اثبات بی گناهی در دزدی چگونه صورت می‌گیرد؟

برای اثبات بی گناهی در دزدی باید بتوانید ثابت کنید که این عمل به‌وسیله شما صورت نگرفته است. دزدی به معنای ربودن اموال و دارایی متعلق به دیگران است. به‌عبارت‌دیگر به برداشتن مال دیگران بدون رضایت و اجازه شخص سرقت یا دزدی گفته می‌شود.

شخص می‌تواند با آوردن شاهد، اثبات کند در زمان وقوع جرم در مکان دیگری حضور داشته است. اما اثبات بی گناهی در دزدی چه شرایط دیگری دارد؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود، ادامه مطلب را از دست ندهید.

روش‌های اثبات بی‌گناهی در دزدی

برای اثبات کردن بی گناهی در دزدی باید ارکان سرقت و نوع آن به‌وسیله وکیل به‌صورت کامل بررسی شود. در چنین مواقعی وکیل سعی دارد تا بی‌گناهی موکل خود را اثبات کند. وکیل سرقت و کیفری برای اثبات بی گناهی در دزدی جوانب مختلف پرونده سرقت حدی یا تعزیری را بررسی می‌کند و همچنین با ارائه ادله قطعی، برای صدور اثبات بی‌گناهی قاضی را قانع می‌کند. به‌طورکلی از روش‌های اثبات بی‌گناهی در دزدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اثبات بی گناهی در دزدی چگونه صورت می‌گیرد؟

در نظر گرفتن اتهامات

ابتدا باید مجازات‌ احتمالی و جدی بودن تخلفات را بدانید و با جدی گرفتن اتهامات بتوانید اقدامات لازم را برای بی‌گناهی خود انجام دهید. اثبات بی گناه بودن در دزدی مثل همه مسائل حقوقی دیگر نیازمند بررسی دقیق و موشکافانه مدارک است.

تعیین هزینه‌ها

برای اثبات بی گناهی در دزدی و دفاع از خود در برابر اتهامات واردشده باید هزینه‌های دادگاه و وکیل را بررسی کنید.

خودداری از انجام کارهای خودسرانه

بدون هماهنگی و مشورت با وکیل خود هیچ کاری را انجام ندهید؛ زیرا او می‌تواند بهترین راهکار را برای اثبات بی گناهی در دزدی در نظر بگیرد.

ارائه مدارک لازم به دادگاه و اثبات بی‌گناهی در دزدی

جمع‌آوری مدارک لازم

اگر هرگونه شواهد فیزیکی و مدرکی مانند عکس، اشیا، لباس، نامه‌های الکترونیکی، مکاتبات و… دارید که می‌تواند از شما دفاع کند، باید در کوتاه‌ترین زمان آنها را جمع‌آوری کنید و در اختیار وکیل قرار دهید.

دادن اطلاعات تماس شاهدین به پلیس

لازم به ذکر است که باید لیستی از شاهدان خود درباره قربانی، حادثه و اتهامات را به پلیس ارائه دهید.

تحقیق و بررسی

در برخی اوقات و در صورت اتهام کمتر، افراد تصمیم می‌گیرند که با دادستان در مورد سوءپیشینه کیفری دائمی و مجازات سخت‌گیرانه توافق کنند. توجه داشته باشید که در بعضی مواقع انجام این کار به نفع شما نیست و بهتر است با وکیل خود مشورت کنید.

درخواست کمک از وکیل و اثبات ادعای خود

مشورت با هر شخصی به‌جز وکیل ممنوع

تا هنگامی‌که وکیل نگرفتید با هیچکس حتی اعضای خانواده و نزدیکان خود صحبت نکنید؛ زیرا امتیاز خاصی در اثبات بی گناهی دزدی ندارید.

درک اعترافات و پذیرش‌های دروغین

اکثر افراد به دروغ اعتراف می‌کنند، به‌عبارت‌دیگر اعتقاد دارند که همکاری با دادستان و نیروی انتظامی خیلی بهتر از تلاش برای اثبات بی‌گناهی است. پس اگر کاری را انجام نداده‌اید و سهوا به آن مرتکب شده‌اید، تمرکز خود را روی پاسخ سوالات وکیل یا پلیس قرار دهید.

استفاده از سوابق تلفن در اثبات بی گناهی در دزدی

این امکان را دارید با استفاده از سوابق تلفنتان، بی‌گناهی خود را اثبات کنید. در شرایطی خاص با دسترسی به داده‌های حاصل از تماس تلفن، می‌توانید ثابت کنید که در زمان وقوع جرم در محل حادثه حضور نداشته‌اید. انجام این کار به اثبات بی‌گناهی در دزدی بسیار کمک می‌کند.

استفاده و بررسی سوابق خاص

 برای اثبات بی‌گناهی و انجام ندادن فعالیت‌های غیرقانونی، می‌توانید از سوابق مختلفی مانند سوابق حساب بانکی، سوابق اشتغال و سوابق دیگری استفاده کنید.

به‌طورکلی احتمال دارد که برای هر شخصی اتهامات دروغی اتفاق بیفتد که استرس و فشارهای روحی بسیاری برای فرد و خانواده وی ایجاد می‌شود. این اتفاق ممکن است سبب ایجاد آسیب‌های روحی و مشکلاتی نگران‌کننده شود که با استفاده از نکات ذکرشده در قسمت بالا می‌توانید با حفظ آرامش بی‌گناهی خود را ثابت کنید.

اقرار کردن شخص راهی برای اثبات بی‌گناهی در دزدی

ادله زیر در اثبات بی‌گناهی در دزدی به شما بسیار کمک می‌کنند

برای ثابت کردن بی‌گناهی خود می‌توانید از ادله زیر استفاده کنید:

اقرار

اقرار یکی از دلایل قانونی است که برای اثبات ادعا مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی اقرار به اخبار و اطلاعاتی گفته می‌شود که خود فرد در مورد جرم خود بیان می‌کند. اگر خود شخص جرم خود را اقرار کند، گفته‌های وی اعتبار دارد و نیازی به سایر دلایل وجود نخواهد داشت. درصورتی‌که قاضی تشخیص دهد که اقرار شخص برخلاف شواهد است، نیاز به ارائه سایر ادله خواهد بود.

لازم به ذکر است که اقرار باید به‌صورت کتبی نوشته یا به‌صورت لفظی ذکر شود و همچنین باید به‌صورت کاملا روشن و شفاف بیان شود. به‌طورکلی اقرار بیان‌شده نباید ناشی از تهدید، شکنجه و زور باشد که در این صورت، هیچگونه اعتباری نخواهد داشت و دادگاه باید بررسی‌های دیگری را در مورد متهم انجام دهد.

بعد از اقرار به جرم اگر شخص جرم صورت گرفته‌شده را انکار کند، مجازات در نظر گرفته‌شده برداشته نمی‌شود.

شهادت

شهادت یکی دیگر از ادله‌ای است که برای کارهای کیفری استفاده می‌شود. درواقع شهادت به اخباری گفته‌ می‌شود که افرادی غیر از طرف دعوا در حضور قاضی بیان می‌کنند. لازم به ذکر است که شخص شاهد باید سن بالای 18 سال داشته، به بلوغ عقلی رسیده، عدالت و ایمان داشته باشد، گدایی نکند، با فرد دشمن نبوده و ولگرد نباشد. اگر شاهد ویژگی‌های ذکرشده را نداشته باشد، بعد از شنیدن صحبت‌ها و بررسی آنها، قاضی ارزش گفته‌های وی را تشخیص می‌دهد.

توجه داشته باشید که شاهدان باید درباره یک موضوع یکسان شهادت دهند. در غیر این صورت شهادت قابل استناد نیست و هیچگونه اعتباری ندارد. اگر شاهد نتواند در دادگاه حضور یابد و برای قاضی دلیل بیاورد، عذر وی پذیرفته خواهد شد. در این مورد شاهد باید برای اثبات بی‌گناهی در دزدی به‌صورت تصویری یا صوتی شهادت خود را به دادگاه برساند.

سوگند

شخص می‌تواند برای اثبات بی‌گناهی خود، سوگند بخورد. با توجه به قانون جمهور اسلامی ایران سوگند به سخنانی گفته می‌شود که شخص برای ادعای خود، خدا را شاهد تمام امور می‌گیرد. درواقع سوگند یکی از مواردی است که شرایط قانون خود را دارد و فردی که سوگند می‌خورد باید بالغ و عاقل باشد. در این مورد نیز فرد باید به خواست خود این کار را انجام دهد و نباید هیچ‌گونه اجباری در انجام این کار صورت گیرد.

برای بیان سوگند در قوانین اسلامی باید از کلماتی مانند بالله، الله، تالله و یا سایر نام‌های خدا استفاده شود و این موضوع برای افراد مسلمان و غیرمسلمان یکسان است. به‌طورکلی سوگند باید با توجه به هدفی مشخص باشد و هیچگونه ابهامی نداشته باشد. برای بیان کردن سوگند شخص باید گفته‌های خود را از روی یقین و با قطعیت کامل ذکر کند.

توجه داشته باشید که شخص باید سوگند خود را به‌صورت لفظی یا کتبی بیان کند. اگر فرد شرایط قانونی درسته نداشته و دادگاه تشخیص دهد سوگند وی دروغ است، سوگند وی قابل استناد نیست.

استناد به علم قاضی و صادر کردن رای دادگاه در اثبات بی گناهی در دزدی

علم قاضی

برای اثبات ادعای امور کیفری، از علم قاضی نیز استفاده می‌شود. در موارد دیگری مانند تحقیقات محلی، بررسی نظریه‌ها و… که شامل علم قاضی است، قاضی برای اثبات بی‌گناهی از علم خود استفاده کرده و با رد کردن سایر دلایل، حکم خود را صادر می‌کند. لازم به ذکر است که اگر قاضی نتوانست در این مورد علمی به دست آورد با استناد به دلایل دیگر می‌تواند حکم را به دادگاه اعلام و صادر کند.

با در نظر گرفتن موارد مذکور می‌توان علاوه بر اثبات بی‌گناهی، در صورت داشتن مدارک مثبت از سمت شاکی تاثیر بسیاری در حکم دادگاه و رای قاضی داشته باشید. به‌عبارت‌دیگر هنگامی‌که خواستید علیه فردی شکایت کنید، ابتدا به جمع‌کردن مدارک لازم برعلیه بپردازید و برای اثبات ادعای خود می‌توانید از هریک از گزینه‌های بالا استفاده کنید. درنهایت می‌توانید شکایت خود را پیگیری کنید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به بررسی اثبات بی‌گناهی در دزدی و روش‌های آن بپردازیم. به برداشتن اموال دیگران بدون اطلاع و اجازه وی دزدی گفته می‌شود. برای اثبات کردن بی‌گناهی در دزدی روش‌های مختلفی وجود دارد که شامل جمع‌کردن مدارک، درخواست کمک از وکیل و… می‌شود. همچنین از ادله اثبات بی‌گناهی می‌توان اقرار، شهادت، سوگند و علم قاضی را نام برد که درنهایت قاضی با استناد به مدارک و علم خود حکم را صادر می‌کند.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *