به رابطه‌ای که بین خویشان و فرد متوفی وجود دارد، وراثت گفته می‌شود و باعث می‌شود که افراد بازمانده پس از فوت مبلغی را به ارث ببرند. به‌بیان‌دیگر برای ایجاد توارث باید یک رابطه خویشاوندی در بین اشخاص وجود داشته باشد. درواقع ارث به خویشاوندان سببی و نسبی تعلق می‌گیرد، اما ممکن است بپرسید ارث فرزند نامشروع چیست؟ آیا به چنین فرزندانی ارث تعلق می‌گیرد؟ پیشنهاد می‌دهیم برای آگاهی از پاسخ سوالات خود با کیا وکیل همراه باشید.

برای مشاوره با وکیل ملکی کلیک کنید 

ارث‌ فرزند نامشروع و آشنایی با نکات مهم آن

ازآنجایی‌که فرزند نامشروع به علت زنای میان مرد و زن به دنیا می‌آید و به خاطر این عمل نمی‌تواند هیچ نسبت مشروع و قانونی داشته باشد، از مادر، پدر و سایر خویشاوندان هیچ‌گونه ارثی نخواهد برد. توجه داشته باشید که در ماده 884 قانون مدنی با پیش‌بینی شرایطی، به فرزند نامشروع نیز ارث تعلق می‌گیرد. این ماده به‌صورت زیر بیان می‌کند:

«ولد الزنا (به فرزند متولدشده از زنا گفته می‌شود) هیچ‌گونه ارثی از پدر و مادر و اقوام به آن تعلق نمی‌گیرد. به همین علت اگر حرمت رابطه‌ای که طفل ثمره آن است و پدر یا مادر وی مشخص بوده و نسبت دیگر آن نسبت به مادر یا پدر شبهه زنا یا اکراه نباشد، فقط ازیک‌طرف و اقوام وی، ارث به فرزند تعلق می‌گیرد و برعکس».

ارتکاب جرم زنا و تولد فرزند نامشروع

به‌طورکلی درصورتی‌که شخص مرتکب در حین عمل زنا در اشتباه باشد و هیچ‌گونه اطلاعی درباره ممنوع بودن کار خود نداشته باشد، عمل انجام‌شده زنا نیست. اگر در این رابطه فرزندی متولد شود، او را ولد به شبهه می‌نامند. در این صورت فرزند با شخصی که در اشتباه یا شبهه بوده است، نسبت قانونی دارد و از سمت وی به آن ارث تعلق می‌گیرد. توجه داشته باشید که اگر هر دو طرف برای انجام این عمل شک و یا هرگونه شبهه‌ای داشته باشند، طفل متولدشده با هردوی آنها رابطه نسبی خواهد داشت.

نفقه فرزند نامشروع را باید چه کسی پرداخت کند؟

همان‌گونه که ذکر شد به فرزند نامشروع یا ولد زنا هیچ ارثیه‌ای از طرف خویشاوندان و یا والدین تعلق نمی‌گیرد، اما پدر موظف است با توجه به قانون، نفقه او را پرداخت کند. توجه داشته باشید که اصول پرداخت نفقه برای پسر یا دختری که در اثر عمل زنا متولد می‌شوند، کاملا یکسان است. پس پدر موظف است تا زمانی که قانون تعیین کرده، نفقه را در موعد مقرر پرداخت کند.

تعلق گرفتن ارث به فرزند نامشروع در صورت داشتن شک و شبهه والدین

لازم به ذکر است که پدر و مادر می‌توانند در زمان حیات خود، قسمتی از اموال خود را به‌عنوان ارث فرزند نامشروع به وی انتقال دهد. انجام این کار باعث می‌شود که والدین بخشی از دارایی خود را به‌عنوان ارث به فرزند بی‌گناه خود بدهند. انجام این کار باعث کاهش مسئولیت‌های وجدانی و روانی از دوش والدین می‌شود.

برای مشاوره با وکیل مواد مخدر کلیک کنید 

 

شرایط رسیدن ارث فرزند نامشروع

توجه داشته باشید که امکان وقوع وطی به شبهه بسیار نادر است؛ به‌عبارت‌دیگر در زمان‌های گذشته که ارتباط عاطفی زیادی بین زن و مرد و چراغی برای ایجاد روشنایی وجود نداشت، امکان بروز این اتفاق بود. به صورتی که دو نفر تصور می‌کردند که زن‌ و شوهر هستند و با یکدیگر رابطه جنسی داشتند که در این صورت نزدیکی یا وطی‌ به شبهه اتفاق می‌افتد. در این صورت تولد فرزند ناشی از رابطه کاملا مشروع است و از طرف والدین باید به آن ارث تعلق بگیرد.

درصورتی‌که هریک از طرفین از عمل زنا اطلاع داشته و با فردی به‌جز همسر خود نزدیکی داشته باشند، فرزند متولدشده برای او نامشروع و برای شخص دیگر مشروع است. پس فرزند از شخص مطلع هیچ‌گونه ارثی نمی‌برد؛ اما از شخص دیگر ارث به او تعلق می‌گیرد.

دیه و یا ارثیه فرزند ولد زنا به حساب حاکم اسلامی واریز می‌شود

لازم به ذکر است که این قانون نیز برای داشتن رابطه اجباری برای هر یک از طرفین حکم‌فرما است. در میان دوقلوهایی که شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، نیز این موضوع محتمل است؛ زیرا اثبات تولد فرزند از طریق این نوع رابطه دشوار خواهد بود. توجه داشته باشید که در صورت تولد فرزند نامشروع و در صورت فوت وی هیچ‌گونه ارثی به والدین تعلق نمی‌گیرد.

در صورت کشته شدن یا قتل فرزند نامشروع، ارث و یا دیه وی به حساب حاکم اسلامی واریز می‌شود تا برای اموری مانند عام‌المنفعه استفاده شود.

برای مشاوره با وکیل مهریه کلیک کنید 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به بررسی ارث فرزند نامشروع و نکات مهم آن بپردازیم. اگر بین مرد و زن عمل زنا انجام شود و منجر به تولد فرزند نامشروع شود، به او ولد زنا گفته می‌شود. براساس قانون در صورت وجود رابطه نسبی یا سببی ارث به افراد تعلق می‌گیرد. به همین علت به فرزند نامشروع هیچگونه ارثی از سمت طرفین تعلق نمی‌گیرد، مگر اینکه والدین برای آسودگی خاطر در زمان حیات خود بخشی از دارایی خود را به فرزند ببخشند.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

این نوشته در حقوقی ارسال شده و با برچسب گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *