برای گرفتن مهریه از کجا شروع کنیم؟

در مواجهه با این سوال که، کیا مهریه گرفتن؟ برای گرفتن مهریه از کجا شروع کنیم؟ شاید این ذهنیت در اغلب مردم وجود داشته ‌باشد که مهریه فقط بعد از طلاق قابل وصول است. گرفتن مهریه لزوما بعد از درخواست طلاق صورت نمی‌گیرد و این تفکر اشتباهی است که از عدم آگاهی نشات می‌گیرد. گاهی بنا به شرایطی ممکن است زن اقدام به وصول مهریه از شوهر کند. مهریه با ‌عنوان طلب زن از مرد شناخته می‌شود.

مهریه تعهد مرد نسبت به زن بوده و در صورت طلب از سوی او، باید توسط زوج پرداخت شود. چند نوع مهریه وجود دارد؟ کیا تا حالا مهریه گرفتن؟ چه موقعی می‌توان اقدام به درخواست مهریه کرد؟ چه قوانینی در این خصوص وجود دارد؟ و سوالات مختلفی که نکات پنهان زیادی دارند و مواجهه با چنین مشکلاتی را بدون داشتن وکیل، می تواند به کابوس تبدیل کند.

برای درخواست مهریه و نحوه گرفتن سریع مهریه، قوانین و راه‌هایی وجود دارد که در ادامه این مطلب آنها را بررسی می‌کنیم. جهت گرفتن وکیل مهریه  تهران و طی کردن سریع مراحل جهت نیل به نتیجه، کیا وکیل همراه شماست.

بیشتر بخوانید – (وکیل مهریه)

مطالبه مهریه از طریق اداره اجرای ثبت

یکی از راه‌های آسان و سریع برای دریافت مهریه، مراجعه به اداره اجرای ثبت اسناد و املاک است.

سند ازدواج یک سند رسمی محسوب می‌شود. زن می‌تواند از طریق دفتر ثبتی که در آن ازدواج ثبت شده است، نسبت به دریافت اجراییه اقدام کند. در این صورت نیازی به مراجعه برای طلب مهریه از طریق دادگاه وجود ندارد.

دفتر ازدواجی که عقد در آن ثبت شده، طبق بند ج ماده 2 آیین نامه مفاد اسناد رسمی، صلاحیت صدور اجراییه را دارد. همانطور که گفته شد برای مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت، دریافت اجراییه ضروری است.

دریافت اجراییه از طریق تقاضای زن یا وکیل او انجام می‌شود. درخواست دریافت یا صدور اجراییه توسط خود زوجه یا وکیل، باید به‌صورت کتبی انجام شود. به موجب بند 3 آیین نامه فوق‌الذکر، درخواست صدور اجراییه دارای فرمی است که زن با مراجعه به دفاتر ازدواج می‌تواند آن را دریافت کند.

مراحل این روش به شرح زیر است:

1. مراجعه به دفتر ازدواج:

  • اگر عقدنامه در دفتر ازدواج ثبت شده باشد، اولین قدم برای گرفتن مهریه از طریق اداره ثبت، مراجعه به همان دفتر است.
  • در این دفتر، با ارائه ی مدارک لازم، می‌توانید درخواست صدور اجرائیه برای مهریه خود را بدهید.

2. ارائه ی مدارک به اداره ثبت:

  • بعد از دریافت اجرائیه از دفتر ازدواج، باید به اداره اجرای ثبت اسناد و املاک مراجعه کنید.
  • در این اداره، باید مدارک زیر را ارائه دهید:
    • عقدنامه
    • شناسنامه
    • کارت ملی
    • اجرائیه

3. توقیف اموال زوج:

  • بعد از ارائه ی مدارک، اداره ثبت اقدام به توقیف اموال زوج می‌کند.
  • اموالی که می‌توانند توقیف شوند شامل:
    • حساب‌های بانکی
    • ملک
    • خودرو
    • و…

4. مزایده و وصول مهریه:

  • در صورت عدم پرداخت مهریه از سوی زوج، اموال توقیف شده به مزایده گذاشته می‌شود.
  • از محل فروش اموال توقیف شده، مهریه زوجه پرداخت می‌شود.

مزایای مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت:

  • سرعت و سهولت: این روش نسبت به مراجعه به دادگاه سریع‌تر و آسان‌تر است.
  • هزینه ی کمتر: هزینه ی این روش نسبت به مراجعه به دادگاه کمتر است.
  • عدم نیاز به وکیل: در این روش، نیازی به وکیل نیست.

معایب مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت:

  • محدودیت در توقیف اموال: فقط اموالی که در داخل کشور هستند قابل توقیف می‌باشند.
  • عدم امکان تقسیط: در این روش، امکان تقسیط مهریه وجود ندارد.
  • عدم امکان اعسار: در این روش، زوج نمی‌تواند از اعسار و تقسیط مهریه استفاده کند.

میزان دریافت مهریه چگونه تعیین می‌شود؟

مهریه حق زن نسبت به مرد است و زن هر زمانی که بخواهد می‌تواند آن را دریافت کند. مهریه هر میزانی که باشد، مرد موظف به پرداخت آن است، اما برای بازداشت شوهر و اجرای محکومیت در مورد مهریه تا 110 سکه امکان‌پذیر است.

اگر مرد توان و استطاعت مالی برای پرداخت بیش از 110 سکه را داشته باشد، مهریه قابل وصول است. اگر مرد به هر دلیلی استطاعت مالی برای پرداخت بیش از 110 سکه را نداشته باشد، می‌تواند تا 110 سکه را به صورت تقسیطی پرداخت کند.

اگر زن درخواست صدور مهریه را به اداره ثبت یا دادگاه ببرد، می‌تواند نسبت به اخذ حکم توقیف اموال شوهر برای مهریه اقدام کند. زن حتی می‌تواند شوهر خود را با تنظیم دادخواست مهریه ممنوع‌الخروج کند.

میزان دریافت مهریه به دو عامل بستگی دارد:

1. توافق زوجین:

  • در زمان عقد نکاح، زوجین می‌توانند با توافق یکدیگر، میزان مهریه را تعیین کنند.
  • در این صورت، هیچ محدودیتی در تعیین میزان مهریه وجود ندارد و زوجین می‌توانند هر مبلغی را به عنوان مهریه تعیین کنند.

2. مهرالمثل:

  • اگر در زمان عقد نکاح، مهریه تعیین نشده باشد، یا اگر مهریه تعیین شده باطل باشد، زن مستحق مهرالمثل است.
  • مهرالمثل، مهریه‌ای است که با توجه به شرایط زن، مانند سن، تحصیلات، شغل، موقعیت اجتماعی و خانوادگی، و همچنین عرف و عادت محل زندگی، تعیین می‌شود.

در تعیین مهرالمثل، موارد زیر در نظر گرفته می‌شود:

  • سن، تحصیلات، شغل و موقعیت اجتماعی و خانوادگی زن
  • عرف و عادت محل زندگی
  • وضعیت اقتصادی زوج

برای تعیین مهرالمثل، می‌توان از طریق زیر اقدام کرد:

  • مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری
  • ارائه ی نظریه ی شهود
  • بررسی رویه قضایی

گرفتن مهریه را کجا شروع کنیم و انواع راه‌های پرداخت مهریه

مهر، مهریه، کابین یا صداق حق مالی زن و تعهد مرد و نشان‌دهنده احترام شوهر نسبت به زن است. بعد از جاری شدن خطبه عقد نکاح، طبق ماده 1082 قانون مدنی زن مالک و مجاز به گرفتن مهریه است و می‌تواند درخواست دریافت مهریه را داشته باشد. مهریه با توافق طرفین ازدواج تعیین می‌شود.

معمولا اینگونه تلقی می‌شود که زن موقع طلاق می‌تواند مهریه را طلب کند. طبق ماده‌ای که ذکر شد، زن بلافاصله بعد از خطبه عقد از طریق قانونی می‌تواند اقدام به طلب مهریه کند.

پرداخت مهریه به دو نوع عندالاستطاعه و عندالمطالبه تقسیم می‌شود. در مهریه عندالاستطاعه، پرداخت مهریه توسط مرد به‌محض مطالبه زن صورت نمی‌گیرد. پرداخت این نوع مهریه بعد از بررسی استطاعت مالی مرد و داشتن توان مالی او انجام می‌شود.

مهریه عندالمطالبه بلافاصله بعد از نکاح در صورت طلب زن باید پرداخت شود. در این نوع مهریه توان و استطاعت مرد ملاک پرداخت مهریه نیست. اگر مهریه عندالمطالبه باشد، امکان گرفتن حکم جلب و ممنوع الخروج کردن مرد با رای دادگاه وجود دارد.

پرداخت مهریه به دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می‌شود

گرفتن مهریه به دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می‌شود

ایا میدانستید حقوق خانواده ایران درباره مهریه چگونه هستید ؟ کلیک کنید تا به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

گرفتن مهریه از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف

برای به‌اجرا گذاشتن مهریه یا مطالبه آن از سوی زن، باید به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه شود. طبق قانون اگر مقدار مهریه از ارزش معینی بالاتر باشد، برای طلب آن باید مراحل ثبت درخواست از سوی دادگاه انجام شود. اگر مقدار مهریه از ارزش پایینی برخوردار باشد، رسیدگی آن به شورای حل اختلاف سپرده می‌شود. دادخواست مطالبه مهریه را در آنجا تنظیم می‌نمایید و مدارک زیر را ضمیمه کنید .

  • کپی از صفحات اول و دوم اصل عقد نامه
  • کپی از شناسنامه و پشت و روی کارت ملی
  • 100 هزارتومان وجه نقد

زوجه برای گرفتن مهریه می‌تواند از دادگاه همان شهری که در آن زندگی می‌کند، اقدام کند. امروزه هر شخصی که در دادگاه پرونده دارد دارای آدرس ثنای خاص خود است. آدرس ثنای زن در هر شهری که ثبت شده باشد، باید از همان شهر برای ثبت درخواست طلب مهریه اقدام کند. درصورتیکه ساکن تهران و کرج هستید گروه حقوقی کیا وکیل آماده ارائه مشاوره رایگان و قبول وکالت شما در پرونده‌های مهریه و خانواده است.

برای ثبت درخواست مطالبه مهریه، زوجه می‌تواند دادخواست خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی تنظیم و ارسال کند. همچنین توجه به این نکته ضروری ‌است که اگر مهریه زن مال‌ غیرمنقول باشد، به استناد ماده 12 قانون حمایت از خانواده، باید به دادگاه شهری که ملک یا آپارتمان (مال غیرمنقول) آنجاست مراجعه کند.

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از فناوری‌های رایانه‌ای، جرایم مرتبط با این حوزه نیز افزایش یافته است. جرایم رایانه‌ای، عبارتند از اعمالی که به صورت غیرقانونی و با استفاده از ابزارهای رایانه‌ای انجام می‌شوند و موجب آسیب به افراد، سازمان‌ها یا سیستم‌های رایانه‌ای می‌شوند.

وکیل جرایم رایانه‌ای، یک متخصص حقوقی است که در زمینه قوانین و مقررات مربوط به جرایم رایانه‌ای آموزش دیده است. او می‌تواند به افراد و سازمان‌هایی که به عنوان متهم یا شاکی در پرونده‌های جرایم رایانه‌ای حضور دارند، کمک کند تا بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

ایا میدانستید مجازات زندان برای مهریه چگونه است ؟ کلیک کنید تا به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

در پایان، برای دسترسی به اطلاعات بیشتر در مورد مهریه و مشاوره‌های مرتبط، می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

مراجعه به دادگاه و شورای حل اختلاف از راه‌های گرفتن مهریه

وکیل خانواده، همانند یک راهنما است که افراد خانواده را در مسیر درست هدایت می کند. او با دانش و تجربه خود، کمک می کند تا افراد خانواده بتوانند به بهترین شکل ممکن، از حقوق خود دفاع کنند و مشکلات حقوقی خود را حل کنند.

تخصص و تجربه: یک وکیل خانواده خوب، باید در زمینه دعاوی خانواده تخصص و تجربه کافی داشته باشد. این تخصص و تجربه به او کمک می کند تا بتواند بهترین راه حل را برای موکل خود پیدا کند.
مهارت های ارتباطی: یک وکیل خانواده خوب، باید مهارت های ارتباطی خوبی داشته باشد. او باید بتواند به خوبی با موکل خود و طرف مقابل او ارتباط برقرار کند…..

زن چگونه می‌تواند بعد از فوت شوهر اقدام به گرفتن مهریه کند؟

در دین اسلام به ضرورت پرداخت حقوق و مهریه زن از سوی مرد تاکید شده است. اساسا هرگونه مسئولیت پرداخت مهریه برعهده شوهر است. به همین دلیل ممکن است این تصور اشتباه رخ دهد که بعد از فوت شوهر، امکان طلب مهریه از سوی زن وجود ندارد.

هر فردی بعد از فوت ممکن است بدهی‌هایی داشته ‌باشد که باید از طریق اموال وی یا ورثه پرداخت شوند. مهریه زن نیز یکی از بدهی‌های مرد بوده و پس از فوت از طریق اموال وی باید پرداخت شوند. برای گرفتن حق مهریه بعد از فوت شوهر، زن از دو طریق زیر می‌تواند اقدام کند:

  • مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت
  • مراجعه از طریق دادگستری

در مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت، زن باید قباله ازدواج را به دفتری که عقد در آن ثبت شده ببرد و درخواست صدور اجراییه کند. زوجه با گرفتن اجراییه و با معرفی اموال شوهر، می‌تواند از این اموال برای پرداخت مهریه طلب کند. ذکر این مورد ضروری‌ است که مهریه زن برای پرداخت، نسبت به سایر بدهکاران در اولویت است.

هر گونه مراسم عروسی و ازدواج با خود مسائل مالی نیز به همراه دارد. از جمله مهم‌ترین این مسائل، مهریه است که به عنوان نمادی از تعهدات مالی نامزد به همسرش در زمان ازدواج پرداخت می‌شود. در این مقاله به بررسی ابتدایی ترتیبات مهریه و اطلاعات مهمی که برای گرفتن مهریه نیاز دارید، پرداخته خواهد شد.

طلاق توافقی چگونه انجام می‌شود و حکم مهریه در آن چیست؟

در این نوع طلاق، زوجین برای مهریه توافق می‌کنند و زوجه از دریافت تمام یا بخشی از مهریه صرف‌نظر می‌کند. در طلاق توافقی، نحوه و موضوع توافقی که بین طرفین ازدواج صورت می‌گیرد، تعیین کننده است. این که پس از بخشش مهریه، زن می‌تواند دوباره به آن رجوع کند یا خیر جای اختلاف بین قضات وجود دارد. وکیل طلاق توافقی بهترین راه حل برای پرونده های طلاق توافقی است که احتمال پیچیده شدن شرایط وجود دارد.

در برخی موارد طبق مقررات هبه، زوجه می‌تواند نسبت به آنچه بخشیده (مهریه) دوباره رجوع کند. در برخی موارد دیگر به استناد ماده 806 در قانون مدنی، وقتی فردی طلب خود را به مدیون می‌بخشد، حق مراجعه دوباره به آن را ندارد.

تصمیم نهایی درخصوص مراجعت زن به مهریه بخشیده شده، طبق نظر و بررسی قاضی صورت می‌گیرد. آرایی که در این خصوص صادر شده هر دو مورد را تایید می‌کنند.

در طلاق توافقی ممکن است زن تمام مطالبه مهریه خود را ببخشد

حق حبس چیست و زن چه موقعی می‌تواند از شوهر تمکین نکند؟

همانطور که گفته شد، مهریه بلافاصله پس از ثبت عقد در صورت تقاضای زن لازم به پرداخت است. اگر زوجه از طریق قانونی برای گرفتن مهریه اقدام کند، طبق قانون تا زمانی که مهریه را دریافت نکرده می‌تواند از شوهر خود تمکین نکند.

به این حق زن نسبت به مهریه و شوهر در قانون، حق حبس مهریه گفته می‌شود. در این قانون زن می‌تواند تا قبل از دریافت مهریه از انجام وظایفی که در قبال شوهر خود دارد خودداری کند. عدم تمکین زمانی غیرقانونی محسوب می‌شود که زن اقدام به درخواست مهریه نکند یا بعد از دریافت مهریه نسبت به انجام وظایف خود امتناع کند.

نکته حائز اهمیتی که در این خصوص وجود دارد این است که به موجب ماده 1086 قانون مدنی، اگر زوجه قبل از درخواست طلب مهریه حتی یک‌بار از مرد تمکین کرده و با او هم‌بستر شود، حق حبس مهریه از او سلب می‌شود.

نکات مهم گرفتن مهریه از مرد به صورت سریع

طلب مهریه از سوی زن فقط در هنگام طلاق نیست

سرمایه گذاری در املاک، یک راه عالی برای کسب درآمد و افزایش ارزش دارایی ها است. اما برای اینکه بتوان از این سرمایه گذاری به بهترین شکل ممکن استفاده کرد، نیاز به دانش و تجربه کافی در زمینه املاک است. وکیل ملکی، یک متخصص حقوقی است که می تواند به افراد کمک کند تا در زمینه مسائلی مانند خرید و فروش ملک، اجاره ملک، ارث و میراث، و… مشاوره حقوقی دریافت کنند.

خرید و فروش ملک، یک فرآیند پیچیده است که نیاز به دانش و تجربه کافی دارد. وکیل ملکی می تواند به افراد کمک کند تا بتوانند ملک مورد نظر خود را با بهترین قیمت و شرایط خریداری کنند.

 

**برای مشاوره وکیل مهریه تماس بگیرید**

در پایان

همانطور که اشاره کردیم گرفتن مهریه محدود به زمان طلاق نمی‌شود. زن به‌محض ثبت عقد می‌تواند تمام و کمال مهریه را از شوهر خود طلب کند و او نیز طبق قانون موظف به پرداخت است.

برای این که از کجا طلب مهریه توسط زن صورت بگیرد، راه‌هایی وجود دارد. بنا به شرایطی ممکن است شورای حل اختلاف مسئول رسیدگی پرونده باشد و اگر ارزش مهریه بالا تشخیص داده شود، دادگاه مسئولیت رسیدگی را می‌پذیرد.

میزان پرداخت مهریه توسط شوهر، حق حبس و عدم تمکین و طلاق توافقی از جمله مواردی است که در این مطلب به آنها اشاره شد.

سوالات متداول

۱. آیا لازم است همیشه مهریه پرداخت شود یا می‌توان توافق کرد که از آن صرف نظر شود؟ بله، تصمیم بر اینکه آیا مهریه پرداخت شود یا نه بستگی به توافقات و شرایط بین دو طرف دارد. در برخی موارد، از مهریه صرف نظر می‌شود.

۲. آیا مهریه تنها پول است یا ممکن است به شکل‌های دیگری نیز انجام شود؟ مهریه معمولاً به صورت مالی پرداخت می‌شود، اما ممکن است در برخی فرهنگ‌ها یا توافقات به شکل‌های دیگری مانند هدایا یا اموال انجام شود.

۳. آیا مهریه باید تنها توسط دهنده مهریه پرداخت شود؟ مهریه می‌تواند توسط دهنده مهریه یا خانواده‌اش پرداخت شود. بستگی به توافقات و فرهنگ‌های مرتبط با مهریه دارد.

۴. چگونه می‌توان از تضادها و اختلافات در مورد مهریه جلوگیری کرد؟ تعیین نقش‌ها، شرایط و مقررات دقیق، مذاکره موثر و ارتباط با وکیل تخصصی می‌تواند از تضادها جلوگیری کند.

۵. آیا مهریه در تعیین عشق و علاقه دو طرف نقش دارد؟ مهریه تنها یک نماد مالی نیست و می‌تواند نشان‌دهنده علاقه و احترام دو طرف به یکدیگر باشد. اما عشق و علاقه بیشتر از مهریه به موفقیت رابطه کمک می‌کند.

۶. چگونه می‌توان از تضادها و اختلافات در مورد مهریه جلوگیری کرد؟ برای جلوگیری از تضادها و اختلافات، ارتباط موثر با طرف مقابل، تعیین شرایط دقیق، مشاوره با وکیل تخصصی و رعایت قوانین مهریه بسیار مهم است.

۷. آیا مهریه تاثیری بر زندگی زناشویی دارد؟ مهریه تاثیر زیادی بر زندگی زناشویی دارد. تعیین مبلغ و شرایط مناسب مهریه می‌تواند از تنش‌ها و اختلافات در آینده جلوگیری کند.

در نهایت، اگر شما و طرف مقابل به توافقات مناسبی در مورد مهریه دست پیدا کنید، می‌توانید با اطمینان و آرامش به زندگی مشترک خود ادامه دهید. همچنین، همیشه به یاد داشته باشید که مهریه تنها یکی از جنبه‌های زندگی زناشویی است و عشق، احترام و تفاهم در زندگی مشترک ارزش بسیار بالاتری دارند.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *