تفاوت چک و سفته یکی از پر پرسش ترین سوالات حقوقی است و عموما ذهن افراد را درگیر می‌کند. برخلاف ادعای افراد در مورد اطلاع کامل از این قضیه، بهتر است مفاد قانونی زیر را مطالعه نمائید.

اطلاعات حقوقی در مورد تفاوت چک و سفته

  1. اصلی‌ترین تفاوت چک و سفته در این است که حمایت قانونی از دارنده چک بیشتر از همه سایر اسناد تجاری است.
  2. تنها سند تجاری که وجه کیفری دارد چک است اما سفته از این ویژگی محروم است و شکایت کیفری برای آن جایی ندارد.
  3. برخلاف چک که برگشت خوردن آن باعث می شود صاحب حساب حتی در بانک های دیگر نیز قادر به دریافت دست چک نباشد سفته چنین شرایطی ندارد.
  4. در سفته دو تاریخ وارد می شود یکی تاریخ صدور و یکی دیگر تاریخ پرداخت اما در چک یک تاریخ نوشته می شود.
  5. تفاوت چک و سفته از نظر قانونی در اینست که، چک سند عادی لازم الاجرا است و علاوه بر دادگاه حقوقی و دادگاه کیفری از طریق اداره اجرای اسناد اداره ثبت نیز قابل مطالبه است ولی سفته فقط از طریق دادگاه حقوقی قابل مطالبه و طرح دعواست.
  6. با استفاده از چک و گواهی عدم پرداخت آن می شود بدون واریز خسارت احتمالی به صندوق دادگستری اموال بدهکار را توقیف کرد ولی در مورد سفته حتما باسد آن را واخواست تا از این مزیت استفاده شود. مظافا این که مطابق قانون خسارت تاخیز تادیه در چک از تاریخ سر رسید آن محاسبه می شود ولی در سفته ممکن است تحت شرایطی از تاریخ مطالبه یا طرح دعوا و یا از تاریخ واخواست سفته محاسبه شود.
  7. بر اساس ماده ۱۹قانون صدور چک در فرضی که چک را مدیر عامل شرکت یا نماینده صاحب حساب امضا کند خود مدیر عامل و نماینده با صاحب حساب چک متقاضا مسئول پرداخت وجه چک هستند. ولی اگر مدیرعامل شرکت سفته را امضا کند خودش مسئول نیست و فقط شرکت مسئول پرداخت وجه سفته است.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *