تکرار جرم در قانون به تکرار چندباره یک نوع جرم اطلاق می‌شود. هرکس یک نوع جرم را چند مرتبه تکرار نماید و هربار شامل مجازات جرم شود مرتکب این مورد می‌شود.

بیشتر بخوانید (وکیل طلاق توافقی)

بیشتر بخوانید (وکیل مهریه)

بیشتر بخوانید (وکیل کلاهبرداری)

تکرار جرم در قانون و مجازات آن

هرکس 3بار مرتکب یک نوع جرم حدی شود و هربار حد آن اجرا شود تکرار جرم اتفاق افتاده و حد وی در مرتبه چهارم اعدام است. مثلا اگر شخصی 3بار مشروب با فاصله ای زمانی بخورد و حد هرکدام نیز جاری شود. اگر برای بار چهارم مشروب بخورد اعدام می‌شود. اما اگر همین شخص 10بار مشروب خورده حتی اگر بعد از قطعیت حکم اما (قبل از اجرای حکم) باشد. فقط یک حد جاری می‌شود و وی اعدام نخواهد شد. زيرا 3حد بر وی جاری نشده است.

ضمنا باید توجه داشت که جرایم ارتکابی نیز باید مانند هم باشد مثلا اگر شخصی 3بار مشروب خورده و برای هر3بار هم حد خورده باشد و بار چهارم جرم حدی غیر از مشروب خوری انجام داده باشد. مثلا سرقت حدی بار چهارم اعدام نمی‌شود چون باید هر 4جرم حدی مانند هم باشند.

تکرار جرم

تکرار جرم تعزیری در قانون

هرکس به علت ارتکاب جرم عمدی به موجب حکم قطعی به یکی از مجازات تعزیری درجه 1تا5 مثلا حبس بیش از 2سال محکوم شود. و از تاریخ قطعیت حکم تا حصول اعاده حیثیت یا شمول مرور زمان اجرای مجازات مرتکب جرم عمدی دیگری درجه 1تا 6 مثلا حبس از 91روز به بالا شود. حداقل مجازات جرم ارتکابی میانگین حداقل و حداکثر قانونی آن است و دادگاه می‌تواند بیش از حداکثر تا یک چهارم محکوم کند. مثلا اگر مجازات قانونی جرمی 4تا10سال حبس باشد و این جرم مشمول تکرار جرم تعزیری باشد. مجازات مرتکب از میانگین حداقل و حداکثر یعنی 7سال تا حداکثر به علاوه یک چهارم یعنی 12سال ونیم حبس است.

نکته بسیار مهمی که در تکرار جرم باید به آن توجه کرد تمامی جرایم اجرا می‌شود عکس تعدد جرم. مثلا اگر شخص 2یا 3جرم انجام داده باشد در تکرار آن جرم هر 3 مجازات اجرا می‌شود.

ضمنا مقررات تکرار جرم در:

  • جرایم سیاسی
  • مطبوعاتی
  • و اطفال

اجرا نمی‌شود. توجه شود تکرار جرم در مورد اطفال اجرا نمیشود. مثلا در مورد دختر 10 ساله اجرا میشود. اما در مورد پسر 14 ساله اجرا نمی‌شود. اما مقررات تعدد جرم در مورد تمامی این موارد اجرا می‌شود.

درصورت نیاز به وکیل تکرار جرم، از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *