سلاح سرد به سلاحی گفته می‌شود که بر اثر اصابت با بدن باعث خونریزی، پارگی و جراحت می‌شود. ازآنجایی‌که حمل سلاح سرد سبب ایجاد ترس و وحشت در بین مردم می‌شود و ممکن است جراحات جبران‌ناپذیری را ایجاد کند، حمل سلاح سرد جرم محسوب می‌شود و مجازاتی به دنبال دارد.

سوالاتی مانند جرم حمل سلاح سرد چیست؟ ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کند. به همین علت سعی داریم در ادامه به بررسی این مسائل بپردازیم، پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

برای مشاوره با وکیل ملکی کلیک کنید 

سلاح سرد و جرم حمل سلاح سرد

انواع سلاح سرد و جرم حمل سلاح سرد

برخلاف سلاح گرم که با شعله، صدا و حرارت همراه است، این سلاح باعث ایجاد پارگی و خونریزی می‌شود. در آیین‌نامه قوانین مجازات قاچاق اسلحه، مهمات و دارنده اسلحه و مهمات غیرقانونی که در سال 92 تصویب‌شده است:

«وسایل، آلات و ادواتی است که برخلاف اسلحه‌های گرم در اثر استفاده، صدا، شعله و حرارت ایجاد نمی‌کند و اصابت آنها به بدن منجر به ایجاد پارگی، خونریزی، ازکارافتادن موقت یا دائم اعضا و درنهایت آسیب جسمی و روحی یا فوت می‌شود»

به‌طورکلی هر شخصی که با استفاده از هر وسیله‌ای مانند چاقو، شمشیر، تیر و… قدرت‌نمایی یا تظاهر به قدرت کند، یا به‌وسیله آن مزاحمت ایجاد کند، یا با کسی گلاویز شود، درصورتی‌که اخاذی یا تهدید نباشد مرتکب جرم حمل سلاح سرد شده و به حبس 6 ماه تا 2 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود. همچنین در صورت شناخته شدن به‌عنوان محارب، به حد محارب محکوم می‌شود.

برای مشاوره با وکیل مهریه کلیک کنید 

جرم حمل سلاح سرد چیست؟

بر اساس ماده 4 قانون مجازات قاچاق اسلحه، مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز که این‌گونه بیان می‌کند:

«واردکردن هر نوع سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل به کشور، خارج کردن آنها از کشور، ساخت، مونتاژ، نگهداری، حمل، توزیع، تعمیر و هرگونه معامله آنها بدون مجوز مراجع ذی‌صلاح جرم است و مرتکب به مجازات مندرج در این قانون محکوم می‌شود»

همچنین با توجه به ماده 6 قانون مجازات قاچاق اسلحه، مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز:

«هرکس به‌طور غیرمجاز سلاح سرد را خریداری، نگهداری یا حمل سلاح سرد کند یا با آن معامله دیگری انجام دهد، به حبس از 91 روز تا 6 ماه یا جزای نقدی از 10 میلیون تا 20 میلیون ریال محکوم می‌شود»

البته اگر جرم شخص بیشتر باشد، با توجه به میزان جرم، مجازات فرد تشدید می‌شود.

مجازات محاربه چیست؟

جرم حمل سلاح سرد و محاربه

محاربه به معنای کشیدن سلاح به‌قصد مال، جان یا ناموس مردم و یا ترساندن آنها است، به صورتی که باعث ایجاد ناامنی در بین مردم شود. لازم به ذکر است که اگر شخصی با انگیزه قبلی برای یک یا چند شخص سلاح بکشد و سبب سلب امنیت نشود، محارب شناخته نمی‌شود.

همچنین بر اساس ماده 279 قانون مجازات قاچاق اسلحه، مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز که به‌صورت زیر است:

«چنانچه فردی سلاح بکشد و موجب ناامنی شود، میان سلاح سرد و گرم تفاوتی قائل نشده است»

توجه داشته باشید که این ماده این‌گونه بیان می‌کند که اگر شخصی به روی مردم سلاح بکشد و حتی اگر عداوت شخصی داشته باشد، محاربه نیست. به‌عبارت‌دیگر محاربه جرم علیه اشخاص نیست، بلکه جرم علیه امنیت است.

به‌طورکلی برای محاربه 4 نوع مجازات در نظر گرفته‌شده است که قاضی می‌تواند هریک از آنها را انتخاب کند. اعدام، قطع دست راست و پای چپ، به صلیب کشیدن و تبعید مجازات‌هایی است که برای محارب در نظر گرفته می‌شود.

برای مشاوره با وکیل خانواده کلیک کنید 

قتل با سلاح سرد و نکات مهم آن

حمل سلاح سرد و قتل

بر اساس تحقیقات انجام‌شده حدود 40 درصد از قتل‌هایی که صورت می‌گیرد، به‌وسیله سلاح سرد انجام می‌شود. معمولا این قتل‌ها با استفاده از شمشیر، تبر، چاقو و… انجام می‌شود. به بیانی دیگر در هنگام بروز هر حادثه غیرمنتظره مانند تصادف اکثر افراد توانایی کنترل خشم خود را ندارند و به سلاح سرد و استفاده از آن برای زورنمایی و ترساندن افراد متوسل می‌شوند.

همین موضوع سبب بروز اتفاق‌های ناخوشایند و واردکردن چندین ضربه و پارگی در جسم فرد مقابل و بروز قتل ناخواسته می‌شود. معمولا این خشونت‌ها و اتفاقات در بین افراد 22 تا 42 سال صورت می‌گیرد که حوادث خونین و مرگباری را به دنبال دارد.

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که اکثر افرادی که سلاح سرد را حمل و استفاده می‌کنند، دارای سابقه هستند و اعتیاد به مواد مخدری مانند شیشه دارند. به‌عبارت‌دیگر استفاده از مواد مخدری مانند شیشه باعث ایجاد توهمات و اعتمادبه‌نفس کاذب در شخص شده و درنتیجه باعث بروز قتل می‌شود. همچنین چنین افرادی خانواده‌های نابه سامان و تحصیلات پایین دارند، به همین علت دست به انجام چنین کارهایی می‌زنند.

به‌طورکلی برای کاهش ارتکاب این جرم در جامعه تشدید مجازات در نظر گرفته‌شده نقش بسیار موثری داشته است.

دعواهای دسته‌جمعی و مجازات در نظر گرفته‌شده برای آن

برای دعواهای دسته‌جمعی نیز مجازات در نظر گرفته ‌شده است که شامل افراد آسیب‌دیده و افرادی که آسیب رسانده‌اند؛ می‌شود. لازم به ذکر است که مجازات مقررشده به علت شرکت در نزاع، در نظر گرفته می‌شود. اگر دعوا با سلاح سرد منجر به قطع عضو شود، تمام افرادی که در آن نزاع شرکت داشته‌اند به حبس 6 ماه تا 2 سال محکوم می‌شوند. اگر نزاع فقط سبب ایجاد جراحات شود میزان حبس بین 3 ماه تا 1 سال است.

افرادی که ادعا می‌کنند برای خاتمه دادن به نزاع و میانجی‌گری در آن شرکت داشته‌اند، باید برای اثبات حرف خود مدارک معتبر به دادگاه ارائه دهند. اگر ضرب‌وجرح غیرعمد باشد، جنایت غیرعمد شناخته می‌شود. به‌عنوان‌مثال حوادثی که ممکن است در حین رانندگی رخ دهند، جزئی از جرائم غیرعمد به شمار می‌آیند و دیه باید حداکثر تا 2 سال بعد از وقوع جرم پرداخت شود.

اگر به علت جراحت واردشده فرد عقل خود را از دست دهد، دیه جراحت یا ضربه در نظر گرفته می‌شود و شخص باید دیه از بین رفتن منفعت را پرداخت کند. همچنین اگر به علت وارد شدن ضربه، فرد عضو خود را از دست دهد، دیه از بین رفتن منفعت و نقص عضو در نظر گرفته می‌شود.

جمع‌بندی جرم سلاح سرد و مجازات

در این مطالب سعی کردیم به بررسی جرم حمل سلاح سرد و نکات مهم آن بپردازیم. همانگونه که ذکر شد سلاح سرد به ابزارها و وسایلی گفته می‌شود که سبب بروز جراحات، پارگی و خونریزی می‌شود. ازآنجایی‌که حمل وسایلی مانند شمشیر، چاقو و… سبب ایجاد رعب و وحشت در بین مردم می‌شود، مجازات سنگینی برای حمل آن در نظر گرفته ‌شده است.

همچنین به کشیدن سلاح سرد در مقابل امنیت محارب گفته می‌شود که قاضی می‌تواند با توجه به میزان جرم اعدام، تبعید، به صلیب کشیدن و قطع دست راست و پای چپ را اعمال کند. اگر سلاح سرد در مقابل سایر افراد باشد مجازاتی مانند حبس و پرداخت دیه و در صورت قتل، اعدام در نظر گرفته می‌شود.

برای مشاوره با وکیل طلاق توافقی کلیک کنید 

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *