جعل کارت پایان خدمت و مجازات آن

جعل کارت پایان خدمت یکی از جرایمی به شمار می‌آید که سزاوار مجازات است. به‌طورکلی هنگامی‌که شخص بدون اجازه به ساختن سند، متن، امضای افراد، ساختن مهر، خراشیدن، چسباندن متن به متنی دیگر و… مبادرت کند، مرتکب جرم شده است. همچنین براساس میزان آسیبی که به جامعه وارد می‌کند، مجازات متفاوتی نیز خواهد داشت. درواقع در نظر گرفتن مجازات تاثیر به‌سزایی در پیشگیری از جرایم دارد، برای جعل مجازات سنگینی در نظر گرفته‌ شده است.

حال ممکن است سوالاتی مانند جعل کارت پایان خدمت چه مجازاتی دارد؟ ذهن شما را به خود مشغول کند، پیشنهاد می‌دهیم برای آگاهی از پاسخ سوالات خود تا انتهای مطلب با گروه حقوقی کیا وکیل همراه باشید.

جعل کارت پایان خدمت و عموما جعل به چه معناست

فرار از خدمت پسران و استفاده از کارت پایان خدمت جعلی

یکی از جرایمی که به علت گستردگی، برای آن مجازات‌های مختلف در نظر گرفته‌ شده، جعل است. روی هر نوع سندی ممکن است جعل انجام شود؛ اما با توجه به تاثیرات آن روی جامعه و میزان آسیب‌ آن، قانون‌گذار مجازات‌های مختلفی را در نظر گرفته است. جعل کارت پایان خدمت یکی از انواع جعل به شمار می‌آید که امروز در سطح جامعه می‌توان مشاهده کرد.

بر اساس ماده 523 قانون مجازات اسلامی درباره جعل به‌صورت زیر بیان می‌کند:

«جعل و تزویر عبارتند از ساختن سند، نوشته، ساختن مهر، امضای اشخاص رسمی، غیررسمی خراشیدن، تراشیدن، قلم بردن، الحاق، محو، اثبات، سیاه کردن، تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر با استفاده از مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این‌ها به‌قصد تقلب»

ازآنجایی‌که احتمال دارد در جعل کارت پایان خدمت همزمان چند جعل رخ دهد، جرم این نوع جعل بزرگ‌تر بوده و مجازات سنگین‌تری دارد. جعل فقط در نوشته‌های روی کاغذ و نوشته ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه در هنگام ساخت کارت پایان خدمت جعلی، امضا، نوشته‌ها و مهر روی آن جعل می‌شود، انجام این کار مجازات به دنبال دارد.

جعل کارت پایان خدمت چیست؟

مجازات شخص استفاده‌کننده از کارت جعلی پایان خدمت

از دو نظر می‌توان صدور کارت جعلی را بررسی کرد. ممکن است شخصی خود کارت را جعل کرده و کارت پایان خدمت تقلبی ساخته باشد. از سوی دیگر احتمال دارد فردی گواهی‌هایی مانند گواهی پزشکی معافیت را جعل کند که مجازات هر یک از این کارها متفاوت است.

در هنگام جعل کارت پایان خدمت، مهر نظام‌وظیفه، امضا مسئول و موارد دیگر را جعل می‌کنند که به‌مراتب آسیب‌های واردشده به جامعه بیشتر خواهد بود. به‌عنوان‌مثال جعل مدارک پزشکی مجازات کمتری دارد؛ زیرا نسبت به مواردی که ذکر شد خفیف‌تر است.

توجه داشته باشید که علاوه بر جرمی که برای جعل این کارت در نظر گرفته می‌شود، استفاده از آن نیز جرم بوده و مجازات دارد. به‌عبارت‌دیگر فردی که این کار را انجام می‌دهد، مشمول مجازات جعل کارت و استفاده از آن می‌شود. گاهی اوقات فرد جعل کارت را به شخصی دیگر واگذار می‌کند که در این صورت فرد جاعل مشمول مجازات جعل‌شده و شخص استفاده‌کننده محکوم به مجازات استفاده از اسناد جعلی می‌شود.

مجازات جعل کارت پایان خدمت

ساخت کارت پایان خدمت جعلی و مجازاتی که برای آن در نظر گرفته می‌شود

ازآنجایی‌که جعل نوعی جرم است، مجازات در پی دارد. جرم جعل هنگامی اتفاق می‌افتد که شخص خاطی با جعل نوشته، مهر، امضا، جعل امضای یک نفر، نوعی سند تقلبی بسازد. بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی، هر شخصی که با جعل امضا، شناسنامه، کارت پایان خدمت یا معافیت، اعمال‌نفوذ، گواهی دروغین و غیرواقع، پنهان کردن و شهادت دروغ، فریب، رشوه و… شرایط معافیت دیگران یا خودش را فراهم کند، مرتکب جرم شده است. مجازات جعل کارت پایان خدمت و جرايم مربوط به آن حبس بین 1 تا 5 سال حبس تعزیری است.

همانطور که قبلا ذکر کردیم مجازات ساخت کارت جعلی پایان خدمت با توجه به اینکه خود شخص جرم را انجام دهد و یا اینکه گواهی پزشک را جعل کند، متفاوت است. مجازات جعل سند برای معافیت خود یا جعل سند به اسم شخص دیگر، محکومیت حبس 6 ماه تا 1 سال دارد و یا فرد مجرم باید مبلغی بین 3 تا 6 میلیون ریال را پرداخت کند.

مجازات همکاری در جعل کارت پایان خدمت

اگر این کار به‌واسطه کمک یکی از افراد نظامی یا کارمندان دولت انجام شود، مجازات افراد خاطی شدیدتر می‌شود. به‌بیان‌دیگر اگر شخص نظامی معافیت کسی را فراهم کند و یا با استفاده از کمک شخص دیگری گواهی را صادر کند، به حبس بین 1 تا 5 سال و یا 6 میلیون تا 30 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود. علاوه بر این اگر شخص رشوه دریافت کرده باشد، باید آن را استرداد کند و با توجه به قانون به علت انجام جرم ارتشا محکوم و مجازات می‌شود.

اگر موسسات دولتی، ارگان‌ها، نمایندگان شوراها و پرسنل اداره وظیفه عمومی مرتکب جرم شوند و با دریافت رشوه، شرایط را برای معافیت مهیا کنند، علاوه بر انفصال خدمت به‌صورت دائمی، محکوم به حبس 3 تا 7 سال می‌شوند.

علاوه بر موارد ذکرشده، بر اساس قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح، اگر شخص متخلف امتیازی کسب کند، به حبس 6 ماه تا 3 سال محکوم‌شده و یا باید بین 3 تا 18 میلیون ریال جزای نقدی بپردازد. لازم به ذکر است که در این صورت فرد، اعزام به خدمت سربازی می‌شود.

مجازات جعل مدارک پزشکی پایان خدمت چیست؟

در برخی از مواقع احتمال دارد شخص با کمک پزشک، با جعل مدارک پزشکی پایان خدمت وسیله معافیت سرباز را فراهم کند. به‌بیان‌دیگر پزشک با نوشتن گواهی خلاف واقعیت، باعث تغییر نظر مراجع قضایی و ادارات رسمی شود. در این حالت پزشک متخلف و همدست در جعل مدارک پزشکی پایان خدمت، محکوم به حبس بین 6 ماه تا 2 سال و پرداخت جریمه نقدی بین 3 تا 12 میلیون ریال می‌شود. به‌علاوه اگر برای صدور گواهی رشوه دریافت کرده باشد، علاوه بر برگشت دادن پول، به علت ارتکاب جرم ارتشا، مجازات دیگری برای او در نظر گرفته می‌شود.

با توجه به ماده 60 ذکرشده در قانون خدمت وظیفه که به‌صورت زیر بیان می‌کند:

«کسی که با جعل، اعمال ‌نفوذ، نوشتن گواهی کذب، رشوه و… موجبات معافیت دیگران یا خود را فراهم کند، در دادگاه محکوم شده و برای او حبس تعزیری در نظر گرفته می‌شود»

سخن پایانی

جعل به معنای ساخت سند، جعل امضا، مهر، اطلاعات، خراشیدن یا تراشیدن و… است که مجازات‌های مختلفی دارد. یکی از انواع جعل‌های رایج در دنیای امروز، جعل کارت پایان خدمت است. برای انجام این کار مجازات‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا به صورت‌های مختلفی انجام می‌شود. مجازات هنگامی‌که شخص خودش کار جعل را انجام دهد و از کارت استفاده کند با هنگامی‌که شخص دیگری کار جعل را انجام دهد، متفاوت خواهد بود.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *