گم شدن سند ازدواج یا هر یک از اسناد هویتی، مالی یا حقوقی نگران ‌کننده است. البته در مورد عقدنامه، قضیه کمی متفاوت است. سندهای‌ قانونی مثل کارت شناسایی، گواهینامه رانندگی و یا شناسنامه در زندگی روزمره کاربرد زیادی دارند؛ با وجود اینکه این سند برای کارهای اداری و روزمره کاربرد ندارد، اما گم کردن سند ازدواج دردسرها و تبعات زیادی در پی دارد.

با توجه به این مشکل رایج،  ما در کیاوکیل تصمیم گرفتیم مطلب جامعی در این خصوص ارائه کنیم. در ادامه به اهمیت سند ازدواج، نحوه درخواست رونوشت سند، نگهداری سند ازدواج، مفقود شدن و رویه درخواست و صدور رونوشت سند ازدواج اشاره می‌کنیم. اگر اکنون درگیر چنین مشکلی هستید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

گم شدن سند ازدواج؛ ثبت قانونی ازدواج

عقد ازدواج جاری‌شده در محضر از نوع موقت یا دائمی است. هر دو نیاز به سند ازدواج دارند. طبق این سند طرفین رابطه زوجیت دارند و مکلف به انجام وظایف زناشویی هستند. در مواردی صیغه عقد جاری می‌شود اما سند ازدواجی در میان نیست. در چنین حالاتی زوجین برای اثبات عقد دچار دردسر می شوند و باید به دادگاه مراجعه کنند..

مراجعه به مراجع قضایی و گزارش گم شدن سند ازدواج خود

سند ازدواج یکی از مدارک لازم برای انجام مطالبات مالی، خانوادگی یا قانونی است. مثلا مطالبه مهریه، تمکین، حضانت فرزند، اجرت المثل، طلاق و دیگر دعاوی این چنینی. علاوه بر این استناد به قباله ازدواج برای دریافت وام ازدواج ضروری است. مشخصا این اختیارات در دست دارنده سند ازدواج است.

سند ازدواج باید دست چه کسی باشد

همان‌طور که اشاره کردیم شخص دارنده سند ازدواج اختیارات بسیاری دارد. چه کسی می‌تواند سند ازدواج را نزد خود حفظ کند؟ زن یا مرد؟ برای رفع اختلاف در خصوص مالکیت این سند چه باید کرد؟

طبق عرف، خانواده دختر مختار و موظف به نگهداری سند ازدواج هستند. این امر به آن دلیل است که گاهی شوهر خانواده را ترک می‌کند. زن برای دریافت شناسنامه و حق حضانت فرزند و حقوق خود باید سند ازدواج ارائه کند. البته خانواده مرد نیز اختیار در دست داشتن سند ازدواج را دارد. مرد با مراجعه به دفترخانه قادر به دریافت رونوشت عقدنامه است؛ چراکه عقدنامه فقط در یک نسخه صادر می‌شود.

دلیل دیگر نگهداری سند ازدواج نزد بزرگترها، پیشگیری از اقدامات هیجانی است. زوجین ممکن است با از دست دادن امید و یا هر دلیل دیگری، میل موقت به جدایی داشته باشند. در این حالت، در دسترس نبودن عقد نکاح، فرصت بیشتری برای پادرمیانی بزرگترها و اقدام به حل مشکلات را ممکن می‌کند.

هنگام گم شدن سند ازدواج چه کنیم

در صورتی که اسناد قانونی و مدارک شناسایی توسط دیگران یافت شود، اغلب به صندوق پست انداخته می‌شوند. برخی افراد شخصا اقدام به تحویل سند به نزدیک‌ترین اداره پست در محل مفقودی می‌کنند. یابنده سند ازدواج مفقودی هم به همین شکل، سند را به اداره پست تحویل می‌دهد.

پس اولین اقدام پس از گم‌کردن قباله ازدواج، مراجعه حضوری به یکی از شعب اداره پست در هر نقطه کشور است. البته با الکترونیکی شدن سامانه دریافت و اعلام اسناد مفقودی، لزوما نیازی به مراجعه حضوری نیست.

اگر خوش‌شانس  باشید، سند ازدواج شما به یکی از شعب تحویل داده می‌شود. برای استعلام به صفحه الکترونیکی «پست یافته» به آدرس الکترونیکی  http://postyafteh.post.ir مراجعه کنید. اطلاعات هویتی خواسته‌شده مثل نام و نام خانوادگی سند متعلقه را وارد کرده و منتظر بمانید.

گم شدن سند ازدواج و مراجعه به اداره پست

پس ار واردکردن اطلاعات، وبسایت شروع به جستجوی اسناد با مشخصات هویتی شما می‌کند. بدین ترتیب شما متوجه می‌شوید آیا شخصی سند شما را یافته یا خیر؟ آیا به اداره پست تحویل داده شده است؟ برای تحویل باید به کدام اداره مراجعه کنید. در صورت اعلام وجود سند در اداره پست، سریعا به محل مربوطه مراجعه کنید. طبق قانون مندرج و مرتبط با اسناد قانونی، اداره پست به مدت حداکثر شش ماه مدارک را حفظ می‌کند. بعد از شش ماه، سند مفقودی معدوم می‌شود.

وبسایت پست یافته، در تمام ایام، به صورت شبانه روزی و بی‌وقفه در حال خدمت‌رسانی است. این وبسایت حاوی آرشیوی از مدارک مفقودی شش ماه گذشته است. بعد از گم شدن سند ازدواج ابتدا به سایت  http://postyafteh.post.ir مراجعه کنید. تنها در صورتی اقدام به اعلام مفقودی سند ازدواج و پخش آگهی کنید که سند در وبسایت قرار نداشته باشد.

المثنی و رونوشت

بار اولی که شخص سند ازدواج اصلی را گم می‌کند، با اعلام مفقودی و پیگیری‌های لازم سند المثنی ازدواج دریافت می‌کند. بار دوم که شخص سند ازدواج (المثنی) را گم می کند، رونوشت سند ازدواج صادر می‌شود.

اقدام قانونی؛ گم شدن سند ازدواج

پس از گم‌کردن عقدنامه باید به سامانه پست یافته مراجعه کنید؛ اما، هنگام به سرقت رفتن سند، مراجع رسمی و قضایی را مطلع کنید. علاوه بر این به دفتر ازدواجی که عقدنامه را صادر کرده، نیروی انتظامی و شورای حل اختلاف همان محل مراجعه کنید. پیشنهاد می‌شود سری هم به دفاتر ثبت اگهی در روزنامه‌ها بزنید. سند ازدواج گم‌شده شما در بخش آگهی‌های مفقودی به چاپ می‌رسد.

سند ازداج مفقودی

سند ازدواج مفقودی مشکلاتی را هنگام اقامه دعاوی خانوادگی ایجاد می‌کند. همچین می‌توانید خبر گم شدن سند ازدواج را به یکی از روزنامه‌های محلی کثیرالانتشار به چاپ برسانید. اعلامیه مفقودی سند ازدواج، سند را از اعتبار ساقط می‌کند.

سامانه هوشمند آگهی مفقودی، امکان انتشار آگهی مفقودی شما را در سریع‌ترین زمان ممکن فراهم می‌کند. کار با این وبسایت راحت است. در این سایت لیستی از روزنامه‌های کثیرالانتشار جمع‌آوری شده است. طبق هزینه‌ خود، یک یا چند مورد را انتخاب کنید.

** نکته:‌ در صورت فراموشی آدرس دفترخانه ثبت ازدواج، به صفحه ازدواج در شناسنامه مراجعه کنید. شماره دفترخانه مندرج را در سایت کانون سردفتران ازدواج جستجو کنید.

تعطیلی دفتر ازدواج صادر کننده سند ازدواج

دفتر صادرکننده سند ازدواج ممکن است سلب امتیاز شود یا سردفتر عزل شود یا فوت کند. در چنین حالتی اداره ثبت اسناد شهر مربوط، اقدام به معرفی کفیل می‌کند. این حالت هم جای نگرانی ندارد. به آدرس ثبت اسناد محل مراجعه کنید. آدرس و آدرس دفتر جایگزین را پیدا کنید. برای دریافت رونوشت عقدنامه به این آدرس مراجعه کنید.

اهمیت سند ازدواج هنگام طلاق و مطالبه مهریه

اهمیت وکیل؛ گم شدن سند ازدواج

همانطور که سند ازدواج گم‌شده می‌تواند جعل شود، رونوشت سند ازدواج هم امکان جعل و دستکاری را دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود از یک وکیل یا مشاور خبره در این زمینه کمک بگیرید. راهنمایی تخصصی یا همراهی شخص وکیل در دعاوی حقوقی و مطالبات مربوطه، احتمال موفقیت شما را دو چندان و امکان کلاهبرداری را به حداقل می‌رساند.

اهمیت استخدام وکیل هنگام گم شدن سند ازدواج

مجموعه کیاوکیل با کادری مجرب آماده راهنمایی و بر عهده گرفتن وکالت شما است. کادر وکلای پایه یک دادگستری، مشاوران متخصص و کارشناسان مربوطه با حساسیت بسیار انتخاب و به کار گرفته می‌شوند. مجموعه ما در تمامی پرونده‌های قضایی، حقوقی و غیره همراه شما هستند. مشاوره رایگان با کارشناسان ما هم ‌اکنون در دسترس است. همین‌ حالا با مشاوران تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم هنگام گم شدن سند ازدواج را دریافت کنید.

مطالبه مهریه در صورت گم شدن سند ازدواج

از لحاظ صلاحیت و اعتبار قضایی، عقدنامه و رونوشت عقدنامه یکسان هستند. دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، تمامی دادگاه‌ها و اداره‌های تبت و اجرای اسناد رونوشت سند را می‌پذیرند. پس هنگام مطالبه مهریه در دادگاه خانواده رونوشت عقدنامه کافی است. البته روند صدور دعوای مطالبه مهریه متفاوت است. هنگام مراجعه برای رونوشت سند ازدواج، درخواست صدور اجراییه مطالبه مهریه هم بدهید.

 وکیل مدافع شما می‌تواند در این روند به شما کمک کند. بدین ترتیب هر دو همزمان صادر می‌شوند.  در صورت گم شدن سند ازدواج، اطلاعات ثبت‌شده ازدواج زوجین همچنان در دسترس است. زوجین برای دسترسی به دفتر رسمی ثبت‌کننده ازدواج مراجعه کنند. اگر به راهنمایی و همراهی شخص متخصص نیاز دارید، با وکلای پایه یک دادگستری در کیاوکیل تماس بگیرید.

مطالبه مهریه در هنگام گم شدن سند ازدواج

رونوشت عقدنامه برای زوجین خارج از کشور

سامانه میخک و یا کنسولگری‌های ایران واقع در کشورهای خارجی، به همین منظور هستند. زوجین باید برای تقاضای رونوشت سند ازدواج به یکی از این دو مراجعه کنند.سپس به یکی از بستگان مورداعتماد خود وکالت دهند تا فرد بتواند از جانب زوجین به دفترخانه ثبت ازدواج مراجعه کند. فرد می‌تواند ادامه روند را به نمایندگی از زوجین طی کند. رونوشت سند صادر شده و شخص می‌تواند سند رونوشت را به زوجین پست کند. ثبت الکترونیکی هم در این شرایط کمک‌کننده است.

سوء استفاده از سند ازدواج گم شده

طبق صحبت‌هایی که با شما داشتیم؛ پس از مفقودی، سرقت یا گم شدن سند ازدواج سریعا به وبسایت پست یافته مراجعه کنید. در صورت اعلام دریافت سند توسط این سامانه، اقدام قانونی کنید. سند ازدواج علاوه بر دعاوی خانوادگی کاربردهای دیگری نیز دارد. پس امکان جعل سند و سوء استفاده از آن بالا است. جرایمی مانند دریافت وام ازدواج، استفاده از خدمات و موارد این چنینی از جمله این سوءاستفاده‌ها به حساب می‌آید.

فرد مجرم قطعا مورد پیگیری قرار می‌گیرد. در صورت اثبات جعل سند، مجازات سنگینی را متحمل می‌شود. با پیگیری به‌موقع و مراجعه به اماکن قضایی و قانونی از وقوع این اتفاقات احتمالی جلوگیری کنید.

اگر تقاضای طلاق دارید و با گم شدن سند ازدواج روبرو هستید، اقدام به درخواست رونوشت عقدنامه کنید. سریعا به از دفتر رسمی ازدواج مراجعه کنید. دریافت رونوشت ازدواج یک یا دو روز زمان می‌برد. پس از دریافت رونوشت به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تهران یا هر شهری که پذیرنده دادخواست از طریق دفاتر خدمات قضایی‌اند مراجعه کنید. رونوشت عقدنامه در همه این مراکز، دارای اعتباری برابر با سند اصلی است.

کلام آخر

گم شدن سند ازدواج هنگام انجام امور مرتبط با دعاوی خانوادگی و قضایی دردسرزا است. البته امکان دریافت رونوشت از آن وجود دارد که اعتباری برابر با سند اصلی دارد. ما در این مطلب به نکاتی پیرامون این موضوع پرداختیم. همراه ما باشید تا آنچه نیاز است بدانید. مشاوران ما در کیاوکیل آماده راهنمایی شما هستند.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *