قانون دیه شکستگی بینی در سال جدید (1403)

برای هر عضو از بدن مقداری دیه بر اساس قانون در نظر گرفته شده است. درصورتی‌که آسیب عمدی نبوده باشد یا به هر دلیلی قصاص ممکن نباشد، مجرم باید مقدار دیه تعیین شده را پرداخت کند. بینی نیز یکی از اعضایی است که بنا بر قانون دیه برای آن تعیین شده است. در این مطلب به بررسی دیه شکستگی بینی و سایر دیه‌های مربوط به بینی، با جزئیات کامل می‌پردازیم.

دیه ورم و کبودی بینی

در اثر واردشدن آسیب به بینی ممکن است بینی دچار تورم و کبودی شود. ورم و کبودی بینی یکی از مواردی است که برای آن دیه تعیین شده است. مطابق ماده 714 قانون مجازات اسلامی، دیه کبودی بینی برابر سه هزارم دیه کامل است. این مبلغ در سال 1401، یک میلیون و 440 هزار تومان است.

دیه خراشیدگی بینی چقدر است؟

درصورتی‌که جراحت وارد شده به بینی در حد خراشیدگی باشد و بینی آسیب جدی ندیده باشد، دیه خراشیدگی بینی در نظر گرفته می‌شود. درصورتی‌که این خراشیدگی همراه با خونریزی نباشد، میزان دیه تعیین شده در سال 1401، یک‌صدم دیه کامل است. این میزان دیه معادل، چهار میلیون و 800 هزار تومان است.

دیه شکستگی بینی

دیه شکستگی بینی باتوجه‌به شروط مختلف، متفاوت است. درصورتی‌که شکستگی استخوان منجر به ازبین‌رفتن بینی یا فساد بینی شود، دیه شکستگی بینی تعیین شده معادل دیه یک انسان کامل است. این مقدار دیه در سال 1401 معادل 480 میلیون تومان است.

اما درصورتی‌که بتوان آسیب وارد شده را از طریق درمان برطرف کرد، بدون اینکه عیب و نقصی باقی بماند، دیه در نظر گرفته شده برای شکستگی بینی، معادل یک‌دهم دیه کامل یعنی 48 میلیون تومان است.

درصورتی‌که آسیب وارد شده به بینی منجر به شکستگی شود و این شکستگی با درمان برطرف شود، اما منجر به باقی ماند عیوب و نواقصی در بینی شود، موجب ارش خواهد شد. ارزش دیه شکستگی بینی معمولاً 4 درصد دیه یک انسان کامل است. این مقدار دیه در سال 1401، معادل، 19 میلیون و 200 هزار تومان است. همچنین درصورتی‌که شکستگی بینی موجب ازبین‌رفتن حس بویایی شود، دیه از دست‌ دادن حس بویایی نیز به فرد تعلق می‌گیرد.

دیه زن فوت شده چقدر است بیشتر بخوانید 

دیه پاره شدن بینی

پاره شدن بینی چه به‌صورت عمد چه غیرعمد موجب تعلق دیه می‌شود. درصورتی‌که با پاره شدن بینی، نوک آن از بین نرود، مبلغ بیمه معادل یک‌سوم دیه کامل، یعنی 160 میلیون تومان است. اما درصورتی‌که این پارگی بهبود پیدا کند، یک‌دهم دیه کامل، معادل 48 میلیون تومان تعیین شده است.

دیه کوفتگی بینی

همان‌طور که تا به اینجای مطلب، به بررسی دیه ورم و کبودی بینی، دیه خراشیدگی بینی، دیه شکستگی بینی و دیه پاره شدن بینی پرداختیم، اکنون به بررسی دیه کوفتگی بینی می‌پردازیم. درصورتی‌که آسیب وارد شده به بینی منجر به خراشیدگی، پارگی و یا آسیب خاصی نشود و بینی فقط دچار کوفتگی شده باشد، دیه کوفتگی بینی به فرد تعلق می‌گیرد.

این دیه در قانون مقدار مشخصی ندارد. میزان دیه بستگی به معاینات پزشکی قانونی و نظر قاضی دارد. پس از انجام معاینات پزشکی قانونی و بررسی نتایج توسط قاضی، بنا بر نظر قاضی برای فرد ارش در نظر گرفته می‌شود.

دیه دامیه بینی

بر اساس ماده 709 قانون مجازات اسلامی، دامیه جراحتی است که اندکی وارد گوشت شود و همراه با جریان کم یا زیاد خون باشد، دیه‌ای معادل دو صدم دیه انسان کامل را در پی خواهد داشت. این مقدار دیه معادل 9 میلیون و ششصد هزار تومان است.

دیه انحراف بینی پس از عمل جراحی

تابه‌حال به بررسی انواع گوناگون دیه‌های مربوط به بینی، من‌جمله دیه شکستگی بینی پرداختیم. باتوجه‌به افزایش آمار عمل‌های جراحی و ضریب خطای این جراحی‌ها، بهتر است نگاهی هم به دیه انحراف بینی پس از عمل جراحی بیندازیم. در صورت کج شدن بینی که منجر به فساد بینی نشود، با نظر کارشناس دادگستری، دارای ارش است و دیه مقدر ندارد.

دیه قطع کردن بینی

ممکن است آسیب وارد شده به بینی، منجر به قطع‌شدن بینی یا نرمه پایین استخوان بینی شود. در این صورت مطابق با ماده 592 قانون مجازات اسلامی، در صورت قطع‌شدن بینی یا نرمه پایین استخوان بینی، دیه کامل به فرد تعلق می‌گیرد. این دیه در سال 1401 معادل 480 میلیون تومان است.

ازبین‌رفتن نوک بینی چقدر دیه دارد؟

ممکن است در اثر آسیب وارد شده به بینی، نوک بینی از بین برود. برای این مورد هم در قانون مجازات اسلامی دیه مشخصی تعیین شده است. مطابق ماده 599 قانون مجازات اسلامی، در صورت ازبین‌رفتن نوک بینی دیه‌ای معادل نصف دیه کامل انسان به فرد تعلق می‌گیرد. میزان دیه مربوط به ازبین‌رفتن نوک بینی در سال 1401، معادل 240 میلیون تومان است.

دیه ازبین‌رفتن نرمه بینی

پس از بررسی دیه شکستگی بینی، دیه ازبین‌رفتن نوک بینی، دیه انحراف بینی و… بهتر است به بررسی دیه ازبین‌رفتن نرمه بینی بپردازیم. گاهی ممکن است در پی آسیب وارد شده به بینی، نرمه بینی یا استخوان بینی از بین برود. این آسیب ممکن است یک‌دفعه یا طی چند مرحله رخ‌ داده باشد؛ بنابراین میزان دیه متفاوت خواهد بود. باتوجه‌به ماده 592 قانون مجازات اسلامی، از بین‌ رفتن تمام یا مقداری از نرمه بینی به‌صورت یکباره، دیه کامل معادل 480 میلیون تومان به فرد تعلق می‌گیرد.

اما در صورتی که نرمه بینی یا استخوان بینی، طی دو مرحله از بین برود، برای نرمه بینی دیه کامل در نظر گرفته می‌شود و همچنین برای استخوان نیز، ارش تعیین خواهد شد. قاضی بر اساس نظر کارشناس و میزان دیه صدمات بینی، دیه تعیین خواهد کرد.

ازبین‌رفتن پره‌های بینی یا پرده میانی بینی مشمول دیه می‌شود؟

درصورتی‌که آسیب وارد شده منجر به از بین‌ رفتن پره‌های بینی یا پرده میانی بینی شود، به فرد مصدوم دیه تعلق می‌گیرد. بنا بر ماده 594 قانون مجازات اسلامی، در صورت از بین‌ رفتن پرده میانی بینی یا هر یک از پره‌های بینی، دیه‌ای معادل یک‌سوم دیه کامل به فرد مصدوم تعلق خواهد گرفت. این مقدار معادل 160 میلیون تومان است.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع دیه‌های مربوط به بینی، من‌جمله دیه شکستگی بینی، دیه قطع‌شدن بینی، دیه کوفتگی بینی و … آشنا کنیم. شما با مطالعه این مطلب پاسخ بسیاری از سؤالات خود را در مورد دیه بینی به دست آورده‌اید.

 

مقالات مرتبط

وکیل کلاهبرداری 

وکیل مواد مخدر  

وکیل قتل

وکیل مهاجرت

وکیل جرایم رایانه ای

وکیل طلاق توافقی  

وکیل مهریه  

وکیل ملکی 

وکیل خانواده 

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

این نوشته در حقوقی ارسال شده و با برچسب گذاری شده است.

2 دیدگاه برای “دیه شکستگی بینی در سال (1403) چگونه است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *