حکم رابطه با زن شوهردار

از نظر اسلام رابطه با زن شوهردار، زنا محسوب می‌شود و اگر در دادگاه اثبات شود، مجازات حدی دارد. مخصوصا اگر این رابطه بین زن شوهردار و مرد متاهل (حتی رابطه تلفنی با زن شوهردار جرم محسوب می‌شود) باشد. لازم به ذکر است که زنا انواع مختلفی دارد و به همین علت مجازات آن نیز متفاوت است. اما حکم رابطه با زن شوهردار چیست؟

با توجه به اینکه زنا و رابطه نامشروع در عفت عمومی تاثیر می‌گذارد، اثبات آن سخت است و در جامعه اسلامی نیز تاثیر بسیاری خواهد گذاشت. در ادامه سعی داریم به بررسی حکم رابطه با زن شوهردار و نکات مهمی که در مورد آن اطلاعاتی ندارید! بپردازیم، پس تا پایان مطالب با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع زنا و مجازات آن

خداوند در آیه 13 سوره اسرا اینگونه به مسلمان گوشزد می‌کند: «هرگز به زنا نزدیک نشوید که کاری بسیار زشت و ناپسند است».

به‌طورکلی به جماع مرد با زنی که بر او حرام است، در قانون زنا گفته می‌شود. زنا انواع مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر زن مجرد با مرد مجرد رابطه برقرار کند، در صورت اثبات نزد قاضی، حکم قضایی آن در دفعات اول تا سوم 100 ضربه شلاق و اگر برای چهارمین بار تکرار شود، حکم اعدام برای هر دو طرف صادر می‌شود.
  • اگر مرد زن‌دار که به آن محصن گفته می‌شود با زن شوهردار که آن را محصنه می‌نامند، رابطه برقرار کند، درصورتی‌که در دادگاه اثبات شود، قاضی حکم سنگسار یا اعدام را صادر خواهد کرد.
  • اگر زن شوهردار با مرد مجرد رابطه داشته باشد و در دادگاه جرم آنها ثابت شود، مجازات مرد 100 ضربه شلاق و برای زن حکم اعدام یا سنگسار صادر می‌شود.
  • درصورتی‌که مرد زن‌دار یا محصن با دختر مجرد رابطه داشته باشد، پس از اثبات این جرم برای دختر 100 ضربه شلاق و برای مرد، حکم سنگسار یا اعدام صادر می‌شود.

لازم به ذکر است که اگر در هریک از موارد بالا، زن در خواب یا بیهوشی باشد و مرد با اجبار و زور با او رابطه برقرار کند، به آن تجاوز گفته می‌شود و مرد باید اعدام شود.

حکم رابطه با زن شوهردار

زنای محصنه چیست؟

به زنایی که یکی از طرفین یا هر دو طرف، همسر دائمی داشته باشد، زنای محسنه گفته می‌شود. توجه داشته باشید که شرط بالغ بودن و عقل نیز در این مورد اهمیت دارد. به‌عبارت‌دیگر به فردی که امکان برقراری رابطه جنسی با همسر خود را دارد و باز هم این عمل زشت را انجام می‌دهد، زناکار گفته می‌شود و مشمول مجازات  زنا قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که زنای محصنه مجازات حدی دارد و بر اساس ماده 225 قانون مجازات اسلامی برای فرد زناکار حکم سنگسار یا اعدام در نظر گرفته‌ شده است. ناگفته نماند که اگر همسر شخص یا از او دور باشد و یا به هر دلیلی امکان برقراری رابطه جنسی بین زن و شوهر وجود نداشته باشد، به آن زنای محصنه گفته نمی‌شود.

توجه داشته باشید که رجم یا همان سنگسار، مجازاتی حدی است و برای انجام این مجازات گودال بزرگ حفر می‌شود و مجرم را به ‌داخل آن انتقال می‌دهند. در طی این مجازات تا زمان به هلاکت رسیدن فرد به او سنگ می‌زنند. لازم به ذکر است که امروزه اعدام را جایگزین این مجازات کرده‌اند.

زنای محصنه و خیانت به همسر

مفاد قانون مجازات اسلامی شامل چه مواردی می‌شود؟

در قانون مجازات اسلامی ماده 221 تا 232 به این جرم تعلق دارد:

بر اساس ماده 221 قانون مجازات اسلامی: «زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آن‌ها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد»

لازم به ذکر است که این قانون دو تبصره دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تبصره اول درصورتی‌که رابطه جنسی انجام ‌شده باشد یا دخول صورت گرفته شود را شامل می‌شود.
  • تبصره دوم در صورتی است که زنا با فرد نابالغ انجام شود، فرد نابالغ را مجازات نمی‌کنند.

همچنین قانون داشتن رابطه با میت را نیز زنا می‌داند، حتی اگر زوج یا زوجه میت با او رابطه داشته باشد و مجازات شلاق را برای شخص در نظر گرفته است.

زنا و آشنایی با نکات مهم آن

همانگونه که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، بر اساس قانون مجازات اسلامی در چهار صورت زنا به عنف، زنا با محارم نسبی، زنا با زن‌پدر و زنا مرد نامسلمان با مسلمان مجازات اعدام در نظر گرفته ‌شده است.

اگر این جرم تکرار شود، مطابق ماده 137 قانون اسلامی «هرکس به‌موجب حکم قطعی به یکی از مجازات‌های تعزیری از درجه‌یک تا شش محکوم شود و از تاریخ قطعیت حکم تا حصول اعاده حیثیت یا شمول مرور زمان اجرای مجازات، مرتکب جرم تعزیری درجه‌یک تا شش دیگری گردد، به حداکثر مجازات تا یک و نیم برابر آن محکوم می‌شود»

به‌طورکلی به جرایمی که حکم آن‌ها در احکام اسلام مشخص‌شده، جرایم حدی گفته می‌شود که زنا با توجه به ماده 136 قانون اسلامی، مجازات حدی دارد.

«هرگاه شخصی سه بار مرتکب یک جرم موجب حد شود و هر بار حد بر او جاری شود، حد وی در مرتبه چهارم اعدام است»

توجه داشته باشید که اگر زن متاهلی با فردی زنا کرده باشد، در صورت جدایی زن از همسرش دیگر نمی‌تواند با فردی که زنا کرده ازدواج کند. به‌عبارت‌دیگر به هم حرام ابدی می‌شوند و در صورت خواندن خطبه عقد نیز ازدواج آن‌ها باطل است

داشتن رابطه با فردی غیر از همسر

مهرالمثل یا پرداخت آرش البکاره چیست؟

علاوه بر مجازاتی که در زنای به عنف در نظر گرفته ‌شده است، با توجه به قانون باید به زن قربانی مهرالمثل پرداخت شود. مهرالمثل به صورتی است که بعد از بررسی‌های انجام‌ شده، مهریه شخص با توجه به زنان هم شان خودش پرداخت می‌شود. لازم به ذکر است که اگر پرده بکارت شخص در زنای به عنف برداشته شود، باید علاوه بر پرداخت مهرالمثل، پرداخت آرش ‌البکاره نیز باید انجام شود.

با توجه به آنکه زنا آسیب بسیاری به آبروی افراد وارد می‌کند، ثابت کردن آن دشوار است. باید چهار مرد یا دو زن و سه مرد که شاهد عمل زنا بوده باشند، اثبات می‌شود. با توجه به اینکه این رابطه نامشروع به عفت جامعه آسیب وارد می‌کند، درصورتی‌که نتوانید آن را اثبات کنید و بر اساس حدس و گمان اطلاعات را مطرح کنید، شخص توانایی اعاده حیثیت را دارد. همچنین داشتن فیلم و عکس مدرک قابل قبولی بوده و همچنین به‌وسیله پزشکی قانونی قابل‌اثبات است.

تجاوز به کودک

جمع‌بندی

در این مطالب سعی کردیم به بررسی حکم رابطه با زن شوهردار بپردازیم. همانگونه که ذکر شد با رابطه با مرد زن‌دار یا زن شوهردار زنا گفته می‌شود که با توجه به انواع آن، مجازات مختلفی نیز دارد. لازم به ذکر است که این جرم دو تبصره دارد که در قسمت‌های بالا شرح دادیم. برای اثبات این جرم به مدارک معتبری نیاز دارید و در صورت عدم اثبات ممکن شخص اعاده حیثیت کند.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *