در خصوص جرم رابطه نامشروع سوالات چندی مطرح می شود که از جمله اینکه چه رفتارهایی رابطه نامشروع است؟ آیا بودن زن و مرد در یک خودرو رابطه نامشروع است؟ آیا بودن زن و مرد در یک منطقه تفریحی یا یک پارک یا کافیشاپ با یکدیگر رابطه نامشروع است؟ آیا بودن زن و مرد در یک خانه به تنهایی مصداق این رابطه است؟ آیا ارتباط تلفنی و چت های خارج از عرف رابطه نامشروع است؟ و مصادیق متعدد دیگر هر کس به نوبه خود در آن موقعیت قرار گرفته و این سوال در ذهن وی ایجاد می شود که آیا این رفتار جرم و قابل مجازات است یا خیر؟

جرم رابطه نامشروع

در پاسخ به این سوالات باید گفت که هر چند قانونگذار از واژه رابطه نامشروع و عمل منافی عفت صحبت میان آورده، اما عدم تعیین تعریف مشخص از این دو واژه باعث شده است که تفسیر اینکه فلان رفتار جرم از این نوع رابطه است یا خیر در دست مقام قضایی قرار گیرد نتوان با قاطعیت مصادیق محدوده جرم این نوع رابطه را تعیین نمود. از همین رو باید گفت هرگونه خلوتی میان زن و مرد نامحرم چه خلوت فیزیکی و چه خلوت پیامکی می تواند بر اساس نظر قاضی جرم رابطه نامشروع تلقی شود و مرتکب به مجازات تا 99 ضربه شلاق محکوم شود.

در پرونده ای که دختر و پسری در یک منزل دستگیر شده اند، قاضی دادگاه حکم بر برائت طرفین داده است و بیان نموده که از نظر بنده صرف قرار گرفتن در یک منزل آن هم تنها جرم نبوده و تا زمانیکه اعمالی از قبیل بوسیدن و سایر رفتارهای کمتر از زنا اثبات نشود نمی توان حکم به این نوع رابطه صادر نمود. در پرونده ای مجزا دختر و پسری در یک پارک تفریحی نشسته و مشغول گفت و گو بودند که نیروی انتظامی آن ها را دستگیر و به مرجع قضایی هدایت نموده است. قاضی دادگاه چنین رفتاری را رابطه نامشروع تلقی نموده و طرفین را به اتهام رابطه نامشروع محکوم نموده است.

طبیعتا اگر پرونده دوم در اختیار دادگاه اول قرار می گرفت حکم بر برائت صادر می شد و همچنین اگر پرونده اول نزد دادگاه دوم می بود حکم به اشد مجازات صادر می شد. در نتیجه خصوص اینکه چه رفتاری رابطه نامشروع است و چه رفتاری نیست، بسته به بیان آن رفتار نزد مقام قضایی داشته که بتواند وجدان قاضی را به سمت و سوی صدور حکم به برائت مرتکبین رفتار بکشاند. از همین روست که توصیه می شود بدون مشورت با وکیل دادگستری در محاکم قضایی حاضر نشوید.

جرم رابطه نامشروع

نکاتی درمورد جرم رابطه نامشروع

موضوع مهمی که در رابطه به جرم رابطه نامشروع حایز اهمیت است، طریقه کشف جرم و البته اثبات آن است. طبیعتا راههای متنوعی جهت اثبات یک جرم وجود دارد. اقرار، شاهد، گزارش نیروی انتظامی، پیامک، اسکرین شات و …

هر یک از موارد ذکر شده می تواند در جهت اثبات جرم رابطه نامشروع گام بردارد. اما اینکه هر یک از دلایل طرح شده تا چه می تواند اثرگذار باشد، بسته به دفاعی دارد که متهم یا وکیل وی در جهت نقض ادله مطرح شده بکار می رود و از بی اعتباری ان ادله پرده بر می دارد. همچنانکه در پرونده ای اسکرین شات مربوط به چت های دو طرف مورد استناد قرار گرفته است و در پرونده ای دیگر دفاع متقن باعث شده است تا این دلیل از شمار ادله مورد استناد خارج شود.

پس توجه داشته باشید که صرف وجود چند دلیل در پرونده نمی تواند موجب محکومیت شما بشود، بلکه چنانچه از بتوانید ادله مطرح شده را مورد خدشه قرار دهید، آنگاه حکم به نفع شما صادر خواهد شد.

درصورت داشتن هرگونه سوال در این مورد و سایر دعاوی حقوقی میتوانید از خدمات کیاوکیل جهت گرفتن پاسخ خود استفاده نمایید.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *