شراکت در ملک و قوانین و جرایم مربوطه

اگر چند نفر شراکت در ملک داشته باشند اگر یکی از اشخاص سهمش را بفروشد چه اتفاقی می افتد؟ شراکت ملکی در شرایط مختلف از مسایل حقوقی ملکی می‌باشد که ابهامات زیادی به همراه دارد. در این مطلب به شفاف سازی مصادیق مختلف این موضوع می‌پردازیم. در صورت نیاز به استخدام وکیل دعاوی ملکی در تهران و غرب تهران، گروه حقوقی کیا وکیل با مجرب ترین وکلای خود آماده کمک به شما تا حصول نتیجه می‌باشد.

شراکت در ملک - وکیل ملکی غرب تهران

شراکت در ملک، حق شفقه و فروش از طرف طرفین

در صورتی که اعمال حق تملیک یک جانبه حصه فروخته شده تنها شریک دیگر از مال غیر منقول مشاع را اخذ به شفعه می‌گویند. مثلا اگر خانه ای بعد از فوت مورث قهرا به 5 فرزندش منتقل شود (شراکت در ملک) و یکی از فرزندان سهم خود را به شخص ثالثی بفروشد آیا هر کدام از 4 نفر دیگر می توانند اخذ به شفعه را اعمال کرده و خودشان بخرند؟

در اینجا جواب منفی است زیرا برای اعمال اخذ به شفعه تعداد مالکان باید 2 نفر باشد که دراین مورد چون تعدادشان بیش از 2 نفر است قابل اعمال نیست.

برای اخذ به شفعه در شراکت در ملک 5 شرط لازم است:

  1. مال غیر منقول باشد
  2. مال قابلیت تقسیم را داشته باشد
  3. مشاع بودن مال
  4. دونفر بودن مالکین
  5. فروش از سوی یکی از مالکین به شخص ثالث

اخذ به شفعه یک استثنا دارد و آن این که اگر در شراکت در ملک دو نفر در ممر یا مجری مشترک باشند و یکی از دو مالک ،ملک خود را با حق ممر و مجری بفروشد مالک دیگر حق شفعه خواهد داشت. هرچند در خود ملک، شریک نباشد. این حکم استثنا بر یکی از شرایط پیدایش حق شفعه است که به موجب آن ملک باید میان مالکین مشاع باشد مثلا اگر دو ملک مستقل در کوچه بن بستی قرار داشته باشد و یکی از مالکان ملک خود را بفروشد مالک دیگری حق شفعه دارد.

مثالی هرگاه دو نفردر خانه و خودرو شریک باشند و یکی از آنها سهم خود را از هر 2 مال طی یک معامله به ثالثی بفروشد، شریک دیگر فقط می تواند با پرداخت سهم خانه از ثمن (پول) حق شفعه را اعمال کند. اما نسبت به خودرو نمی‌تواند. زیرا همانطور که گفته شد یکی از شرایط اعمال اخذ به شفعه این بود که مال غیر منقول باشد و چون خودرو منقول است اخذ به شفعه نسبت به‌ خودرو اعمال نمی‌شود هر چند که شرط دیگر موجود است.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *