شرایط و قوانین گرفتن اسلحه شکاری

در ایران، شرایط و قوانین گرفتن اسلحه شکاری تفاوت بسیاری با کشورهای اروپایی و به خصوص آمریکایی دارد. نگهداری و حمل سلاح، اعم از اینکه سلاح سرد باشد یا گرم جرم تلقی می‌شود.

 طبق قوانین نوشته شده در برخی کشورها، شهروندان مجاز به نگهداری و حمل اسلحه نیستند. مگر در مواردی که واجد شرایط باشند و اقدام به دریافت مجوز کنند. بیشتر مجوزهای صادره در ایران، شامل اسلحه‌های شکاری می‌شود. هر گونه تخطي از قوانین مرتبط با حمل سلاح گرم و سرد شامل مجازات می‌شود. قانون شکنی در این موارد نظم و امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازد. از این روی، سخت‌گیری زیادی در این مورد صورت می‌گیرد.

در این مطلب، کیاوکیل به توضیح قوانین گرفتن اسلحه شکاری می‌پردازد. همچنین مدارک لازم برای دریافت مجوز و مراحل قانونی آن را هم شرح خواهیم داد. در نهایت هم به جرایم مرتبط و مجازات هر یک اشاره می‌کنیم. همراه ما باشید.

برای مشاوره با وکیل ملکی کلیک کنید

آشنایی با شرایط و قوانین گرفتن اسلحه شکاری

در اینجا به چند شرط کلی برای دریافت مجوز انواع اسلحه شکاری اشاره می‌کنیم:‌

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • سن 18 سال تمام
  • کارت معافیت از خدمت یا کارت پایان خدمت
  • شرکت در دوره آموزشی تیراندازی و اتمام دوره
  • گواهی اشتغال به تحصیل در صورت نداشتن کارت پایان خدمت
  • نداشتن سوء پیشینه (در جرایمی همچون سرقت، شرارت، حمل و نقل و جرایم مرتبط با مواد مخدر، تهدید و….)
  • تاییدیه سلامت کامل روانی و جسمی از سوی پزشک متخصص و قابل اعتماد (ارائه گواهی سند سلامت برای دریافت مجوز از شروط اولیه است.)

سلاح گرم و سرد چیست؟

هر نوع اسلحه، اعم از اسلحه سرد و گرم شامل سلاح‌های گلوله زنی، غیرگلوله زنی و مهمات مربوط به آن است. سلاح گرم سلاحی است که دارای صدا، شعله و حرارت باشد. اصابت گلوله یا اصابت خود سلاح باعث نقص عضو موقت یا دائمی، از کار افتادگی و خونریزی می‌شود. سوختن باروت علت اصلی آسیب‌زایی انواع اسلحه گرم است.

سلاح گرم علاوه بر آسیب بسیاری که در پی دارد، در صحنه جرم هم به کار می‌رود. بسیاری افراد سارق، خفت‌گیرها و کسانی که اخاذی و تهدید می‌کنند از این اسلحه‌ها استفاده نابجا دارند.

شروط گرفتن اسلحه شکاری

جرم حمل و نگهداری اسلحه شکاری بدون مجوز

هرگونه است‌ حمل و استفاده غیرمجاز سلاح گرم جرم است. به‌کارگیری اسلحه غیرقانونی در انواع دزدی و خلاف، اشد مجازات را در پی دارد. مجازات‌هایی مانند حبس و جریمه نقدی از این قبیل هستند. ایجاد هرگونه ترس و وحشت در انظار عمومی محارب محسوب می‌شود. مجازات فرد مذکور از نوع اعدام، نفی بلد یا حتی قطع دست و پا است.

طبق قوانین مکتوب در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، محارب عبارت است از هر گونه ایجاد ناامنی در محیط؛ اعم از کشیدن سلاح گرم یا سرد به قصد جان، مال یا ناموس دیگری و یا هر گونه ارعاب.

**نکته:‌ آیا هر نوع اسلحه کشیدن محارب به حساب می‌آید؟ خیر، در صورتی که شخص متهم با انگیزه پیشین و شخصی با سلاح گرم به سمت کسی هجوم آورد، عملش عمومی نباشد و موجب سلب آرامش نشود، محارب به حساب نمی‌آید.

عدم رعایت قوانین گرفتن اسلحه شکاری و مجازات آن

هر گونه حمل و نقل و نگهداری از انواع سلاح گرم جرم تلقی می‌شود. مجازات متناسب با نوع سلاح، قاچاقی بودن و مهمات آن تعیین می‌شود. طبق این اصل مجازات‌ها به ترتیب زیر است:

قوانین و مجازات نگهداری و گرفتن اسلحه شکاری

  • سلاح گرم سبک غیرخودکار، مهمات و قطعات موثر: حبس شش ماهه تا دو ساله و جریمه نقدی از دو میلیون تومان تا هشت میلیون تومان
  • سلاح گرم سبک خودکار، مهمات یا قطعات موثر: حبس دو الی پنج ساله
  • سلاح گرم سنگین و نیمه سنگین، مهمات یا قطعات موثر: حبس پنج الی ده ساله

پس مجازات جابجایی و نگهداری انواع اسلحه گرم از شش ماه تا ده سال متغیر است. فرد متهم با داشتن تعداد اسلحه بیشتر، یک درجه به مجازات خود می‌افزاید.

**نکته: منظور از سلاح گرم خودکار سلاحی است که با فشردن ماشه سریعا شلیک کند. اسلحه‌های کلت کمری از نوع اتوماتیک یا خودکار هستند. سلاح غیراتوماتیک سلاحی است که پس از هر بار فشردن ماشه باید به شکل دستی مسلح شود. اسلحه‌های شکاری از این نوع هستند که گلنگدن دستی دارند.

اعتبار مجوز اسلحه شکاری در قانون

حمل و استفاده از اسلحه مذکور تنها به مدت سه ماه قانونی است. پس از این زمان و عدم تمدید جواز سلاح کاملا غیرقانونی تلقی می‌شود. هر گونه جابجایی و مسلح کردن آن جرم به حساب می‌آید. جریمه نقدی یک میلیون تومان تا دو میلیون تومانی را در پی دارد. پس اگر سلاح، مجوز داشته باشد اما پروانه آن باطل شده باشد، شامل مجازات خواهد بود.

**پس حدالامکان به دوره سه ماهه اسلحه توجه داشته باشید تا ناخواسته به دردسر نیفتید.

شرایط گرفتن اسلحه شکاری؛ مدارک لازم مجوز اسلحه شکاری

برای انجام شکار و استفاده از تفنگ شکاری لازم است مجوز اسلحه شکاری را در دست داشته باشید. این مجوز در واقع همان دفترچه ویژه شکارچیان است. مدارک زیر را جهت صدور دفترچه ویژه شکارچیان ارائه دهید:‌

  • مجوز اصلی حمل سلاح و کپی دو طرفه از آن
  • کپی مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)
  • تکمیل فرم
  • تعیین و تایید نوع سلاح
  • تایید و پرداخت مبلغ خواسته شده

مدارک لازم برای مجوز شکار پرندگان

دریافت مجوز خرید اسلحه شکار و مجوز شکار کردن تنها مراحل اولیه هستند. اگر قصد شکار پرندگان را دارید، پس از اطمینان از شروط گرفتن اسلحه شکاری اقدام به دریافت مجوز شکار پرنده کنید. مدارک موردنیاز برای دریافت مجوز شکار پرندگان عبارتند از:

  • ارائه اصل مجوز حمل سلاح از مبادی زیربط؛ سلاح قانونی برای شکار پرندگان از نوع ساچمه‌ای است.
  • دفترچه شکار دریافت شده از سازمان محیط زیست
  • یک قطعه عکس رسمی سایز سه در چهار
  • موافقت با شرایط ذکرشده برای شکار پرندگان
  • واریز مبلغ موردنظر

شکار پرندگان چه شرایطی دارد؟

بسیاری از افراد، برای شکار انواع پرندگان اقدام به خرید اسلحه شکاری قانونی می‌کنند. شکار پرندگان شرایط خاص خود را دارد که عبارتند از:

  • تعهد به شکار در روزهای مجاز یعنی دو روز آخر هفته
  • تعهد به شکار به تعداد چهار پرنده در هر شکار
  • شکار در مناطق مجاز
  • پروانه اعتباردار (از اول مهر تا پانزده اسفند)
  • عدم سوءپیشینه یا سابقه هر نوع تخلف

جرم شکار با اسلحه شکاری غیرقانونی

مدارک لازم برای دریافت مجوز اسلحه شکاری

برای گرفتن مجوز تفنگ شکاری به مراکز صالح مراجعه کنید. هنگام مراجعه از همراه داشتن تمام مدارک زیر اطمینان حاصل کنید:‌

  • اسناد و مدارک هویتی؛ شناسنامه و کارت ملی
  • عکس سه در چهار؛ 12 عدد، عکس رسمی با زمینه سفید
  • ارائه کارت معافیت از خدمت، پایان خدمت و یا گواهی اشتغال به تحصیل
  • گواهی دریافت شده از سوی پزشک جهت تایید سلامت جسمی و روانی شخص

برای اطلاع از مشخصات این مراکز و سازمان‌های صالح با مشاوران ما در کیاوکیل در تماس باشید.

دفترچه شکار مخصوص

دفترچه شکار اطلاعات مورد نیاز شکارچی را در اختیار وی قرار می‌دهد. اطلاعات ذکرشده در دفترچه به شرح زیر است؛ البته قوانین هم مجددا در آن ذکر شده است:‌

  • مشخصات شناسایی و دیگر مشخصات شکارچی
  • نوع مجوز شکاری
  • نوع سلاح شکاری
  • نوع تجهیزات اسلحه
  • سوابق تخلفی شکارچی

پس از پرداخت تمامی هزینه‌های مرتبط با سند مجوز و فیش بانکی، می‌توانید مجوز شکار را دریافت کنید. به شروط گرفتن اسلحه شکاری دقت کافی داشته باشید. در نهایت با در دست داشتن مجوز به مراکز قانونی فروش اسلحه و مهمات مراجعه می‌کنید.

نکات الزامی هنگام شکار با اسلحه

رعایت نکات قانونی و تبعیت از آنها در هر زمینه‌ای الزامی است. این امر در مورد حمل و نقل اسلحه شکاری هم صدق می‌کند. هرگونه تخطی از این قوانین یا دور زدن آنها تبعات سنگینی در پی دارد. جریمه‌های مالی سنگین و منع همیشگی استفاده از اسلحه از این تبعات هستند. برای حفظ مالکیت اسلحه شکاری، امنیت مالی و همچنین حفظ محیط زیست و گونه‌های جانوری قوانین را رعایت کنید.

قوانین استفاده از اسلحه شکاری

سلاح خود را به دیگران واگذار نکنید. جواز اسلحه تنها مختص به شماست. این بدان معناست که فقط شما مجاز به استفاده و حمل و نقل اسلحه هستید. تفنگ شکاری را تحت شرایط خاصی استفاده کنید. تنها در فصل شکار و در محدوده شکار مجاز به شکار حیوانات هستید. ضمنا شما مجاز به شکار حیوانات معینی هستید.

اسلحه شکاری خود را در اختیار کودکان قرار ندهید. این امر ابطال مجوز شکار را در پی دارد. علاوه بر این ملزوم به پرداخت جریمه نقدی هم خواهید بود.

انواع مجوز سلاح‌های شکاری مجاز کدامند؟‌

کمک از وکلا برای دریافت مجوز

همان‌طور که اشاره شد قوانین گرفتن اسلحه شکاری ملزوم به طی کردن تمام مراحل قانونی هستید. ابتدا از واجد شرایط بودن خود اطمینان حاصل کنید. سپس تمامی مدارک لازم را جمع‌آوري کنید. مرحله بعد مراجعه حضوری به مراکز صالح است. شیوه دریافت مجوز را پیشتر توضیح دادیم. بعد از دریافت مجوز، به سازمان حفاظت از محیط زیست مراجعه کرده و اقدام به دریافت دفترچه شکار کنید.

کلام آخر

اکنون به قوانین گرفتن اسلحه شکاری و مراحل دریافت آن آگاه هستید. هر گونه دور زدن قوانین و شکستن قوانین مرتبط با اخذ اسلحه مجازات‌های سنگینی دارد. از این رو، بهتر است از یک وکیل یا کارشناس حقوقی در این زمینه کمک بگیرید. کارشناسان حقوقی ما آماده راهنمایی و همراهی شما هستند.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

4 دیدگاه برای “شرایط و قوانین گرفتن اسلحه شکاری

  1. علی مجدم گفته:

    سلام بنده یه اسلحه شکاری خریدم تقریبا ۳سال میشه که ازرفیقم خریدم وتاالان بنام خودش هست خواستم سوال کنم آیامیشه جوازبنام خودم بزنم وچقدرزمان میبره

  2. علیرضا گفته:

    سلام بنده دانشگاه میرم و یک اسلحه شکاری به نام من هست با گواهی اشتقال به تحصیل به نام من شده حالا خواستم بدونم اگر دانشگاه ترک کنم و ادامه تحصیل ندم ایا جوازم باطل میشه؟ و آیا امکان انتقال جواز به مادرم را دارا میباشم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *