به علت وجود شرایط بد اقتصادی مانند رکود، نوسان قیمت‌ها، تورم، تحریم و… که بر کشور ما حاکم است، برخی از افراد برای رسیدن به سود و کسب درآمد بیشتر راه‌های پرخطری که ریسک بسیاری دارند را انتخاب می‌کنند. از این‌ راه‌ها می‌توان به مبادلات ارز، سکه و طلا اشاره کرد که در برخی مواقع برای کسب سود بیشتر سرمایه‌گذاری در شرکت‌های هرمی را به سرمایه‌گذاری در بورس ترجیح می‌دهند. زیرا انجام این کار آسان‌تر بوده و زحمت کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس دارد.

در ادامه سعی داریم به بررسی شکایت از شرکت های هرمی بپردازیم و نکات مهم آن را برای شما شرح دهیم. لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. همچنین در صورت داشتن شکایت از سایت های این چنینی و نیاز به وکیل کلاهبرداری در تهران و کرج میتوانید با گروه کیا وکیل در تماس باشید.

شکایت از شرکت های هرمی، معرفی مفهوم

شکایت از سایت‌های هرمی

به هر نوع کسب‌وکار ناپایداری که در آن افراد با پرداخت مقداری پول در شرکت موردنظر عضو می‌شوند و سپس افرادی را به عضویت خود در می‌آورند، شرکت هرمی گفته می‌شود. برخی از شرکت‌ها به افرادی که اشخاص دیگری را زیرمجموعه خود قرار می‌دهند، مبلغی را به‌عنوان دستمزد پرداخت می‌کنند. درصورتی‌که در بیشتر شرکت‌ها هر فردی باید حداقل دو عضو را زیرمجموعه خود قرار دهد و به شرکت اضافه کند. قانون در این شرکت‌ها به‌گونه‌ای است که هرچقدر اعضای بیشتری به زیرمجموعه خود اضافه کنید، میزان سرمایه و مبلغ دریافتی افزایش خواهد یافت.

آشنایی با رویکرد قانونی در برابر شرکت‌های هرمی

به‌احتمال‌زیاد درباره ربوده شدن اموال و سرمایه مردم از دوستان، نزدیکان، اخبار و… شنیده‌‌اید. به همین علت قانون برای برخورد با این افراد، مجازاتی در نظر گرفته است. مطابق قانون اخلالگران موجود در نظام اقتصادی، عضوگیری، تاسیس و… شرکت‌های هرمی، مجازاتی را به دنبال دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • در حالت اول میزان اتهامات و خسارات ایجادشده به حدی زیاد است که سبب ایجاد اختلالات شدید و تخریب در نظام پولی و اقتصادی کشور نیز خواهد شد. در این صورت اشخاص راس شرکت به علت ایجاد خسارات وارده به‌عنوان مفسد فی‌الارض شناسایی می‌شوند و حکم اعدام برای آن‌ها صادر خواهد شد.
  • در حالت دوم نیز میزان خسارات و لطمات وارده شدید است، اما شدت آن به‌اندازه مورد اول نیست (لطمه‌ای به منافع دولت وارد نخواهد کرد) در این مورد حکم حبس بین 5 تا 20 سال برای این افراد صادر می‌شود.
  • در حالت سوم شدت خسارات وارده کمتر بوده و در حد کلان نیست. این مورد نیز جرم محسوب می‌شود و حکم آن حبس بین 6 ماه تا 3 سال است.

نکات مهم رویکرد قانونی در برابر شرکت‌های هرمی

شکایت از سایت‌های هرمی

در ادامه به بررسی نکات مهمی درباره شکایت از شرکت های هرمی می پردازیم:

  • میزان شدت لطمات و خسارات واردشده پس از بررسی و تشخیص قاضی پرونده تعیین خواهد شد. همچنین عواملی مانند میزان اموال و سرمایه ربوده‌شده و ارزش سرمایه موجود در شرکت نیز در تعیین میزان جرم تاثیر دارند.
  • قاضی مکلف است دستور بازگرداندن سرمایه و اموال ربوده‌شده را صادر کند.
  • علاوه بر تعیین میزان مجازات و جزای نقدی، دادگاه می‌تواند افراد را در انظار عمومی محکوم به 20 تا 74 ضربه شلاق کند.

نحوه شکایت از شرکت های هرمی به چه صورتی انجام می‌شود؟

معمولا افراد مال‌باخته دچار سردرگمی می‌شوند و توانایی تصمیم‌گیری ندارند، این افراد باید علاوه بر اطلاع دادن و ارائه گزارش به پلیس در مورد اتفاقات پیش‌آمده، جهت شکایت از شرکت های هرمی مربوطه اقدام کنند. به‌طورکلی در نظام قضایی کشور ایران، شکایت از شرکت های هرمی و رسیدگی کیفری دارای دو مرحله است:

  1. در مرحله اول شکایت و تحقیقات صورت گرفته توسط بازپرس ثبت می‌شود.
  2. در مرحله بعد پس از اثبات جرم، تایید و بررسی توسط بازپرس، قرار جلب را به دادرسی صادر خواهد شد.

همچنین در صورت نیاز، حکم جلب موقتی یا ممنوع‌الخروجی افراد به دادسرا را صادر شده و به پرونده دادگاه انتقال داده می‌شود. در دادگاه پس از بررسی مدارک، بازرسی متهمین و دفاعیات آن‌ها حکم صادر می‌شود. توجه داشته باشید که برای ثبت شکواییه لزوما نیازی به حضور در دادسرا نیست و با مراجعه با دفاتر قضایی می‌توانید درخواست خود را اعلام نمایید.

کلاهبرداری هرمی و تفاوت آن با پانزی در چیست؟

به‌نوعی کلاهبرداری در سرمایه‌گذاری که فرد سرمایه‌ اشخاص تازه وارد و جدید به سرمایه‌گذاری‌های قدیمی وارد می‌کند، پانزی گفته می‌شود. به عبارت دیگر در این روش فرد با قرار دادن مبلغی تحت عنوان سرمایه افراد را برای سرمایه‌گذاری جذب خواهد کرد. مسلما با افزایش میزان سرمایه، درآمد نیز افزایش خواهد یافت که این افزایش درآمد همیشه هم ممکن نخواهد بود. در اکثر مواقع فرد تمام سرمایه را دزدیده و فرار می‌کند یا توسط پلیس دستگیر خواهد شد.

پانزی با شرکت‌های هرمی متفاوت است؛ به‌عبارت‌دیگر در این شرکت‌ها هر فردی باید نیرو جدیدی به شرکت معرفی کند و در زیرمجموعه خود قرار دهد. در شرکت‌های هرمی پس از پرداخت سرمایه اندک و افزودن نیروهای جدید به شرکت، مبلغی تحت عنوان حق‌الزحمه را دریافت می‌کنند. همچنین با ارائه محصولاتی تحت عنوان دیجیتال مارکتینگ افراد بیشتری جذب خواهند کرد؛ اما در کلاهبرداری پانزی ادعا می‌شود که سرویسی به‌منظور مدیریت سرمایه‌گذاری وجود دارد که فرد با عضویت می‌تواند سود دریافت کند.

در این روش فرد برای کلاهبرداری نیازی به افزودن تعداد اعضا و زیرمجموعه ندارد و فقط به‌وسیله ارائه پول و سرمایه این کار را انجام می‌دهد. شخص کلاهبردار در چند مرحله اول پس از مشاهده سود زیاد، مبلغ سرمایه‌گذاری را بالاتر خواهد برد و به همین علت انهدام و نابودی شرکت به تعویق می‌افتد. درصورتی‌که در شرکت‌های هرمی برای افزایش میزان سود باید تعداد افراد و زیرمجموعه افزایش یابد؛ به همین علت نابودی و انهدام دیرتر صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید که در هردو مورد نحوه شکایت از شرکت های هرمی هرمی به یک شکل است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نحوه شکایت از شرکت های هرمی و نکات مهم آن بپردازیم. امروزه به علت مشکلات مالی و اقتصادی که وجود دارد برخی از افراد برای کسب سود بیشتر، کارهای پرخطری انجام می‌دهند که سود بیشتری کسب کنند. به کسب‌وکارهای ناپایداری که افراد با پرداخت مقداری پول در آن عضو شوند و نیروهای جدید به زیرمجموعه خود اضافه می‌کنند، شرکت هرمی گفته می‌شود.

معمولا این شرکت‌ها با گرفتن زیرمجموعه و افزایش میزان سرمایه، سرمایه و اموال مردم را بالا می‌کشند. به همین دلیل قانون برای این افراد جزای نقدی و حبس را در نظر گرفته که با توجه به‌شدت خسارات و لطمات وارده تغییر خواهد کرد. امیدواریم اطلاعات موردنیاز خود را بامطالعه این مقاله دریافت کرده باشید. وکیل کلاهبرداری گروه کیا وکیل آماده یاری شما در شکایت از شرکت های هرمی و اینگونه پرونده‌های حقوقی است.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *