قانون نگهداری سگ در آپارتمان و خانه

قانون نگهداری سگ در آپارتمان در ایران متاثر از فرهنگ، عرف و اسلام می باشد. به همین دلیل قوانین نگه داری سگ در آپارتمان یا خانه در ایران تفاوت های زیادی با کشورهای دیگر دارد. در ادامه به بررسی دقیق قانونی، اسلامی و فرهنگی این موضوع خواهیم پرداخت.

سگ‌ها یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و محبوب‌ترین حیوانات خانگی هستند. تعامل بالای این حیوانات با انسان‌ها و حتی کودکان سبب علاقه بیشتر افراد به سگ‌ها شده است. حامیان حقوق حیوانات و علاقه‌مندان به نگهداری سگ در خانه‌ها روز به روز بیشتر می‌شوند. از سوی دیگر مذهبیون به حکم شرعی نجاست سگ پافشاری می‌کنند. وجود قوانین نگهداری سگ در آپارتمان از میزان این اختلاف‌ها می‌کاهد.

باورهای دینی افراد روی سبک زندگی، قوانین ثبت شده و جرایم مرتبط با آن تاثیر می‌گذارد. در احکام و قوانین اسلامی سگ موجودی نجس به حساب می‌آید. با توجه به اسلامی بودن جامعه، نگهداری از سگ‌ها در ایران دشواری‌ها و دردسرهای خاص خود را دارد.

جدای از این، سبک زندگی آپارتمانی و نزدیکی واحدهای مسکونی به هم، فضای اشتراکی در آپارتمان، قوانین مرتبط با آپارتمان، فرهنگ، باورهای مذهبی و سلیقه متفاوت ساکنان آپارتمان‌ها، بر پیچیدگی نگهداری از سگ‌ افزوده است. علاوه بر باورهای مذهبی و شرعی، برخی نگران سلامت و بهداشت نگهداری از سگ‌ها هستند. انتقال بیماری‌هایی مثل هاری، لیشمانیوز جلدی و بیماری‌های انگلی به انسان، باور اشتباه این افراد است. این افراد از نگهداری سگ در منزل امتناع می‌کنند.

مسئله از جایی شروع می‌شود که همسایگی با این افراد مشکل‌زا است. دشوارتر آنکه قانون مشخص و معینی درباره این موضوع وضع نشده است. آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها تنها قانون نوشته شده مرتبط با نگهداری سگ در آپارتمان را شامل می‌شود. پس، کدام گروه در این جدال برنده هستند؟

مشخصا نگهداری از این عضو خانواده‌تان دغدغه بسیار مهمی به حساب می‌آید. از این روی، ما این مطلب را منحصرا به قوانین نگهداری سگ در آپارتمان اختصاص داده‌ایم. همراه ما باشید تا با زیر و بم قوانین مربوطه آشنا شویم.

قوانین کشور در رابطه با قانون نگهداری سگ در آپارتمان

ماده ی 688 قانون مجازات اسلامی، جرایم مرتبط با رعایت بهداشت و قوانین نگهداری سگ در آپارتمان را تعریف کرده است. در ماده 688 چنین بیان شده است. هرگونه اقدام که تهدیدی علیه بهداشت عمومی (محیط و دیگران) تلقی شود، قانون‌شکنی است. مثل:

  • آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده
  • دفع غیر ‌بهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زائد
  • ریختن مواد مسموم‌کننده در رودخانه‌ها
  • زباله در خیابان‌ها و کشتار غیرمجاز دام
  • استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پس آب
  • تصفیه خانه ‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی

مجازات این‌گونه جرایم حبس تا یک سال است. در موارد شدیدتر حبس و مجازات طولانی‌تر است. طبق این قانون، اگر ساکنان ساختمان اثبات کنند حیوان خانگی همسایه، سلامت و بهداشت عمومی ساکنین را به خطر می‌اندازد، پیگیری قضایی، قانونی و ممکن است.

این موضوع مرتبط با قوانین نگهداری سگ در آپارتمان است. در روستاها، مناطق حومه شهری و باغ، نگهداری از سگ بلامانع تلقی می‌شود. به طور کلی، در صورتی که نگهداری از سگ با هدف نگهبانی و حفظ امنیت سکنه باشد، منعی ندارد. علاوه بر این به دلیل تراکم کم ساکنین و محیط آزاد، امکان انتشار بیماری و مزاحمت برای سایرین به حداقل می‌رسد.

قوانین نگهداری سگ در آپارتمان

تخطی از قوانین نگهداری سگ در آپارتمان

نگهداری از سگ در آپارتمان یا مجتمع مسکونی مشروط به رعایت مواد قانونی مرتبط و پیروی از قوانین ساختمان است. این قوانین شامل:

  • حفظ بهداشت عمومی و بهداشت سگ
  • دقت در استفاده از بخش اشتراکی ساختمان
  • سلب نکردن آرامش دیگر همسایه‌ها
  • احترام به قوانین توافق شده با مدیر و ساکنان ساختمان

نگهداری از حیوان مورد علاقه‌تان و حفظ آرامش دیگران

نکات جامع درباره نگهداری سگ در آپارتمان

به عنوان عضوی از محل مسکونی خود و عضوی از جامعه ملزوم به پذیرش تفاوت‌ها هستید. بپذیرید که برخی افراد، بنا به هر دلیلی، میل زیادی به زندگی سگ‌ها در همسایگی خود ندارند. پس حتما قبل از به سرپرستی گرفتن سگ این موارد را در نظر داشته باشید.

همچنین هنگام نقل مکان به آپارتمان جدید، موضوع نگهداری از سگ را به اطلاع املاک و مدیر ساختمان برسانید. گفتگوی سازنده، منطقی و بدون تعارف ساکنان ساختمان در این مورد، از مشکلات پیش رو می‌کاهد. در نظر داشته باشید که احترام متقابل است. شما باید نهایت تلاش خود را داشته باشید که با گفتمان مشکلات خود را حل کنید. طبعا زندگی در آرامش و عدم سلب آرامش از دیگران رفتاری مناسب و به جا است.

قوانین نگهداری سگ در آپارتمان؛ سلب آرامش همسایه

آیا سگ همسایه یا یکی از ساکنان نزدیک در ساختمان آرامش را از شما گرفته است؟ با طی کردن مراحل اشاره شده، سعی در حل مشکل داشته باشید. در صورتی که گفتگو دردی را درمان نکرد، رویه قانونی را طی کنید. در این خصوص می‌توانید با مشاوران حقوقی ما در کیاوکیل صحبت کنید. مشاوره با کارشناسان کیاوکیل رایگان است. طی انجام مشاوره، راهنمایی‌های لازم را دریافت خواهید کرد.

 در صورت نیاز به وکیل یا شرایط پیچیده‌تر، معرفی وکیل وظیفه ما خواهد بود. با معرفی وکیل خبره و درجه یک در این حوزه، در صدد جلب رضایت شاکی برمی‌آییم.

مفاد 522 و 523 قانون جرایم اسلامی، به قانون‌شکنی درباره نگهداری از سگ و سگ‌گردانی اشاره دارد. طبق ماده 522 و 523، ایجاد رعب و وحشت سگ در دیگران، صاحب سگ را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد. در صورت فوت شخص از ترس یا دیگر دلایل، صاحب سگ به قصاص محکوم می‌شود. طبق این مفاد، نگهداری حیوان خانگی در قسمت‌های مشترک ممنوع و جرم تلقی می‌شود. در ادامه بیشتر در این مورد توضیح خواهیم داد.

اگر شخصی مرتکب چنین جرمی شود، مورد مجازات قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است، حتی در صورت تخطی صاحب سگ از قوانین، هیچ شخصی حق آسیب زدن به حیوان خانگی شخص مذکور را ندارد. البته در مواردی آسیب وارده اشکالی ندارد؛ هنگامی که سگ به قصد آسیب جدی به جان و مال و یا کشت، به شخص حمله کند.

شکستن قوانین نگهداری سگ در آپارتمان

روند قانونی شکایت از صاحب سگ

ساکنین آپارتمان و صاحب سگ هر دو باید آشنایی کافی با قوانین نگهداری سگ در آپارتمان داشته باشند. به این ترتیب، حقوق هیچ یک از دو گروه سلب نمی‌شود. در مواردی که بنابه هر دلیلی، حل مشکل با گفتگو ممکن نباشد، روند حل قضیه متفاوت خواهد بود. این بار افراد ساکن می‌توانند از راه قانونی اقدام کنند. برای شکایت از فرد مذکور، اثبات تخطی از قانون ضروری است.

مثلا، در صورت به هم خوردن آرامش به دلیل سروصدای سگ، امکان شکایت وجود دارد. فرد شاکی باید به دادسرا مراجعه کند و شکایت خود را مکتوب و یا شفاهی مطرح کند. شکواییه شاکی، به کلانتری محل سکونت صادر می‌شود. ماموران کلانتری برای بررسی صحت موضوع به محل می‌روند. اگر موضوع صحت داشته باشد، صاحب سگ باید به کلانتری مراجعه کند.

مشکل در همین مرحله می‌تواند حل و جبران شود. در حالتی که صاحب حیوان خانگی در کلانتری حاضر نشود، کلانتری پرونده تشکیل می‌دهد. پرونده یا حکم جلب را به دادسرا ارسال می‌شود. دادسرا با بررسی وضعیت، حکم مجازات نگهداری سگ در آپارتمان و حد آن را تعیین خواهد کرد.

سلب آرامش از دیگران ؛ مجازات صاحب سگ

پس از جمع‌آوری شواهد و انجام رویه قانونی، به فرد مذکور مهلتی داده می‌شود. فرد ده روز فرصت دارد تا هر گونه مزاحمت و تخطی از قوانین نگهداری سگ در آپارتمان را رفع و جبران کند. در غیر این صورت فرد ملزوم به پرداخت صد هزار تومان تا پانصد هزار تومان جریمه مالی است. وحشتناک تر اینکه، حیوان خانگی شخص را از او جدا می‌کنند.

جرم نگهداری از حیوان خانگی از جمله جرائم تعزیری است. این بدان معنا است که نوع مجازات و میزان آن با صلاح دید قاضی تعیین می‌شود. اگر شخص متهم، سابقه تخطی از قوانین مشابه را نداشته باشد، برای وی تخفیف در نظر می‌گیرد. جریمه نقدی برای رفع جرم کفایت می‌کند. در صورت تکرار جرم، مجازات مطابق قانون اساسی نوشته‌شده اجرا خواهد شد.

قوانین شکایت از نگهداری سگ در آپارتمان

کلام آخر

برای مثال، نگهداری از سگ در جوامع غربی امری رایج است. خانواده‌هایی که سگ یا حیوان خانگی دیگری دارند، آن را به عنوان عضوی از خانواده خود می‌پذیرند. این امر در جامعه ما، با توجه به مذهبی بودن و دین اسلام، کمی متفاوت است. طبعا، قوانین نگهداری سگ در آپارتمان هم تفاوت زیادی دارد.

ما تلاش کردیم تمام قوانین مرتبط را توضیح دهیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر و طرح پرسش‌های خود با مشاوران ما در کیاوکیل در تماس باشید. مشاوره تخصصی ما به صورت رایگان است. در این مشاوره رایگان، به تمام سوالات شما پیرامون این موضوع و دیگر موضوعات حقوقی پاسخ داده می‌شود.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *