آدم ربایی یکی از جرم‌هایی است که قانون، مجازات شدیدی برای آن در نظر می‌گیرد. مجازات آدم ربایی در قانون انواع مختلفی دارد و به عواملی مانند سن فرد ربوده شده و آسیب‌های وارد شده بر او بستگی دارد. آدم ربایی علاوه بر وارد کردن صدمه‌های جسمی به افراد، صدمه‌های روحی زیادی نیز به فرد می‌زند که ممکن است تاثیرات آن تا مدت‌ها باقی بماند. در ادامه قصد داریم درباره مجازات ادم ربایی در قانون صحبت کنیم و ماده‌های قانون در ارتباط با این جرم را نیز شرح دهیم.

اولین مجازات ادم ربایی در قانون حبس است

اولین موضوعی که قانون برای مجازات آدم ربا بررسی می‌کند، این است که آیا آدم ربایی به اجبار بوده است یا خیر. اگر آدم ربایی بدون اجبار باشد، مجازات فرد آدم ربا معمولا حبس به مدت 3 الی 5 سال است. این مجازات طبق ماده 621 قانون در نظر گرفته شده و حتی اگر فرد ربوده شده رضایت دهد، به دلیل مرتکب شدن آدم ربا به جرم عمومی قابل اجرا است. طی پروسه مطلوب روند دادرسی چنین پرونده های نیازمند سپردن پرونده به یک وکیل مجرب می‌باشد.

حال اگر آدم ربایی به اجبار انجام شده باشد، مجازات آن معمولا از پنج سال حبس شروع می‌شود تا 10 سال. یکی از موارد دیگری که در ماده 621 مورد بررسی قرار می‌گیرد، سن فرد ربوده شده است. زمانی که سن فرد ربوده شده بیشتر از 15 سال باشد و مورد صدمه‌های جسمی یا آزار و اذیت‌های جنسی قرار گرفته باشد، مجازات شدیدتری انجام خواهد شد. همچنین اگر آدم ربایی با خودرو و وسایل نقلیه انجام شود، مجازات فرد آدم ربا شدیدتر می‌شود. مشارکت در جرم نیز می تواند افراد بسیاری را مورد آسیب چنین جرم هایی قرار دهید. وکیل پرونده کیفری گروه کیا وکیل آماده ارائه مشاوره حقوقی و قبول وکالت کیفری پرونده‌های آدم ربایی می باشد.

مجازات آدم ربایی در قانون - مدت زندان برای ادم ربایی

مجازات آدم ربایی کودکان – مجازات کودک ربایی

طبق ماده 631 قانون اگر نوزاد یا کودک زیر 2 سال ربوده شود، آدم ربا معمولا به 3 سال حبس محکوم می‌شود. همچنین اگر در حین کودک ربایی به کودک صدمه وارد شود یا آدم ربا مرتکب ارتکاب به قتل شود، آدم ربا علاوه بر حبس به پرداخت جریمه نقدی نیز محکوم خواهد شد. جریمه نقدی معمولا به عوامل مختلفی بستگی دارد و متغیر است. همچنین اگر آدم ربا به دلایلی نتواند جرم خود را مرتکب شود یا قبل از ارتکاب جرم دستگیر شود، مجازات آن باید طبق ماده‌های قانون انجام شود.

مجازات افراد شریک در آدم ربایی

علاوه بر مجازات آدم ربا قانون برای افرادی که در آدم ربایی شریک باشند نیز مجازاتی را در نظر گرفته است. بر اساس ماده قانون 125 افرادی که در آدم ربایی مشارکت داشته باشند، بسته به نوع مشارکت به 3 الی 5 سال حبس محکوم خواهند شد. همچنین اگر فرد ربوده شده مورد آزار و اذیت‌های جنسی قرار گرفته باشد، مجازات شریک جرم نیز شدیدتر خواهد شد. همچنین در صورت تکرار آدم ربایی، مجازات تکرار جرم نیز به مجازات آدم ربایی افزوده می‌شود.

ماده دیگر مجازات آدم ربایی

زمانی که آدم ربا اقدامات خود را شروع کند، اما وسط عملیات آدم ربایی خود پشیمان شود یا به هر دلیلی نتواند عملیات خود را به پایان برساند، مجازات او نسبت به اقداماتی که انجام داده است، در نظر گرفته می‌شود. اما اگر آدم ربا قبل از شروع آدم ربایی کاملا پشیمان شود و هیچگونه اقدامی جهت آدم ربایی انجام نداده باشد، مجازاتی برای او در نظر گرفته نمی‌شود.

نوع دیگر مجازات آدم ربایی در قانون

ماده دیگر قانون برای مجازات ادم ربایی مربوط به ورود صدمه به فرد هنگام ربودن او به قصد دستیابی به وسایل قیمتی همراه فرد مانند طلا و جواهرات یا تلفن همراه است. در چنین وضعیتی اگر آدم ربا فرد را به قصد ربودن وسایل او به محل دیگری ببرد و او را مورد ضرب و شتم شدید قرار دهد، مجازاتی مانند حبس و جریمه نقدی برای آدم ربا در نظر گرفته می‌شود. همچنین اگر فرد ربوده شده دچار قطع عضو شود، آدم ربا علاوه بر حبس و پرداخت جریمه به ضربات شلاق نیز محکوم خواهد شد.

مجازات تهدید به آدم ربایی

علاوه بر انواع مختلف مجازات آدم ربایی، قانون برای تهدید به آدم ربایی نیز مجازاتی را در نظر گرفته است. اگر فردی شخص دیگری را به آدم ربایی و انجام اقدامات دیگر تهدید کند، با توجه به ماده 621 قانون به حبس محکوم می‌شود. مدت زمان حبس معمولا بستگی به نوع تهدید دارد، اما از 3 سال تا 15 سال متغیر است.

تهدید به آدم ربایی - مجازات کودک ربایی چیست

مجازات آدم ربایی برای فرد دستوردهنده

اگر آدم ربا قصد انجام عملیات آدم ربایی را داشته باشد، اما خودش وارد عملیات نشود و آدم ربایی توسط هم‌دست او انجام شود، بر اساس قانون علاوه بر فردی که آدم ربایی را انجام داده است، فرد دستوردهنده نیز باید مجازات شود. در چنین وضعیتی مجازات فرد دستوردهنده با فردی که آدم ربایی را انجام داده است تفاوتی نخواهد داشت و مجازات معمولا 5 الی 15 سال حبس در نظر گرفته می‌شود.

پرداخت دیه در مجازات آدم ربایی در قانون

اگر فرد ربوده شده مفقود شود و آدم ربا نیز اطلاعی از دلیل مفقودی او نداشته باشد، آدم ربا محکوم به پرداخت دیه فرد ربوده شده خواهد شد. همچنین اگر مشخص شود که فرد ربوده شده توسط آدم ربا به قتل رسیده، قانون آدم ربا را به قصاص محکوم می‌کند. اما اگر مشخص شود که فرد ربوده شده پس از مفقودی توسط فرد دیگری به قتل رسیده است، در چنین شرایطی آدم ربا مسئول مرگ فرد ربوده شده نخواهد بود و فقط به حبس محکوم می‌شود.

موارد دیگری که بر مجازات آدم ربا تاثیر دارد

علاوه بر موارد گفته شده، عواملی بر نحوه مجازات آدم ربا تاثیر دارد. مثلا قبل از شروع مجازات، آدم ربا توسط روان پزشک معاینه می‌شود که شرایط روحی و سلامت روانی آدم ربا مشخص شود. اگر مشخص شود که آدم ربا مبتلا به بیماری‌های روحی و روانی است و جرمی که مرتکب شده غیرعمد و تحت تاثیر شرایط روحی او بوده است، در مجازات او تخفیف داده می‌شود.

مجازات آدم ربایی و مدت جبس آدم ربایی

سخن نهایی در مورد آدم ربایی

آدم ربایی یکی از جرائمی است که باعث ورود صدمه‌های روحی زیادی به افراد می‌شود. تاثیرات روحی وارد شده بر افراد به دلیل ربوده شدن، احتمال دارد تا آخر عمر باقی بماند و فرد ربوده شده از آن‌ها رنج ببرد. بنابراین مجازات آدم ربایی در قانون دارای ماده‌های مهمی است که افراد آدم ربا را به سزای عملشان برساند. در این مقاله تمام ماده‌های مجازات آدم ربایی به طور کامل شرح داده شد که مطالعه آن‌ها می‌تواند برای همه سودمند باشد.

بیشتر بخوانید – (وکیل ملکی)

بیشتر بخوانید – (وکیل جرایم رایانه ای)

بیشتر بخوانید – (وکیل خانواده)

بیشتر بخوانید (وکیل طلاق توافقی)

بیشتر بخوانید (وکیل مهریه)

بیشتر بخوانید (وکیل کلاهبرداری)

بیشتر بخوانید (وکیل مواد مخدر )

بیشتر بخوانید (وکیل کیفری)

بیشتر بخوانید (وکیل مهاجرت)

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *