اعمال نفوذ برخلاف حق چه مجازاتی دارد؟ یکی از سوالات امروزه جامعه می‌باشد که باتوجه افزایش روابط در سیستم‌های اداری زمینه‌ساز مشکلات بسیاری در جامعه شده است.

اعمال نفوذ برخلاف حق و مجازات قانونی

اگر شخصی ادعا کند که می‌تواند نزد مستخدمین دولتی یا شهرداری یا مامورین به خدمات عمومی نفوذ کرده و در تصميم گیری وی دخالت کند و از این طریق از شخصی مال یا فایده یا وعده وتعهدی بگیرد که در این صورت این شخص مرتکب جرم اعمال نفوذ شده است.

مجازات اعمال نفوذ برخلاف حق

اگر کارمندی سود اشخاص را در تصمیم خود دخالت دهد مرتکب جرم شده وبه محرومیت از شغل دولتی از 2الی 5سال محکوم می‌شوند ودر صورتی که اقدام یا تصمیم مزبور مستلزم تقویت حقی از اشخاص یا دولت باشد به انفصال ابد از خدمات دولتی محکوم خواهد شد مگر این که عمل مشمول قوانین دیگر جزایی باشد. توجه شود برای کسی که از دیگری تقاضای اعمال نفوذ کرده است مجازاتی تعیین نشده است.

مثلا اگر الف با ادعای اعمال نفوذ نزد یک کارمند، از ب مال یا تعهدی بگیرد الف مرتکب جرم اعمال نفوذ شده است اما ب مرتکب جرمی نشده است. هر وکیل دادگستری نیز که به داشتن اعتبار و نفوذ در نزد مامورین قضایی یا اداری و … وجه یا مال یا فایده دیگری برای خود یا شخص ثالثی از موکل خود به عنوان این که باید به یکی از اشخاص مزبوره بپردازد تحصیل نماید علاوه بر رد وجه یا مال مورد استفاده یا قیمت آن به حبس تادیبی از یک الی سه سال محکوم خواهد شد.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *