مجازات شهادت دروغ در دادگاه چیست؟ در بعضی از پرونده ها که هم حقوقی و هم اینکه کیفری، شهادت شهود می‌تواند ادله ای جهت اثبات احقاق باشه. ولی در بعصی موارد شهادت به دروغ است و میتواند باعث جریحه دار شدن احقاق حق بعضی از اشخاص بشود.

چنانچه کسی که شهادت بر علیه او است میتواند از دادگاه تقاضای جرح شهادت شهود را بنماید و شهود شامل مجازات شهادت دروغ شود. قوانین و تبصره های کافی در این زمینه در قانون کشور پیش بینی شده است که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

مجازات شهادت دروغ و عواقب بعدی

رسیدن به این نتیجه که شهادت دروغ اتفاق افتاده به این صورت است که وکیل مدافع میتواند از شهود سولاتی کند که اظهارات شهود دقیق مثل مابقی شهود نباشد و چنانچه قاضی تشخیص دهد که اظهارات شهود از لحاظ زمان و مکان دقیق نیست و اظهارات شهود باهم تفاوت دارد، امکان دارد شهادت آنها را قبول نکند و شهادت دروغ تشخیص داده و مجازات شهادت دروغ را مسجل بداند.

مجازات شهادت دروغ در قانون و قسم دروغ در دادگاه

هرکس در دعوای حقوقی یا جزایی که قسم متوجه او شده است سوگند دروغ بخورد به 6ماه تا 2سال حبس محکوم می‌شود. قسم دروغ از جرایم مطلق است یعنی به صرف قسم خوردن جرم محقق شده و مقام قضایی متوجه دروغ بودن شود باز هم جرم شهادت دروغ محقق شده است.

در مورد جرم شهادت دروغ لازم به ذکر است که شهادت دروغ فقط در دادگاه نزد مقامات رسمی مجازات کیفری دارد که 3ماه ویک روز الی 2سال حبس ویا به 1میلیون و پانصد هزار ریال تا12میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود. پس عکس قسم که قسم نزد مقامات دادسرا نیز جرم است. شهادت فقط در دادگاه جرم بوده و شهادت دروغ نزد مقامات دادسرا مجازات کیفری ندارد. شهادت نیز مانند قسم از جرایم مطلق است یعنی به صرف شهادت دروغ حتی اگر اثری از شهادت حاصل نشود جرم محقق شده است.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *