مجازات غصب عناوین و مشاغل بدین صورت می‌باشد که، هرگاه کسی که سمتی ندارد یا به دروغ از طرف دولت خود را در مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشگری یا انتظامی که از نظر قانون مربوط به او نبوده است دخالت دهد یا معرفی کند؛ به 6ماه تا 2سال حبس محکوم می‌شود و اگر برای دخالت یا معرفی خود در مشاغل مزبور سندی جعل کرده باشد مجازات جعل را نیز خواهد داشت.

جرم دخالت در مشاغل دولتی فقط با فعل محقق می‌شود یعنی اگر شخصی دیگری را به جای مثلا یک مامور دولت بگیرد و شخص سکوت کند و به طرف مقابل نگوید که مامور دولت نیست مرتکب این جرم نشده است. زیرا فقط ترک فعل کرده و حقیقت را نگفته است.

مجازات غصب عناوین و مشاغل

جرم غصب عناوین و مشاغل از جرایم مطلق است و نیازی به تحقق نتیجه ندارد. یعنی صرف دخالت یا معرفی خود به عنوان مامور دولت جرم اتفاق افتاده است. اگر شخصی علاوه بر معرفی خود، سندی را نیز جعل کند مرتکب 2جرم شده است ضمنا مقررات تعدد جرم اعمال نميشود و شخص به هر 2 جرم محکوم می‌شود.

حالا اگر شخصی خود را دکتر یا مهندس و مانند این ها معرفی کند آیا مرتکب جرم شده است؟

در این مورد باید گفت که اگر استفاده از مهندس و دکتر و امثال اینها در مکاتبات اداری یا در تبلیغ عمومی از طریق وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله، تارنما(سایت) یا نطق در مجامع و یا انتشار اوراق چاپی یا خطی باشد در این موارد جرم است و مجازات غصب عناوین و مشاغل شامل وی می‌شود.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

2 دیدگاه برای “مجازات غصب عناوین و مشاغل

  1. حقیقت گو گفته:

    سلام
    یکواحد آپارتمان بصورت شراکت با شخصی خریدیم و قرارداد دستی نوشتیم
    ایشان ششدانگ(سه دانگ من و سه دانگ خودش) رو بدون اطلاع من فروخت
    شکایت کیفری کردم.قرار منع تعقیب دادسرا نقض شد و جلب به دادرسی توسط دادگاه کیفری ۲ صادر شد ولی متاسفانه در جلسه آخر دادگاه قاضی پرونده به دادگاه دیگه منتقل شد و قاضی جدید برای متهم بدون دلیل جدید برائت صادر کرده(فقط متهم در دادگاه خود را سرباز گمنام امام زمان و مامور اطلاعات معرفی میکند و در لایحه به دادگاه هم عنوان کرده است در صورتی که همچین عنوانی ندارد و متاسفانه قاضی برای ایشان برائت صادر کرد
    و حق من توسط یک آدم شیاد و کلاهبردار ضایع شد
    از شما راهنمایی میخام
    باید جداگانه از ایشان شکایت کنم(بابت سوئ استفاده از عنوان مامور اطلاعات)؟
    همون مدرک ادعای مامور اطلاعات در لایحه که در پرونده کیفری موجود هست کافیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *