نحوه و شرایط ثبت سابقه کار برای سربازان

رفتن به دوره خدمت سربازی با تمام شدن دوران دبیرستان در صورتی که فرد نخواهد به مقاطع بالاتر برود یا بعد از دانشگاه برای همه پسران که واجد شرایط هستند، ضروری است. اکثر پسران به انجام خدمت سربازی تمایلی ندارند و گاهی می‌توان با بعضی شرایط این مسیر دو ساله را برایشان راحت‌تر کرد. به‌عنوان‌مثال یکی از مزایای سربازی برای پسران بیمه سربازی است. تمامی سربازان می‌توانند این بیمه را بخرند و به سابقه‌ی کاری خود اضافه کنند. در ادامه راجع‌به ثبت سابقه کار برای سربازان بیشتر توضیح خواهیم داد.

بیمه سربازی چیست و چگونه کار می‌کند؟

براساس قوانین داخل ایران هر مرد دارای تابعیت ایرانی و به سن قانونی رسیده، در صورتی که شرایط رفتن به سربازی را داشته‌ و معاف نشده باشد، بر او واجب است به‌مدت 24 ماه به خدمت سربازی برود. یکی از بحث‌های مهمی که در این دوره باید به آن توجه داشته ‌باشید بیمه سربازی است.

بیمه سربازی به سربازان مشمول وظیفه در حقیقت کمک می‌کند که اگر در حین دوره سربازی هرگونه آسیب یا جراحتی برای آن‌ها رخ داد، بتوانند از خدمات‌درمانی تحت پوشش در بیمارستان‌های ارتش و تحت قرارداد با نیروهای‌مسلح استفاده‌کنند. بسیاری از خدمات صورت‌گرفته در این بیمارستان‌ها برای سربازان رایگان است؛ همچنین سربازان می‌توانند از این بیمه به‌عنوان ثبت سابقه کار برای خود استفاده ‌کنند.

برای خرید بیمه سربازی نیازی به طی کردن مراحل دشوار و پیچیده ندارید. تمامی سربازان می‌توانند 2 سالی را که به‌عنوان سرباز تحت بیمه بوده‌اند به سنوات سابقه بیمه خود اضافه کنند. مهم نیست چه شغل و حرفه‌ای داشته ‌باشید، سابقه بیمه خدمت سربازی برای کاری که در آن مشغول هستید، اضافه می‌شود و این یکی از مزایای مهم بیمه در دوران سربازی به‌خصوص برای افرادی است که قصد کار کردن در شرکت‌های خصوصی و دولتی را دارند؛ زیرا با داشتن دو سال بیمه سربازی در سوابق بیمه دو سال زودتر بازنشست می‌شوند.

سربازی در ایران یک دوره دو ساله است و هر پسری که واجد شرایط است باید طی کند.

ثبت سابقه کار برای سربازان به چه طریقی است؟

برای خرید بیمه سربازی و تبدیل آن به سابقه کار باید شرایطی را داشته ‌باشید که بعد از رعایت این شروط می‌توانید برای خرید سابقه سربازی خود اقدام کنید.

شرایط سابقه کار برای سربازان از طریق مهارت‌آموزی

ثبت سابقه کار برای سربازان تنها در صورتی ممکن است که بنابر اعلام معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای‌مسلح، سرباز در طول دوره سربازی دوره‌های مهارت فنی و حرفه‌ای را بگذراند و مدرک قبولی در آزمون مهارت را از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کند. در صورتی که سرباز دارای مهارت است، باید دوره‌های تئوری را طی کند و پس از قبولی در آزمون، گواهینامه فنی و حرفه‌ای خود را دریافت کند.

توجه داشته ‌باشید این دوره‌ها که با هماهنگی نیروهای‌مسلح با سازمان فنی حرفه‌ای در طول دوران سربازی برگزار می‌شود، دارای اعتبار بین‌المللی است و علاوه بر سابقه کاری، مزیتی برای استخدام به‌حساب می‌آید.

شرایط ثبت سابقه کار برای سربازان از طریق خرید بیمه خدمت سربازی

برای دریافت سابقه کار از طریق بیمه، سرباز باید دارای کارت پایان‌خدمت باشد و در صورتی می‌تواند بیمه سربازی خود را بخرد که 2 سال سابقه پرداخت حق‌بیمه را داشته ‌باشد. اگر شخص متقاضی سابقه پرداخت 2 ساله حق‌بیمه را نداشته‌ باشد، امکان اضافه‌کردن دو سال سربازی به سابقه ممکن نیست. بعد از آنکه واجد شرایط برای پرداخت بیمه بودید، باید هزینه آن را محاسبه کنید و مبلغ آن را به‌صورت نقدی یا قسطی بپردازید.

براساس قانون جدید افرادی که کارت پایان دوره خدمت خود را تا مرداد سال 85 دریافت کرده‌اند، در صورتی که حداکثر بعد از سه ماه مشغول به کار شده‌اند و برای آن‌ها بیمه رد شده ‌است، معاف از پرداخت هزینه خرید بیمه خدمت سربازی هستند و فقط نیاز است فرم درخواست خرید بیمه سربازی را پر کنند.

هزینه خرید بیمه سربازی را چگونه محاسبه کنیم؟

آن دسته از افرادی که دوران خدمت آن‌ها تمام شده ‌است و خواهان ثبت سابقه کار برای سربازان هستند، در صورت داشتن شرایط باید برای جبران و حق‌بیمه پرداخت‌نشده در دوران خدمت سربازی به سازمان تأمین اجتماعی مبلغی را پرداخت کنند تا دوران خدمت دوساله آن‌ها از سوابق بیمه به‌حساب آید. مبلغی را که باید بپردازند به شرایط مختلفی بستگی دارد، اما بر اساس آخرین آیین‌نامه که قانون‌گذاری ابلاغ کرده ‌است، محاسبه خرید بیمه سربازی در سال 1401 به این صورت است که شخص باید به‌طور کلی 7% از نرخ بیمه را پرداخت کند و 23% باقیمانده از طرف دولت پرداخت می‌شود.

برای این‌کار باید از حقوق دو سال آخر خود قبل از تقاضا برای خرید بیمه سربازی میانگین بگیرید و نتیجه به‌دست‌آمده را در طول دوره خدمت خود ضرب کنید. عددی که به‌دست می‌آید، مقدار مبلغ مورد نیاز برای پرداخت بیمه سربازی است که قصد دارید آن را به سوابق کاری خود اضافه کنید.

 مبلغ حق ‌بیمه = نرخ 7 درصد × مدت‌زمان خدمت سربازی × میانگین حقوق دو سال آخر کاری

آیا می‌توان بیمه سربازی را به‌صورت قسطی پرداخت کرد؟

برای افرادی که نمی‌توانند مبلغ بیمه را به‌صورت یکجا پرداخت کنند شرایطی وجود دارد که بتوانند به‌صورت قسطی بیمه سربازی خود را بخرند. برای پرداخت قسطی افراد می‌توانند به سازمان تأمین اجتماعی درخواست دهند و به‌صورت اقساط 12 ماهه مبلغ محاسبه‌شده را بپردازند.

چگونه درخواست خرید بیمه سربازی خود را ثبت کنیم؟

برای ثبت سابقه کار برای سربازان در سال 1401 را می‌توانید  به‌صورت حضوری و غیرحضوری اقدام کنید. برای درخواست غیرحضوری خرید بیمه سربازی باید به آدرس سایت eservices.tamin.ir مراجعه کنید. پس از ثبت‌نام در سایت می‌بایست از منو بالا سمت راست قسمت بیمه‌شدگان، گزینه امور بیمه‌شدگان و بعد از آن گزینه محاسبه خرید خدمت سربازی را انتخاب کنید. مانند تصویر زیر:

ثبت سابقه کار برای سربازان

سپس روی گزینه خدمت سربازی کلیک کنید و وارد صفحه‌ای جدید می‌شوید که باید نام کاربری و رمز عبور خود را در قسمت‌های مربوطه وارد کنید؛ مطابق تصویر زیر:

ثبت سابقه کار برای سربازان

بعد از طی کردن مراحل توضیح داده‌شده، صفحه‌ای ‌نمایش داده ‌می‌شود که سوابق بیمه و سربازی فرد را نشان ‌می‌دهد. در قسمت انتهایی آن افراد می‌توانند، هزینه خرید بیمه سربازی خود را محاسبه کنند و به این صورت سابقه سربازی را در بیمه خود ثبت کنند. پس از طی کردن تمام اقدامات لازم برای خرید سربازی می‌توانید با وارد شدن به‌حساب کاربری خود سوابق بیمه سربازی خود را که لحاظ شده‌ را مشاهده کنید.

جمع‌بندی

همه اشخاصی که کارت دوره پایان‌خدمت را دارند، بعد از سپری کردن دوره دوساله در صورتی که دارای شرایط ثبت سابقه کار برای سربازان مطابق مطالب گفته‌شده باشند، می‌توانند به خرید بیمه سربازی خود به‌عنوان سابقه‌ای کاری در بیمه اقدام کنند. شما می‌توانید در سایت سازمان تأمین اجتماعی مبلغ پرداختی برای خرید بیمه سربازی را محاسبه کنید و به‌صورت نقد و اقساط مبلغ را بپردازید. امیدوارم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. در صورت داشتن سؤالی در این زمینه می‌توانید با کارشناسان گروه کیا وکیل در ارتباط باشید.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *