سلاح گرم به سلاحی گفته می‌شود که با حرارت، شعله و صدا همراه است. نگهداری و حمل سلاح گرم و سرد جرم محسوب می‌شود و طبق قانون با فرد مجرم برخورد خواهد شد. به‌طورکلی جرم حمل سلاح گرم بسیار سنگین است و اگر شخص برای بر هم زدن امنیت جامعه و نظم عمومی آن را حمل کند، او را به‌عنوان محارب می‌شناسند.

حال ممکن است سوالاتی مانند مجازات حمل سلاح گرم چیست؟ ذهن شما را به خود مشغول کند. در ادامه سعی داریم به بررسی این مسائل بپردازیم، پس با ما همراه باشید. درصورت بروز چنین مشکلاتی می‌توانید با تماس با وکیل کیفری گروه کیا وکیل و یا وکیل قتل، پرونده کیفری خود را به وکیل مجرب و بادانش ما بسپارید تا از آسیب‌های بعدی جلوگیری شود.

هر آنچه که باید در مورد جرم حمل سلاح گرم و نگهداری آن بدانید!

قوانین مختلفی برای برقراری امنیت و آرامش بیشتر در جامعه در نظر گرفته‌ شده است. به‌طورکلی در کشور ایران حمل سلاح به علت ایجاد هرج‌ومرج مجازات دارد و حمل سلاح جرم است. با توجه به اینکه حمل سلاح گرم ترس و وحشت زیادی ایجاد می‌کند، اکثر اخلال‌گران برای اخاذی و سرقت‌های سنگین از آن استفاده می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال برای سرقت از طلافروشی‌ها و مکان‌هایی مانند آن از سلاح گرم استفاده می‌کنند. به همین علت قانون‌گذار سخت‌گیری بسیاری در زمینه حمل سلاح گرم دارد؛ زیرا استفاده از آن سبب ایجاد اختلال در امنیت و نظم جامعه می‌شود.

مجازات و جرم حمل سلاح گرم و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم

قانون برای حمل اسلحه چه مجازاتی در نظر گرفته است؟

با توجه به ماده 6 قانون مجازات اسلحه، مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز که در سال 1390 تصویب‌شده است: هرکس به‌طور غیرمجاز سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات موثر یا مهمات آنها را خریداری، نگهداری یا حمل نماید یا با آنها معامله دیگری انجام دهد، به ترتیب زیر به حبس تعزیری محکوم می‌شود:

الف. سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن، به حبس از 91 روز تا 6 ماه یا جزای نقدی از 10 میلیون تا 20 میلیون ریال.

ب. سلاح گرم سبک غیر خودکار، قطعات موثر یا مهمات آن. به حبس از 6 ماه تا 2 سال یا جزای نقدی از 20 میلیون تا 80 میلیون ریال.

پ. سلاح گرم سبک خودکار، قطعات موثر یا مهمات آن، به حبس از 2 تا 5 سال.

ت. سلاح گرم نیمه سنگین و سنگین. قطعات موثر یا مهمات آنها. به حبس از 5 تا 10 سال.

تبصره: هرگاه موضوع جرم این ماده بیش از یک قبضه یا قطعات موثر از چند قبضه باشد، مجازات مرتکب حسب مورد یک درجه تشدید می‌شود.

به‌طورکلی در کشور ایران قوانین مختلفی برای مجازات حمل سلاح گرم و مهمات آن در نظر گرفته ‌شده است که با توجه به کاری که فرد انجام داده است به‌عنوان‌مثال قصد سرقت، ایجاد رعب و وحشت و یا قتل لحاظ می‌شود. برای این افراد مجازات‌هایی مانند حبس، اعدام، جریمه نقدی و… در نظر گرفته شده است. درواقع سخت‌گیری قانون‌گذار به این خاطر است که از ارتکاب جرم جلوگیری کند.

وکیل دعاوی قتل و کیفری برای حمل سلاح گرم

جرم قاچاق اسلحه

با توجه به اینکه حمل اسلحه سبب ایجاد اختلال در امنیت عمومی جامعه می‌شود و ممکن است مشکلات روانی یا جسمانی برای افراد ایجاد کند، دولت سعی دارد که جلوی قاچاق اسلحه را بگیرد. انجام این کار باعث می‌شود که چنین سلاح‌هایی به‌سادگی در اختیار فرد قرار نگیرد.

بر اساس ماده 1 قانون مجازات اسلحه، مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز «قاچاق سلاح، مهمات، اقلام مواد تحت کنترل عبارت از واردکردن آنها به کشور و یا خارج نمودن آنها از کشور به‌طور غیرمجاز است»

کنترل و نظارت بیشتر مسئولین برای جمع‌آوری سلاح‌های غیرمجاز و با وضع قوانین سخت‌گیرانه درباره افرادی که سلاح گرم را حمل و نگهداری می‌کنند، ضروری است. به‌علاوه استفاده از سلاح گرم هزینه‌های هنگفتی را برای جامعه به دنبال دارد؛ زیرا احتمال دارد شخص قربانی با توجه به جراحت واردشده تا پایان عمر دچار معلولیت شود.

نگهداری اسلحه و ایجاد اختلال در جامعه

جمع‌بندی نهایی

در این مطالب سعی کردیم به بررسی مجازات حمل سلاح گرم و نکات مهم آن بپردازیم. همانگونه که ذکر شد، سلاح گرم، سلاحی است که با صدا، حرارت و شعله همراه است. نگهداری و حمل اسلحه در قانون ما جرم محسوب می‌شود و مجازات سنگینی به دنبال دارد. با توجه به اینکه حمل سلاح گرم ممکن است سبب ایجاد مشکلات روانی و جسمانی جبران‌ناپذیری باشد، برای آن مجازات سنگینی در نظر گرفته ‌شده است.

متاسفانه از این سلاح بیشتر برای سرقت‌های سنگین، مانند سرقت از طلافروشی، بانک و… استفاده می‌شود. به همین علت برای برقراری امنیت و نظم در جامعه سعی می‌شود که از قاچاق اسلحه جلوگیری شود و برای آن مجازات‌های سختی در نظر گرفته‌شده است.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *