وکیل انحصار وراثت

امروزه یکی از مشکلاتی که معمولا بعد از فوت شخصی اتفاق می افتد بحث برای انحصار وراثت است که با توجه به تعداد افراد درگیر در آن (وراث) گاها تنش زا شده و با مشکلات و کدورت های زیادی روبه رو میشود، از این رو همواره مشاوره با وکیل انحصار وراثت میتواند راهگشا امور باشد و در صورت نیاز با توافق طرفین امکان انتخاب وکیل انحصار وراثت به صورت تخصصی میسر می باشد تا تمام روند رسیدگی به پرونده را انجام داده و در کوتاهترین ترین زمان ممکن سهم هر شخص را توسط دادگاه تعیین و واصل نماید.

اما آیا شما به وکیل متخصص انحصار وراثت نیاز دارید؟ آیا روند رسیدگی به پرونده های اینچنینی و تغییرات شکل گرفته در قانون در مورد ارث را میدانید؟

در ادامه بخشی از اطلاعات اولیه و ضروری در مورد انحصار وراثت که هر فرد باید از آن اطلاع داشته باشد را به رشته تحریر در می آوریم:

در ابتدا باید تشریفات دادرسی و صدور گواهی انحصار وراثت را توضیح دهیم. همواره پس از فوت یکی از نزدیکان یا بستگان به طور معمول بحث لزوم تعیین تكلیف مایملك وی و میزان سهم و حقوق وراث خواهد شد. موردی که با توجه به تجربه چندین ساله ما در این زمینه موجب بروز بسیاری از اختلاف و دعاوی خانواده می‌شود.

تعریف انحصار وراثت :

انحصار وراثت یعنی معلوم نمودن تعداد ارث برندگان متوفی توسط مراجع ذیصلاح قانونی، به بیان ساده تر یعنی بعد از اینکه شخص فوت می کند مشخص شود که چه کسانی از اموال و دارایی های ایشان ارث می برند. در اثر فوت شخص، اموال و دارایی های مثبت و یا منفی وی به طور قهری به وارثین او منتقل می گردد اما ابتدا باید وارث بودن و سهم الارث هر یک از وراث به طور مشخص در دادگاه بررسی و مشخص گردد.

بنابراین دادگاه پس از بررسی مراتب حقوقی و گاها تحقیقات لازم در خصوص وراث، گواهی‌ نامه‌ای به نام تصدیق انحصار وراثت صادر می‌نماید که در اختیار ارث گیرندگان و افراد ذینفع قرار می‌گیرد.

وکیل انحصار وراثت

فرایند گرفتن وکیل انحصار وراثت

اما گرفتن وکیل برای انحصار وراثت در چه مراحلی از فرایند دادرسی میتواند به ما کمک کند؟

اگر فرآیند و مراحل حقوقی اخذ تصدیق انحصار وراثت توسط وکیل انحصار وراثت متخصص این امور انجام شود، میتواند اموال متوفی را شناسایی و معرفی کرده و میزان سهم الارث هر شخص از ماترک متوفی تعیین نماید. نکته مهم بعدی زمان گرفتن گواهی برای انحصار وراثت است که به شکل قابل توجهی کمتر شده و دیگر نیاز به مراجعه حضوری هیچ یک از وراث در مراجع قضایی و پیگیری های بعدی پرونده نخواهد بود. حتی در صورت توافق، وکیل انحصار وراثت میتواند سهم هر یک از وراث را به دیگری فروخته و مبلغ ریالی معادل آن را به موکل خود پرداخت کند.

برای دریافت جزییات بیشتر در این مورد لطفا با دفتر وکالت دعاوی خانواده ما تماس حاصل فرمایید.

– وراث متوفی: یعنی هر شخصی که از اموال و دارایی های شخص فوت شده، ذینفع خواهد بود و منفعتی به آن حاصل خواهد شد.

گواهی انحصار وراثت - وکیل انحصار وراثت

در چه دادگاهی باید روند اجرای پرونده انحصار وراثت را انجام داد؟

طبق ماده 20 قانون آیین دادرسی مدنی، دعاوی مرتبط با تركه متوفی در دادگاه محلی كه آخرین محل سکونت و زندگی متوفی در آن بوده رسیدگی خواهد شد و اگر آخرین اقامتگاه شخص متوفی معلوم نباشد رسیدگی به پرونده در صلاحیت شورایی كه اخرین محل سكونت متوفی در ایران، در حوزه آن بوده است، انجام خواهد شد. در ادامه شورا در جهت رسیدگی به پرونده انحصار وراثت پس از ملاحظه دلایل و مدارک، با هزینه شخص متقاضی درخواست وی را یك نوبت در یكی از روزنامه های كثیر الانتشار یا محلی آگهی می نماید.

نکته: در صورتی که شخصی به مفاد دادخواست معترض باشد، در طی یک ماه از زمان صدور آگهی به دادگاه یا شورا مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت نماید.

همچنین در مواردی دادستان یا رییس حوزه قضایی می‌تواند به ‌درخواست تصدیق وراثت اعتراض کند. در صورتی كه كسی به آن درخواست اعتراض ننماید، بدون تشكیل جلسه رسیدگی و دعوت از وراث، گواهی انحصار وراثت كه مشخص کننده دقیق تعداد و سهم هر شخص از ماترك متوفی می باشد، صادر میگردد.

هزینه وکیل انحصار وراثت چقدر می‌شود و ایا می‌شود این مبلغ را به صورت قسطی و بعد از پایان کار و از محل وصول دارایی ها پرداخت نمود؟

هزینه وکیل انحصار وراثت با توجه به تعداد وراث و اموال و پیچیدگی های پرونده متفاوت خواهد بود و پس از مشاوره با وکیل برای انحصار وراثت مشخص و در طی چند مرحله دریافت میشود. همچنین امکان دریافت بخشی از هزینه حق الوکاله در انتهای کار و پس از وصول دارایی امکان پذیر خواهد بود. برای دریافت جزییات بیشتر لطفا به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *