وکیل تغییر سن شناسنامه

گاها پیش می اید که درگذشته سن افراد در شناسنامه خود درست درج نشده باشد و حالا خواهان تصحیح این مورد باشند. درج سن اشتباه به دلایل مختلفی امکان پذیر است مثل: مامور ثبت احوال به اشتباه عددی را ثبت کرده باشد یا استفاده از شناسنامه دیگران برای افراد تازه متولد شده که تقریبا سن مشابهی داشته اند و یا ….وکیل تغییر سن در کشور ما دارای قوانین و مقررات نسبت سخت گیرانه ای است که در ادامه با آن آشنا می شویم.

قوانین برای تغییر سن، قانونی وجود داره که به صورت ماده واحده به تصویب رسیده است – قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها – که به واسطه آن تغییر تاریخ تولد اشخاص ممنوع بوده و تنها در موارد بسیار خاص که در ادامه اشاره خواهد شد، امکان این تغییر وجود خواهد داشت. البته این تغییر نیز نسبتا دشوار بوده و باید تک تک این جملات که دلیل درخواست متقاضی برای تغییر سن می باشد، اثبات شود. همچنین هر شخص وکیل تغییر سن در تمام طول عمر خود فقط یک بار حق تصحیح سن خود را خواهد داشت با ذکر این مورد که اختلاف سن واقعی شخص با سن اسناد سجلی وی بیش از 5 سال باشد.

اگر درخواست تغییر سن شخص برای کمتر از 5 سال باشد، با توجه با رای وحدت رویه 599 که به تصویب هیئت عمومی دیوان عالی کشور رسیده، در صلاحیت دادگاه های دادگستری محل سکونت شخص می باشد.

با توجه به میزان سالی که شخص درخواست کاهش یا افزایش سن شناسنامه ای خود را دارد، محل مراجعه متفاوت خواهد بود. به طور نمونه اگر مقدار درخواست تغییر سن شخص بیش از 5 سال باشد، متقاضی باید به کمیسیون تشخیص سن که معمولا در فرمانداری های محل صدور مدارک هویتی شخص می باشد مراجعه نماید. در این کمیسیون که متشکل از افرادی همچون فرماندار یا بخش دار پزشک مورد اعتماد، مدیر عامل سازمان بهداری شهر و استان محل صدور شناسنامه و همچنین رییس شورای اسلامی شهر و روستا یا بخش می باشد که ریاست این کمیسیون به عهده قاضی دادگاه خواهد بود.

وکیل تغییر سن شناسنامه

مواردی که به وکیل تغییر سن نیاز است

به طور مثال شخص ادعا میکند سن اون در شناسنامه 30 سال ثبت شده ولی سن واقعی اون 39 سال است یا بلعکس. فرد ادعا می‌کند که سن اون 30 سال است و در شناسنامه به اشتباه 37 ثبت شده است. هر دو این موارد باید به کمیسین تغییر سن که در بالا اشاره شد مراجعه شود. و حالت دوم زمانی است که درخواست تغییر سن شخص برای کمتر از 5 سال باشد که رد این حالت میتواند مستقیما به دادگاه رجوع کند.

همان طور که در ابتدا نیز بیان شدف رویه دادگاه ها برای تغییر سن در اکثر موارد بسیار سختگیرانه خواهد بود و اسنادی از جمله مدارک تحصیلی که مشخص می‌کند، شخص در چه سنی وارد محیط آموزشی شده و در چه سالی مدارک تحصیلی خود را گرفته، همچنین نیاز به استشهادنامه و شهادت شهود در دادگاه و در نهایت تایید پزشکی قانونی کشور خواهد بود.

در نهایت لازم به ذکر است تقریبا نیمی از درخواست های وکیل برای تغییر سن به دلیل نداشتن مدارک کافی قابل انجام نخواهد بود و متاسفانه برخی موسسات به اصطلاح حقوقی و یا افراد وکیل نما با اغراق و بزرگ نمایی خیالی ، در پی جذب پرونده به هر قیمتی می باشند. از این رو قبل از هرکاری پیشنهاد میشود با چند وکیل ثبت احوال که پرونده های مشابه در گذشته داشته اند، مشورت کرده، سپس اقدام نمایید. مشاوره تلفنی دفتر وکالت ما رایگان بوده و از بخش تماس با ما میتوانید ارتباط حاصل فرمایید.

وکیل تغییر سن شناسنامه

کارهایی که وکیل تغییر سن میتواند انجام دهد

1- با بررسی دلایل و مستندات شخص میتواند بگوید که این پرونده چند درصد احتمال موفقیت خواهد داشت.

2- دوندگی مورد نیاز برای درخواست افزایش و یا کاهش سن زیاد بوده و برخی افراد فرصت و وقت کافی برای انجام این کار را ندارند. که با گرفتن وکیل تغییر سن تمام امور مربوطه به او سپرده میشود و همچنین به دلیل تجربه ای که وکیل در این زمینه دارد، سرعت پیشبرد پرونده نیز به شکل چشم گیری افزایش می یابد.

3- عدم آشنایی افراد با مراحل و قوانین اسناد سجلی نیز یکی دیگر از دلایلی است که وکیل ثبت احوال میتواند کمک کننده امور باشد.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *