وکیل حضانت و سلب حضانت

حضانت به معنی نگهداری و تربیت فرزند است و یکی از حقوق و تکالیف والدین می باشد. در صورت جدایی یا فوت یکی از والدین، حضانت فرزند به عهده ی دیگری خواهد بود. در این مقاله به بررسی موضوع وکیل حضانت و سلب حضانت خواهیم پرداخت.

وکیل حضانت:

وکیل حضانت وکیلی است که در دعاوی مربوط به حضانت فرزند تخصص دارد و می تواند به شما در حل این مشکل کمک کند. وکیل حضانت می تواند با ارائه ی مشاوره حقوقی، تنظیم لایحه و دفاع از شما در دادگاه، شانس شما را برای برنده شدن در دعوی حضانت فرزندتان افزایش دهد.

وکیل سلب حضانت:

وکیل سلب حضانت وکیلی است که در دعاوی مربوط به سلب حضانت فرزند تخصص دارد. در صورتی که صلاحیت یکی از والدین برای حضانت فرزندتان به خطر افتاده باشد، می توانید با کمک وکیل سلب حضانت، تقاضای سلب حضانت از وی را به دادگاه ارائه دهید.

شرایط حضانت:

طبق قانون مدنی ایران، حضانت فرزند تا سن 7 سالگی با مادر است و پس از آن با پدر خواهد بود. البته در صورتی که مصلحت فرزند ایجاب کند، دادگاه می تواند حضانت فرزند را به دیگری واگذار کند.

موارد سلب حضانت:

  • اعتیاد به مواد مخدر
  • فساد اخلاقی
  • ابتلا به بیماری های روانی
  • سوء استفاده از فرزند
  • عدم پرداخت نفقه
  • ازدواج مجدد مادر

راهکارهای انتخاب وکیل حضانت و سلب حضانت:

  • از وکلای متخصص در امور خانواده و حضانت فرزند کمک بگیرید.
  • قبل از انتخاب وکیل، با چند وکیل مختلف مشورت کنید.
  • در مورد سابقه و تجربه ی وکیل در دعاوی مشابه سوال کنید.
  • در مورد هزینه ی وکالت توافق کنید.

قانون حمایت خانواده مصوب سال 1392 با نگاهی درست و بدور از اجبار قانونی وکیل حضانت در این موضوع پیچیده و انسانی، حل تمامی مسایل و مشکلات پیش آمده در این حوزه را به رعایت مصلحت طفل وابسته دانست و در ماده 45 این قانون عنوان کرد: ـ”رعايت غبطه و مصلحت کودکان و نوجوانان در کليه تصميمات دادگاهها و مقامات اجرائي الزامي است.”

برای مشاوره با وکیل ملکی کلیک کنید

وکیل حضانت و سلب حضانت

به این ترتیب و با رعایت و در نظر گرفتن این موضوع، در حال حاضر می توان گفت که موارد سلب حضانت محدود به مصادیق مصرح در قانون نبوده و هر مسیله و مشکلی در والدین که باعث گردد صلاح طفل نادیده گرفته شود می تواند حق حضانت را از والدین سلب نماید. مواردی چون مشغولیت والدین به شغل زمان بر، قراری گیری کودک در سن خاص، بیماری کودک که نیازمند توجه و مراقبت مادر باشد، دوری از اقوام و اشنایان و … می تواند از نمونه سلب حضانت والدین باشد. در مورد حضانت و قانون های آن قوانین مهم زیادی وجود دارد.

اگر قصد گرفتن حضانت فرزند خود را دارید بهتر است قبل از هر اقدامی با چند وکیل خانواده مشورت داشته باشید و بهترین راه ممکن را انتخاب کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر لطفا با دفتر وکالت در تماس باشید. مشاوره های تلفنی این مجموعه رایگان خواهد بود.

  • هزینه نگهداری فرزند (نفقه فرزند)

تعیین هزینه متعارف جهت حضانت، با دادگاه و پرداخت آن به‌عهده پدر یا جد پدری است. طبق ماده 47 قانون حمایت خانواده، دادگاه در صورت درخواست زن یا سایر اشخاص واجب‌النفقه، میزان و ترتیب پرداخت نفقه آنان را تعیین می‌‌‌کند. البته از آن‌جاکه حضانت حق و تکلیف ابوین است، مادر نمی‌تواند بابت خود وظیفه حضانت و نگه‌داری طفل، اجرتی مطالبه کند و تنها نفقه کودک قابل مطالبه است.

(البته شیر دادن با حضانت متفاوت است، زیرا شیر دادن جزو وظایف زن نیست؛ در حالی‌که حضانت تکلیف زن است.)

نتیجه گیری

انتخاب وکیل متخصص در امور حضانت و سلب حضانت می تواند شانس شما را برای برنده شدن در دعوی حضانت فرزندتان افزایش دهد.

شاید بتوان گفت در خصوص مباحث حضانت فرزندان تا چندین سال ضعف قانونی زیادی مشاهده می گردید، مواردی چون تعیین محدوده سنی متفاوت برای فرزندان پسر و دختر جهت حضانت والدین و یا محدود بودن مصادیق سلب حضانت از یکی از والدین به نفع دیگری، باعث می شد عنصر صلاح و مصلحت فرزند در این میان گم گردد و فرزند پیش از پیش در میان چرخ های تصمیمات گزنده و تلخ قانون صرف له گردد…

خوشبختانه اصلاحاتی به این حوزه وارد گردید، ماده 1169 قانون مدنی که صلاحیت مادر جهت حضانت فرزند پسر را تا 2 سال و دختر را تا 7 سال مقرر گردیده بود به این شیوه اصلاح گردیده که حضانت فرزندان چه دختر و چه پسر تا 7 سالگی با مادر بوده و همچنین تبصره همین ماده نیز عنوان کرد در صورت حدوث اختلاف میان والدین، حضانت طفل با رعایت مصلحت به عهده دادگاه می باشد. این نخستین قدم در جهت بهبود شرایط و مباحث قانونی در خصوص فرزندان بود.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *