پس گرفتن اموال به نام زن زده شده

پس گرفتن اموال به نام زن از معضلات اساسی پس از طلاق برای افراد است. معمولا پس از ازدواج و آغاز زندگی مشترک برای نشان دادن محبت و علاقه بین طرفین، هدایایی ردوبدل می‌شود. همچنین بنا به دلایلی مانند استحکام بیشتر بنیان خانواده و بیشتر شدن علاقه احتمال بخشیدن قسمتی از اموال به‌طرف مقابل وجود دارد.

برای مشاوره با وکیل ملکی کلیک کنید 

ممکن است به دلایل مختلفی اختلاف و درگیری بین زوجین ایجاد شده و درنهایت منجر به طلاق شود. حال ممکن است سوالاتی مانند پس گرفتن اموال به نام زن چگونه است؟ آیا اصولا پس گرفتن اموال از همسر ممکن است؟ ذهن شما را مشغول کند. در ادامه سعی داریم به بررسی این مسائل بپردازیم، پس تا انتهای مطالب با ما همراه باشید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره یا وکیل خانواده در تهران و کرج، با گروه حقوقی کیا وکیل در ارتباط باشید.

چگونگی پس گرفتن اموال به نام زن

همانگونه که ذکر شد در دوران زندگی و برای استحکام بیشتر بنیان خانواده و نشان دادن عشق و علاقه به یکدیگر، زوجین به یکدیگر هدیه می‌دهند. یکی از این هدایای نفیس زدن ملکی به نام همسر است، در صورت بروز هرگونه مشکل و ختم شدن رابطه به جدایی، زوج از روی پشیمانی و انتقام ممکن است برای پس گرفتن اموال از همسر یا پس گرفتن ملک خود اقدام کند.

لازم به ذکر است که باید این نقل و انتقالات به روش‌های قانونی و صحیح انجام شود، در غیر این صورت باطل خواهد بود. اگر انتقال به‌درستی صورت گیرد، نمی‌توان ملک را از کسی که به نام او انتقال داده‌ شده است، سلب مالکیت کرده و در آن خدشه وارد کرد.

شرایط پس گرفتن اموال به نام زن

برای اینکه کار نقل و انتقالات به‌درستی انجام شود، قانون موارد مشخصی را در نظر گرفته است. توجه داشته باشید که اگر نقل و انتقالات بر اساس این موارد باشد، قابل بازگشت نخواهد بود. برای قابل استناد شدن انتقال ملک، باید نقل و انتقالات دارای اصول اولیه و شرایط لازم باشند.

شرایط نقل و انتقال ملک و پس گرفتن اموال از همسر

باید بر اساس موارد ذکرشده در قانون، نقل‌وانتقال ملک صورت گیرد تا قانونی و درست باشد. قانون‌گذار نقل‌وانتقال را مانند معامله می‌داند و در آن هیچ نسبت سببی یا نسبی را در نظر نمی‌گیرد. به همین دلیل هیچ فرقی بین اینکه معامله چیست و بین چه افرادی صورت می‌گیرد؟ وجود ندارند. به‌طورکلی قانون مدنی در ماده 190 «اهلیت طرف، قصد طرفین و رضای آنها، مشروعیت جهت معامله و شرایط مربوط به موضوع معامله» را شرایط صحت معامله می‌داند.

اهلیت طرفین

بر اساس ماده 966 قانون مدنی «اهلیت برای دارا بودن حقوق، با زنده متولد شدن انسان شروع و با مرگ او تمام می‌شود»

حقوق‌دانان این تعریف را اهلیت تمتع می‌دانند. در کنار این نوع اهلیت، قانون تعریفی دیگر از اهلیت را که اهلیت استیفا نام دارد، تعریف می‌کند. درواقع اهلیت استیفا شامل ویژگی‌هایی می‌شود که شخص برای بهره بردن از حق خود باید داشته باشد.

قانون مدنی در ماده 958 این‌گونه بیان می‌کند:

«هر انسان متمتع از حقوق مدنی خواهد بود؛ لیکن هیچکس نمی‌تواند حقوق خود را اجرا کند مگر اینکه برای این امر اهلیت قانونی داشته باشد» علاوه بر این ماده 211 فردی را که رشید و عاقل باشد، دارای اهلیت استیفا می‌داند.

برای مشاوره با وکیل مهریه کلیک کنید 

ایجاد اختلافات و پس گرفتن اموال از همسر

قصد طرفین و رضای آنها

در هر معامله، تعویض مالکیت، قصد افراد به انجام معامله و رضایت آنها، مهم‌ترین قصد انجام هر معامله است. ماده 191 قانون مدنی این‌گونه بیان می‌کند:

«عقد محقق می‌شود به‌قصد انشاء به‌شرط مقرون بودن به چیزی که دلالت بر قصد کند» و همچنین در ماده 195 این‌گونه بیان می‌کند: «اگر کسی در حالت مستی یا بیهوشی یا در خواب معامله نماید، آن معامله به‌واسطه فقدان قصد باطل است»

بر اساس ماده 193 «انشاء معامله ممکن است به‌وسیله عملی که مبین قصد و رضا باشد، مثل قبض و اقباض حاصل گردد مگر در مواردی که قانون استثنا کرده باشد»

مشروعیت جهت معامله

در هنگام انجام معامله باید هر دو طرف از موضوع معامله اطلاع داشته باشند. به‌عبارت‌دیگر باید از اینکه چه چیزی در حال معامله است، اطلاع کامل داشته باشند و تمام ابهامات موجود در معامله را رفع کنند. درواقع قانون این‌گونه بیان می‌کند که معامله باید ارزش معاملاتی داشته و نفعی شرعی و عقلی باشد.

مشروعیت جهت معامله

بنا به ماده 217 قانون مدنی: «در معامله لازم نیست که جهت آن تصریح شود ولی اگر تصریح‌شده باشد باید مشروع باشد و الا معامله باطل است»

نکته بسیار مهمی که باید بدان توجه داشته باشید این است که انگیزه نامشروع باید به‌قدری روشن و مشخص باشد که هیچ شبهه‌ای توانایی نقض آن را نداشته باشد و بتوان به‌وسیله آن بر بطلان آن استناد کرد.

آیا امکان پس گرفتن اموال به نام زن وجود دارد؟

پس گرفتن اموال به نام زن

ملاک اصلی برای تشخیص صحت معامله را زمان انجام آن در نظر می‌گیرند. به‌عبارت‌دیگر با توجه به همان وقت و زمان انجام معامله، اعتبار آن را می‌سنجند. به‌عنوان‌مثال اگر فرد در هنگام نقل و انتقالات از صحت اطلاعات کافی برخوردار باشد؛ اما بعدازآن دچار جنون شود، همان زمان انجام معامله در نظر گرفته می‌شود. روشی برای پس گرفتن ملک نیز وجود دارد که بسیار دشوار بوده و احتمال آن بسیار پایین است که به آن اظهارنامه رجوع از هبه گفته می‌شود. گرفتن وکیل طلاق مجرب همواره می‌تواند گره‌گشای مشکلات به ظاهر بزرگ باشد.

برای مشاوره با وکیل خانواده کلیک کنید 

اظهارنامه رجوع از هبه

از نظر حقوقی و فنی فرستادن این اظهارنامه خصوصیت و شرایط خاص خود را دارد؛ زیرا اعلام رجوع یک‌طرفه بوده و اعلام واقعه وصول و رجوع خبر آن به مخاطب خصوصیت دارد و تا قبل از آن اعمال وی قانونی و موثر است. در رجوع از هبه، هبه کننده باید برای اولین قدم به مالی که بخشیده است، رجوع نماید.

جمع‌بندی

در این مطالب سعی کردیم به بررسی پس گرفتن اموال به نام زن و نکات مهم آن بپردازیم. همانگونه که ذکر شد بعد از ازدواج و شروع زندگی مشترک هریک از طرفین برای نشان دادن علاقه و افزایش استحکام خانوادگی، هدایا و دارایی‌های با ارزشی مانند ملک و… به یکدیگر می‌دهند.

لازم به ذکر است که نقل‌وانتقالت باید طبق شرایط ذکرشده در قانون انجام شود تا صحت داشته باشد. اگر زوجین بعد از مدتی نتوانند زندگی خود را ادامه دهند و رابطه آنها منجر به جدایی شود، مسلما شخص برای پس گرفتن دارایی و ملک خود اقداماتی انجام خواهد داد.

برای مشاوره با وکیل طلاق توافقی کلیک کنید 

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *