پیگیری برداشت غیرمجاز از حساب

در سال‌های اخیر واریز پول از طریق درگاه‌ها و نرم افزارهای اینترنتی برای خرید یا با اهداف دیگر بسیار متداول شده است که نکات مثبت زیادی به همراه دارد. اما واریز پول از طریق اینترنت و به صورت مجازی مشکلاتی را نیز به همراه داشته است.

بزرگ‌ترین مشکل آن، سوء استفاده و کلاهبرداری برخی اشخاص است که به صورت غیرقانونی اقدام به برداشت وجه از حساب اشخاص می‌کنند. در این مطلب نحوه وقوع و پیگیری برداشت غیرمجاز از حساب را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر شماهم دچار این مشکل شده‌اید یا دوست دارید درباره این نوع کلاهبرداری اطلاعات جامعی کسب کنید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

برای مشاوره با وکیل ملکی کلیک کنید 

سرقت اینترنتی در فضای سایبری چگونه رخ می‌دهد؟

اگر شخصی که از حسابش به صورت غیرمجاز پولی برداشت شده است قصد پیگیری و شکایت را داشته باشد، در وهله اول باید مشخص شود نحوه برداشت پول از حساب چگونه بوده است. بنابراین در ادامه راه‌هایی که سارقان از طریق آن‌ها اقدام به کلاهبرداری اینترنتی می‌کنند را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

دزدیدن اطلاعات کارت از طریق دستگاه پوز

یکی از روش‌هایی که درمیان سارقان بسیار رایج است و به وسیله آن اقدام به برداشت پول از حساب شما می‌کنند، دسترسی به شماره کارت و رمز شما در دستگاه‌های پوز موجود در فروشگاه‌ها و تخلیه حساب شما است.  به همین دلیل دستگاه‌های کارتخوان موجود در فروشگاه‌ها باید در دسترس مردم باشند تا شخص خود اقدام به وارد کردن اطلاعات کارت کند.

در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که سارقان اطلاعات کارت را دزدیده و از این اطلاعات سوء استفاده کنند. به همین دلیل توجه داشته باشید که به هیچ وجه اطلاعات کارت خود را در اختیار دیگران قرار ندهید و در صورتی که قصد فرستادن عکس کارت خود را برای شخصی دارید، از ارسال عکس کامل کارت خوددداری کنید.

دزدیدن اطلاعات کارت و رمز دوم از طریق دستگاه پوز

فیشینگ

فیشینگ نیز یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری اینترنتی است. در این روش سارق درگاه اینترنتی مشابه درگاه‌های اینترنتی معتبر درست می‌کند و با بهانه‌های مختلف مثل شارژ رایگان، جایزه و… اشخاص را ترغیب به وارد کردن اطلاعات کارتشان و سپس برداشت پول از حساب بانکی آن‌ها می‌کند. حتی گاهی با ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز از طرف قوه قضاییه البته با شماره شخصی، لینکی به شما پیامک می‌کنند که پس از وارد شدن به آن لینک همه اطلاعات شما به سارق ارسال می‌شود.

توجه داشته باشید که آدرس اینترنتی سایت‌های معتبر با https اما سایت‌های تقلبی با http شروع می‌شوند. همچنین از بازکردن هر لینکی که با شماره شخصی با هر عنوانی به شما ارسال شده است خودداری کنید.

اسکیمر

سرقت‌هایی که به صورت اسکیمینیگ رخ می‌دهند، از طریق عابر بانک صورت می‌گیرند. در این روش ساده اما حرفه‌ای، سارقان قطعه‌ای را به دستگاه‌های عابربانک متصل می‌کنند، که توسط این قطعه همه اطلاعات کارت مالباخته، ثبت می‌شود. کلاهبرداری اسکیمینگ به دو روش انجام می‌شود.

در روش اول دوربینی بسیار کوچک در دستگاهی که سارق به عابربانک متصل می‌کند وجود دارد. این دوربین همه اطلاعات را ضبط می‌کند. در روش دوم پنلی مشابه با پنل اصلی دستگاه خودپرداز به آن متصل می‌شود. این پنل همه اطلاعات کارت را ذخیره می‌کند.  بانک‌ها وظیفه دارند دستگاه ضد اسکیمر را روی دستگاه‌های خودپرداز نصب کنند تا مانع کلاهبرداری‌های اسکیمینگ توسط سارقان شوند.

برای مشاوره با وکیل مواد مخدر کلیک کنید 

اسکیمر یکی ازروش هایی است که سارقان به صورت حرفه‌ای از طریق آن اقدام به کلاهبرداری می‌کنند

برای پیگیری برداشت غیرمجاز از حساب چه اقداماتی باید انجام داد؟

اگر به هر نحوی از حساب شما پولی برداشته شد، باید در مراجع کیفری اقدام به شکایت کنید. اما پیش از آن، بهتر است اقداماتی را انجام دهید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. تغییر رمز کارت: به سرعت رمز کارت خود را تغییر دهید و برای احتیاط بیشتر پول‌هایی که در حساب خود دارید را به حسابی دیگر انتقال دهید.
  2. دریافت گردش حساب: فرد مالباخته باید به بانک مراجعه کند و گردش حساب خود را دریافت کند. پرینت گردش حساب در نهایت ضمیمه پرونده خواهد شد.
  3. مراجعه به دفاتر قضایی: پس از تهیه پرینت گردش حساب، به یکی از دفاتر قضایی مراجعه کنید و شکواییه خود را با عنوان کلاهبرداری اینترنتی تنظیم کنید. این شکایت به دادسرا برای رسیدگی ارسال خواهد شد.

برای مشاوره با وکیل مهریه کلیک کنید 

مراحل شکایت از کلاهبرداران اینترنتی

مراحل پیگیری برداشت غیرمجاز از حساب شامل ده مرحله است که در ادامه این مراحل را ذکر می‌کنیم.

  • دریافت پرینت از بانک
  • رجوع به دفترهای خدمات قضایی به منظور ثبت شکایت در سامانه ثنا
  • مراجعه به دفاتر حقوقی و مشاوره با وکیل سایبری
  • تنظیم شکایت
  • تنظیم شکایت همراه با اسناد و مدارک
  • رجوع به یکی از شعبه‌های دادسرا
  • تکمیل تحقیقات توسط پلیس فتا
  • بیان اظهارات به دادیار پرونده
  • صدور کیفرخواست از دادسرا
  • ارسال پرونده به دادگاه برای صدور محکومیت

 

نقش پلیس فتا در شکایات سایبری چیست؟

نقش پلیس فتا در این امر انجام تحقیقات مقدماتی درباره نحوه کلاهبرداری است. پلیس فتا همه تراکنش‌های بانکی را مورد بررسی قرار می‌دهد و افرادی که در این تراکنش‌ها نقش داشتند برای توضیحات باید به پلیس فتا مراجعه کنند. در نهایت این ارگان همه تحقیقات خود را به دادسرا ارائه می‌دهد.

 

مجازات کلاهبرداران با پیگیری برداشت غیرمجاز از حساب

در صورتی که از حساب شما به صورت غیرقانونی پولی برداشته شد، اگر از وکیلی زبده در این راه کمک بگیرید، سریع‌تر و راحت ترجرم شخص کلاهبردار را به اثبات خواهید رساند. اطلاعات وکیل از ماده‌های قانونی و ارائه ادله محکم برای به اثبات رساندن جرم بسیار مؤثر است. مجازات کلاهبرداری اینترنتی جریمه نقدی و بین یک تا هفت سال زندان است.

مالباختگان از طریق پیگیری شکایت خود و مشاوره با وکیل می‌توانند نسبت به دریافت حقوق قانونی خود اقدام کنند

سخن آخر

کلاهبرداری اینترنتی یکی از راه‌های کلاهبرداری است که با پیشرفت تکنولوژی بسیار متداول شده است. برخی از افراد سودجو از بی‌اطلاعی بسیاری از افراد سوء استفاده کرده و از این طریق اقدام به تخلیه حساب بانکی آن‌ها می‌کنند.

در این مطلب به نحوه پیگیری برداشت غیرمجاز از حساب پرداختیم و راه‌های متفاوتی که از طریق آن مجرمان اقدام به برداشت پول از حساب شما می‌کنند را مورد بررسی قرار دادیم. بنابراین در قدم اول باید نسبت به این قبیل کلاهبرداری ها کاملاً آگاه باشید و در صورت وقوع این نوع کلاهبرداری ها از وکیل زبده در این زمینه مشاوره بگیرید.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *