تعدد جرم یعنی جرایم متعدد قبل از صدور حکم قطعی اتفاق بیفتد. مثلا شخصی ۲یا۳ بار مرتکب جرم کلاهبرداری شود در این صورت دادگاه می‌تواند برابر ظوابط مجازات تعدد جرم کلاهبرداری را تشدید کند. اما اگر جرایم ارتکابی متفاوت باشد دادگاه موظف به افزایش است. مثلا ۱بار کلاهبرداری با مجازات ۱تا ۷سال حبس و ۱ بار سرقت با مجازات تا ۶ سال یا ۶سال حبس انجام دهد دادگاه موظف است تشدید کند زیرا زمانی که جرایم ارتکابی متفاوت باشد دادگاه موظف به تشدید است اما زمانی که مثل هم است موظف به تشدید نیست بلکه می‌تواند تشدید کند.

بیشتر بخوانید – (وکیل ملکی)

باتوجه به حساسیت پرونده های کیفری پیشنهاد گروه کیا وکیل، گرفتن یک وکیل خوب کیفری در تهران برای تضمین نتیجه گیری می باشد. هرگونه اقدام انفرادی در این موارد میتواند نتایج جبران ناپذیری داشته باشد.

مصادیق تعدد جرم و مجازات آن

باید توجه داشت قانونگذار در جرایمی که دارای حداقل و حداکثر است تفاوت گذاشته است مثلا ۲ مثال اخیر کلاهبرداری حداقل دارد که یک سال می‌باشد اما سرقت حداقلی ندارد. در این مثال حداقل مجازات تعدد جرم برای کلاهبرداری 4سال و یک روز می‌باشد یعنی قاضی نمیتواند کمتر از این حکم دهد. و حداکثرش هم همان حداکثر مجازات قانونی یعنی 7سال می‌باشد. اما برای سرقت چون حداقلی ندار قاضی کمترین مجازاتی که می‌تواند حکم دهد همان 6سال می‌باشد چرا؟

چون حداقل ندارد ضمنا قاضی می‌تواند تا یک ششم به اصل آن نیز اضافه کند یعنی 7 سال حکم دهد توجه شود که این حداکثر به علاوه یک ششم فقط زمانی که 2 یا 3جرم است و مجازات ثابت مثلا 6 سال یا دارای حداقل نیست مثلا تا 6سال. اما اگر 2یا 3 جرم دارای حداقل و حداکثر بود. مثلا کلاهبرداری 1 تا 7سال حبس و سرقت 1 تا 5سال حبس بود. مجازات کلاهبرداری بین 4سال ویک روز تا 7سال می‌باشد و سرقت بین 3سال ویک روز تا 5سال حالا اگر قاضی برای کلاهبرداری همان 4 سال و یک روز حکم دهد و برای سرقت حداکثر یعنی همان 5 سال باید مجازات سرقت اجرا شود زیرا ملاک مجازات تعدد جرم قضایی است.

تعدد جرم در قانون

اما اگر مجازات سرقت بنا به دلایلی مانند گذشت شاکی قرار موقوفی تعقیب صادر شود و محکوم نیز 1سال در زندان بوده باشد مجازات بعدی یعنی کلاهبرداری اجرا می‌شود. اما این 1سالی که در زندان بوده کسر می‌شود یعنی محکوم 3سال و یک روز را در زندان می‌ماند و بعد آزاد می‌شود. باید توجه داشت اگر در همین مورد به جای گذشت شاکی، آزادی مشروط، تعلیق اجرای مجازات یا عفو صادر می شد. مجازات بعدی یعنی کلاهبرداری اجرا نمیشد زیرا این 3مورد در حکم اجرا می‌باشد (این3مورد حصری می‌باشد). تمام توضیحات بالا مربوط به زمانی بود که 2 یا 3 جرم متعدد باشد.

اما زمانی که بیش از 3 جرم باشد یعنی 4جرم یا بیشتر اگر 4جرم مثل هم باشد دادگاه باید یک جرم تعیین و همان اجرا شود و می‌تواند مطابق قواعد تعدد تشدید کند مثلا کسی 4بار مرتکب کلاهبرداری شود. اما زمانی که جرایم ارتکابی متفاوت است. مثلا 2بار سرقت با مجازات 1تا 8سال حبس و 2بار خیانت در امانت با مجازات 6ماه تا 3سال حبس در اینجا دادگاه موظف است مجازات 8سال برای سرقت و 3سال برای خیانت در امانت تعيين کند یعنی حداقل مجازات، حداکثر مجازات قانونی می‌باشد اما دادگاه می‌تواند تا یک چهارم نیز افزایش دهد.

توجه شود افزایش تا یک چهارم فقط ناظر به زمانی است که بیش از 3 جرم باشد مثلا دادگاه می‌تواند برای جرم سرقت بین 8سال تا 10سال حکم دهد. توجه شود در این مورد زمانی که جرم دارای حداقل نیست یا ثابت است مثلا 8سال حبس یا تا 8سال که حداقل ندارند نحوه تشدید مجازات تعدد جرم دقیقا مثل مثال اخیر است بر عکس زمانی که 2یا 3جرم است متفاوت بود.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *