جرم کلاهبرداری رایانه ای چیست ؟

از لحاظ سابقه تاريخي ارتكاب اولين جرم کلاهبرداری رایانه ای در سال 1960 و توسط حسابدار يك شركت در آمريكا به نام “رويس” صورت گرفت وي به علت اختلاف با شركت با ورود داده­ هاي اضافي به سيستم­ هاي شركت در قيمت كالاها تغييراتي ايجاد و مبالغ به دست آمده را به حساب هاي مخصوصي واريز کرد.

امروزه با گسترش و پیشرفت فناوری اطلاعات و استقبال چشمگیر جامعه از این تکنولوژی های نوظهور با عصر جدیدی به نام عصر ارتباطات یا سایبری روبه رو هستیم، هنگامه ای که با وجود تمام فرصت­ های اطلاعاتی و آموزشی؛ تهدیدهایی نظیر جرایم رایانه ­ای را نیز برای مخاطبان به همراه دارد.

 برای مشاوره وکیل جرایم رایانه ای کلیک کنید 

درباره جرم کلاهبرداری رایانه ای

در خصوص تعریف جرم کلاهبرداری رایانه ای باید گفت که در ماده 13 قانون جرایم رايانه اي، هرگونه استفاده غير مجاز از سامانه هاي رايانه اي يا مخابراتي براي ارتكاب اعمالي از قبيل وارد كردن، تغيير، محو، ايجاد يا متوقف كردن داده ها يا مختل كردن سامانه و تحصيل وجه يا مال يا منفعت يا خدمات يا امتيازات مالي براي خود يا ديگري را جرم رایانه ای می گویند.

جرم کلاهبرداری رایانه ای کیاوکیل

از جمله مهمترین انواع کلاهبرداری های رایانه ای عبارت است از: 1-فيشينگ 2-حراج آنلاين 3-از طريق چت 4-از طريق اعلام برنده شدن در قرعه كشي 5-از طريق فروش اعتبارات 6-از طريق ارسال نامه اينترنتي (ايميل) 7-از طريق آگهي تبليغات 8-حمله هاي كلاهبرداري اعتبارسنجي

به موجب ماده مزبور مجازات جرم کلاهبرداری رایانه ای عبارت است از حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (20.000.000) ریال تا یکصد میلیون (100.000.000) ریال یا هر دو مجازات همانطور که در این ماده به صراحت ذکر شده است به سه صورت امکان اعمال مجازات بر مرتکبین جرم کلاهبرداری رایانه ای وجود دارد.

1-حبس              2-جزای نقدی                 3- حبس و جزای نقدی

در واقع قانونگذار اختیار اعمال مجازات را به مقام قضایی حسب شرایط مختلف ارتکاب جرم اعظاء نموده است.

مجازات جرم کلاهبرداری رایانه ای

مقام قضایی باید شرایط ارتکاب جرم و مجرم را به صورت جداگانه ملاحظه و بررسی نماید. نمی توان تمام مرتکبان جرم را یکی دانست و بر همه آن ها مجازات یکسان بار کرد. چرا که ممکن است فردی برای بار اول مرتکب جرم شده باشد و فاقد سابقه کیفری باشد. یا اینکه ممکن است در دام کلاهبرداران حرفه ای افتاده باشد و در اثر شرایط خاصی که داشته به مشارکت در ارتکاب جرم تن بدهد.

در نقطه مقابل ممکن است با مجرمی سر و کار داشته باشیم که به صورت حرفه ای اقدام به ارتکاب جرم کلاهبرداری رایانه ای نموده و مبالغ فراوانی را از افراد متعدد کلاهبرداری سایبری نموده باشد. در چنین حالتی آیا منطقی و منصفانه است که هر دو فرد به 5 سال حبس محکوم شوند؟ قطعا پاسخ به این سوال توسط هر فردی منفی خواهد بود و به همین جهت نیز بوده است که قانونگذار برای اینکه هر مجرم بر اساس شرایط خاص خود به مجازات برسد، اختیار اعمال مجازات جرم کلاهبرداری رایانه ای به سه صورت مختلف را در اختیار مقام قضایی قرار داده است.

جرم کلاهبرداری رایانه ای کیاوکیل

البته باید توجه داشت که چنانچه فردی به مجازات محکوم شود، ممکن است در اثر عوامل مختلفی همچون تعویق، تعلیق و …مجازات زایل و غیر قابل اعمال شود. طبیعتا تمام این موارد بسته به نوع دفاع و تبیین شرایط برای مقام قضایی دارد تا وی بتواند در خصوص میزان مجازات و یا اعمال نهادهای ارفاقی به اقناع برسد.

درصورت داشتن هرگونه سوال در این مورد و سایر دعاوی حقوقی میتوانید از خدمات کیاوکیل جهت گرفتن پاسخ خود استفاده نمایید.

به دلیل گستردگی موضوع جرم کلاهبرداری رایانه‌ای، بحث جرائم سایبری در دو بخش نوشته شده است که میتوانید با مراجعه به لینک روبرو به ادامه این بحث در بخش دوم مراجعه نمائید.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *