کلاهبرداری رایانه ای

موضوع مهمی که در خصوص جرم کلاهبرداری رایانه ای وجود دارد، بحث قابل گذشت بودن آن است. هر چند بسیاری از حقوقدانان به غیرقابل گذشت بودن این جرم تاکید دارند، اما اداره حقوقی قوه قضاییه در نظریات مشورتی نظر خود را مبنی بر قابل گذشت بودن جرم کلاهبرداری رایانه ای اظهار داشته است. البته این موضوع مطلق نبوده و نمی توان در خصوص تمام جرم نظر به قابل گذشت بودن آن داد. بلکه بر مبنای میزان مال کلاهبرداری شده و همچتین بر اساس تعداد شرکاء جرم می توان فهمید که جرم از جرایم قابل گذشت تلقی می شود یا اینکه گذشت شاکی خصوصی تاثیری در سقوط مجازات ندارد.

 برای مشاوره وکیل جرایم رایانه ای کلیک کنید 

جرم کلاهبرداری رایانه ای کیاوکیل

نکته نهایی کلاهبرداری رایانه ای

موضوعی دیگری در خصوص کلاهبرداری رایانه ای مطرح می شود زمانی است که ارتکاب جرایم سایبری به صورت مشارکتی و توسط بیش از یک نفر ارتکاب یافته باشد. در این حالت مهمترین مساله ای که اتفاق افتاده و البته در میزان مجازات و سایر شرایط حاکم بر اجرای مجازات نیز موثر است، بحث میزان مسئولیت هر یک از شرکاء در جبران ضرر و زیان بزه دیدگان است.

به عنوان مثال تصور کنید که در جرمی میزان 100 میلیون تومان از بزه­دیدگان کلاهبرداری شده است و تعداد افرادی که در ارتکاب جرم کلاهبرداری سایبری مشارکت دارند 5 نفر هستند. در این صورت آیا هر یک از شرکا به میزان تمام 100 میلیون مسئولیت دارد یا اینکه هر یک از شرکاء صرفا به میزان 20 میلیون تومان مسئولیت دارند. در این خصوص باید گفت که با توجه نظر هیات عمومی دیوان عالی کشور در این موارد باید ابتدائا بررسی کرد که هر یک از شرکاء به چه میزان از اموال برده شده استفاده کرده اند؟ در صورتی که میزان اموال برده شده توسط هر یک از شرکاء مشخص باشد هر کدام به میزان مالی که برده اند مسئولیت دارند.

توجه داشته باشید در صورتی که میزان اموال برده شده توسط هر یک از شرکاء مشخص نباشد آنگاه میزان اموال برده شده به تعداد شرکاء جرم تقسیم شده و هر یک از شرکاء به میزان نتیجه بدست آمده مسئولیت خواهند داشت.

 

درصورت داشتن هرگونه سوال در مورد جرم کلاهبرداری رایانه ای و سایر دعاوی حقوقی میتوانید از خدمات کیاوکیل جهت گرفتن پاسخ خود استفاده نمایید.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

2 دیدگاه برای “کلاهبرداری رایانه ای بخش 2

  1. رضائی گفته:

    سلام
    خیلی کامل و واضح توضیح دادین
    اگر کسی کارت بانکی خود را در اختیار کسی قرار دهد ( اجاره دادن کارت بانکی ) و کلاهبرداری اصلی پول را به کارت ایشان بزنه و براش ارز دیجیتال بخره …
    مجازاتش چی خواهد بود ؟

    • گروه حقوقی کیاوکیل گفته:

      سلام
      بسته اینکه مبلغ چقدر بوده و اینکه شخص سوسابقه داره یا نه و اینکه صاحب حساب از این موضوع ذی نفع بوده یا نه فرق میکنه مجازات….
      برای دریافت مشاوره دقیق تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *