حضانت فرزند در ازدواج موقت

کلمه حضانت به معنی نگهداری و مراقبت از فرزند است که در ازدواج، این مسئولیت به عهده والدین است. بحث حضانت فرزند در ازدواج موقت توسط یکی از طرفین هنگام جدایی و طلاق یا فوت یکی از والدین به میان می‌آید. که حضانت فرزند در ازدواج یک مورد مهم از حضانت می‌باشد. این گونه ازدواج ها شرعی و قانونی هستند و تفاوت آن با ازدواج های دائمی این است که در ازدواج موقت، نیازی به طلاق گرفتن نیست و پس از اتمام مهلت ازدواج، باطل می‌شود.

درنظر داشته باشید در صورت ثبت نشدن ازدواج موقت به طور رسمی ممکن است برای حضانت و پرداخت نفقه مشکلاتی به وجود آورد که در این مطلب به این مسئله و به‌طور کلی، به حضانت کودک در ازدواج موقت در تمامی شرایط و موقعیت‌ها می‌پردازیم.

حضانت فرزند در ازدواج موقت به عهده کیست؟

ازدواج موقت که در کشور ما به‌نام صیغه نیز شناخته می‌شود، عقدی است که در آن زن و مرد به‌مدت مشخص و در قبال مهریه تعیین‌شده برای زن انجام‌ می‌شود. معمولاً این ازدواج‌ها پنهانی بوده و به‌جز در برخی موارد، خانواده‌های طرفین در این ازدواج دخالتی ندارند. بعضی ازدواج‌های موقت به بارداری زن منجر می‌شود و پس از اتمام موعد مقرر ازدواج، بحث حضانت طفل مطرح می‌شود. طبق قانون، مسئولیت فرزند در ازدواج موقت با پدر است و باید هزینه‌های او را بپردازد.

حضانت فرزند در ازدواج موقت تا 7 سالگی با مادر و پس از آن، کودک دختر تا 9 سالگی و پسر تا 15 سالگی می‌تواند تحت حضانت پدر باشد. پس از این مدت، فرزند می‌تواند انتخاب کند که با کدام‌یک از والدین می‌خواهد زندگی کند؛ زیرا از حضانت پدر خارج می‌شوند. در صورتی که پس از 7 سالگی کودک پدر او حضانت را نپذیرد، اولویت حضانت با مادر کودک خواهد بود و در این صورت باز هم پدر باید هزینه‌های کودک را که نفقه نامیده می‌شود، متحمل شود و آن را پرداخت کند.

حضانت فرزند در ازدواج موقت

اهمیت ثبت ازدواج موقت در حضانت فرزند

برای سپردن حضانت فرزند به پدر در ازدواج، مادر کودک باید اثبات کند که این کودک از آن مرد است. اگر به هر دلیلی ازدواج موقت ثبت نشود در صورت عدم پذیرش پدر کودک برای گرفتن شناسنامه یا قبول کردن به فرزندی، اثبات کردن نسبت فرزندی به پدر برای مادر فرزند بسیار دشوار است. بسیاری از این ازدواج‌ها توسط و به پیشنهاد مردان متاهل انجام‌ شده و به‌دور از چشم خانواده و اطرافیان انجام ‌می‌شود. بنابراین ممکن است پدر کودک از پذیرش فرزند خودداری کند و حضانت او را نپذیرد. ثبت ازدواج موقت در مورد حضانت فرزند در ازدواج موقت اهمیت بسیاری دارد.

همچنین، در صورت پذیرش حضانت از سمت مادر برای پرداخت نفقه از سمت پدر، ثبت ازدواج موقت و اثبات نسبت فرزندی بین پدر و کودک الزامی است. در اکثر پرونده های حضانت و موارد حقوقی مشابه، گرفتن یک وکیل خانواده یا وکیل طلاق توافقی بسیار ضروری است چون تغییر رای دادگاه پس از صدور حکم اولیه بسیار سخت و زمانبر می باشد.

حضانت فرزند در ازدواج موقت به عهده پدر است

مراحل اثبات نسبت فرزندی میان فرزند و پدر

اگر ازدواج ثبت‌ شده باشد و مادر کودک پس از اتمام مهلت عقد موقت متوجه بارداری شود، برای اثبات نسبت پدر و فرزندی و حضانت فرزند در ازدواج موقت به پدر یا در صورت پذیرش حضانت از سمت مادر، برای گرفتن نفقه از پدر مراحل زیر باید طی شود:

  • پدر کودک باید اقرار کند که کودک متعلق به اوست و ادعای پدر زمانی مورد قبول است که مطابق قانون اثبات شود که بارداری در زمان ازدواج موقت ایجاد شده‌ است.
  • اگر کودک در زمان ازدواج موقت به دنیا آمده باشد کودک متعلق به همان شوهر شناخته می‌شود.
  • اگر از تاریخ ازدواج تا تولد کودک کم‌تر از 6 ماه و بیشتر از 10 ماه گذشته باشد، نمی‌توان نسبت پدر و فرزندی را اثبات کرد. اما اگر فرزند پس از ازدواج موقت آمده باشد و مادر تا 10 ماه مجدداً ازدواج ‌نکرده باشد کودک متعلق به شوهر است.

همانطور که گفته شد، در صورت عدم ثبت ازدواج و همچنین پذیرش فرزند از سمت پدر، مادر متحمل مشکلات زیادی برای اثبات نسبت میان پدر و فرزند خواهد شد. روش‌های قانونی برای اثبات نسبت پدر و فرزندی وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  • آزمایش DNA در صورت به دنیا آمدن فرزند
  • آزمایش NIPP یا تعیین ابوت پیش از به دنیا آمدن فرزند
  • استشهادیه اثبات نسب

قانون حضانت در مورد فرزند

حقوق فرزندان ازدواج موقت

کودکان ازدواج موقت از لحاظ حق و حقوق هیچ تفاوتی با دیگر کودکان طلاق ندارند و در صورت پذیرش حضانت کودک در ازدواج موقت از سمت مادر، پدر کودک موظف به پرداخت نفقه است. در صورت اثبات پدر و فرزندی تا 7 سالگی تحت حضانت مادر و کودک دختر تا 9 و کودک پسر تا 15 سالگی تحت حضانت پدر بوده و پس از آن، کودک می‌تواند خودش انتخاب کند که کدام ‌یک از والدین را برای ادامه زندگی در کنار او ترجیح می‌دهد.

تکلیف فرزند بعد از طلاق موقت

وکیل اثبات نسب چگونه می‌تواند در اثبات نسبت پدر و فرزندی به مادر فرزند کمک کند؟

یک وکیل ماهر اثبات نسب و مسلط به قانون اسلامی، می‌تواند با ارائه مشاوره حقوقی و راه‌حل رای قانونی و کاربردی در این زمینه به شما کمک کند. همچنین، وکیل خبره به مسائل حقوقی و لیست مدارک مورد نیاز برای اثبات به‌خوبی واقف است و به شما کمک می‌کند تا با آماده‌سازی و ارائه مدارک اثبات‌کننده نسبت پدر و فرزندی به دادگاه، برنده این پرونده باشید.

نتیجه‌گیری

ازدواج موقت یا صیغه اگر به‌صورت رسمی در دفاتر ازدواج ثبت نشود، می‌تواند برای حضانت کودک در ازدواج موقت و پرداخت نفقه از سوی پدر برای مادر مشکلات زیادی به‌همراه داشته ‌باشد. بنابراین ثبت ازدواج و گرفتن شناسنامه برای فرزند، بسیار ضروری است. در صورت عدم ثبت ازدواج موقت باید مراحل قانونی زیادی طی شود که یک وکیل ماهر می‌تواند به شما در امر حضانت فرزند در ازدواج موقت غیررسمی کمک کند. می‌توانید برای گرفتن راهنمایی و کمک از وکیلان خبره در این زمینه، به سایت کیا وکیل مراجعه کرده و به‌صورت حضوری و یا غیرحضوری، از مشاوره حقوقی و راه‌حل های قانونی بهره‌مند شوید.

 

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *