انواع ورشکستگی‌ها به سه دسته ورشکستگی عادی، ورشکستگی به تقلب و ورشکستگی به تقصیر تفکیک می‌شوند. ورشکستگی به‌حالت عادی جرم شناخته‌ نمی‌شود و مجازاتی نخواهد داشت؛ اما در صورت اثبات ورشکستگی به تقصیر و تقلب، که ورشکستگی دروغی می‌باشند فرد ورشکسته مجرم شناخته‌شده و مجازات قانونی را درپی دارد. در این مطلب با مفهوم این نوع ورشکستگی‌ها و مجازات آن‌ها به‌طور کامل آشنا می‌شوید.

ورشکستگی به تقلب و تقصیر چگونه صورت می‌گیرند

دو نوع ورشکستگی که جرم محسوب می‌شوند و دارای مجازات قانونی هستند به شرح زیر می‌باشند:

ورشکستگی به تقلب و تقصیر

ورشکستگی به تقلب

ورشکستگی به تقلب این است که افراد سعی می‌کنند به دروغ و به تقلب و با ارائه اسناد جعلی خود را ورشکسته و مالباخته نشان دهند تا از پرداخت هزینه به طلبکاران شانه خالی کند. در این نوع ورشکستگی، تاجر به‌طور عمدی و آگاهانه خود را ورشکسته جلوه می‌دهد و قصد سوء استفاده از شرایط به نفع خود و پایمال کردن حقوق دیگران را دارد. ورشکستگی به تقلب جرم شناخته‌ شده و دارای مجازات کیفری است. موارد زیر ورشکستگی به تقلب نامیده می‌شوند:

  • مفقود کردن دفاتر تجاری
  • مخفی کردن برخی از اموال
  • از بین بردن اموال به‌صورت معاملات صوری
  • مدیون قلمداد کردن تاجر با استفاده از اسناد یا صورت دارایی و یا قرض هایی که به‌طور حقیقی مدیون نباشد.

ورشکستگی به تقصیر

ورشکستگی به تقصیر نیز به این معناست که تاجر با انجام اشتباهات تجاری و بی‌مبالاتی باعث ورشکستگی می‌شود. ورشکستگی به تقصیر، به دو نوع ورشکستگی به تقصیر اجباری و ورشکستگی به تقصیر اختیاری تفکیک‌ شده که هر دوی این موارد جرم شناخته می‌شود و دارای مجازات قانونی هستند. هر کدام را به‌اختصار و به‌صورت جداگانه شرح داده‌ایم:

ورشکستگی به تقصیر اجباری

موارد زیر ورشکستگی به تقصیر اجباری در نظر گرفته می‌شوند:

  • زمانی که مخارج و دارایی تاجر بیشتر از درآمد او باشد.
  • تاجر معامله غیرمتعارف انجام داده باشد.
  • برای به تأخیر انداختن ورشکستگی، خرید بالاتر یا فروش پایین‌تر از مظنه روز انجام داده باشد.
  • اگر یکی از طلبکاران را پس از تاریخ توقف به بقیه ترجیح بدهد و طلب او را پرداخت کند.

ورشکستگی به تقصیر اختیاری

در صورت انجام موارد زیر، دادگاه تاجر را ورشکسته به تقصیر تشخیص می‌دهد:

  • اگر عمل تجاری تاجر متوقف ‌شده باشد و موضوع را به دادگاه اطلاع نداده و اموال خود را تسلیم نکرده باشد.
  • اگر دفاتر تجاری ناقص بوده یا به‌طور کل دفاتر تجاری نداشته‌ باشد.
  • تعهدات غیرمعمولی نسبت به وضع مالی انجام دهد؛ یعنی اگر به‌حساب شخصی بدون دریافت عوض تعهداتی کرده باشد.

در این نوع ورشکستگی، تاجر قصد سوءاستفاده از شرایط را نداشته و برای آن به نفع خود برنامه‌ریزی نکرده‌ است.

آیا ممکن است فرد به‌طور عادی ورشکسته شود اما متهم به ورشکستگی دروغی به تقلب و تقصیر شود

ممکن است تاجر به‌صورت غیرعمدی و بدون مرتکب شدن اشتباه تجاری ورشکسته شود اما شواهد و اسنادی وجود داشته ‌باشد که فرد متهم به ورشکستگی به تقلب و تقصیر شود. در این موارد، کمک گرفتن از یک وکیل کیفری مجرب می‌تواند در اثبات بی‌گناهی فرد مؤثر باشد و ادله مناسب را برای اثبات عدم وجود تقصیر و تقلب در ورشکستگی به دادگاه ارائه کند. یک وکیل متخصص باتجربه و باسواد حقوقی بالا، به‌تمامی قوانین مربوط به دنیای تجارت مسلط بوده و می‌تواند به موفقیت شخص در پرونده حقوقی کمک کند یا مجازات تاجر را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

ورشکستگی به تقلب و تقصیر

درصورتی که مورد کلاهبرداری چنین ورشکستگی هایی قرار گرفته اید وکیل کلاهبرداری کیا وکیل آماده کمک به شما در جهت احقاق حقوق به حقه شماست.

مجازات ورشکستگی به تقلب و تقصیر

همانطور که گفته شد، این ورشکستگی‌ها دارای عواقب قانونی و مجازاتی هستند که در هرکدام به شرح ذیل هستند:

  • اگر ثابت شود که تاجر ورشکسته به تقلب خود را ورشکسته نشان داده ‌است، طبق ماده 670 قانون مجازات اسلامی به مجازات ورشکستگی به تقلب به یک تا 5 سال حبس تعزیری محکوم خواهد شد و در صورت حبس بیشتر از دو سال، به‌مدت مشخصی از برخی حقوق اجتماعی نیز محروم خواهد شد.
  • اگر تاجر با رعایت‌ نکردن اصول تجارت و اهمال‌کاری ورشکسته شود، ورشکسته به تقصیر تشخیص داده ‌شده و به مجازات ورشکستگی به تقصیر به شش ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شود.

همچنین قانون 14 قانون اسلامی، تکالیفی را برای ورشکسته مقرر کرده است که در صورت عمل نکردن به این تکالیف و ترک آن‌ها، شخص مجرم محسوب می‌شود. توضیح کامل این قانون به شرح زیر است:

ورشکسته باید اموال خود را به اداره تصفیه تسلیم کند و تحت اختیار این اداره بگذارد. در صورت انجام ندادن این کار، به سه تا شش ماه زندان تادیبی محکوم خواهد شد.

اگر ورشکسته فوت کرده یا فراری باشد، شخصی که به این اموال دسترسی دارد باید این کار را انجام دهد وگرنه این مجازات شامل آنها نیز می‌شود. اداره این اشخاص را از این تکالیف آگاه می‌کند و تذکر لازم در مورد مجازات در نظر گرفته‌شده را به آن ها می‌دهد.

چگونگی رسیدگی به جرائم ورشکستگی دروغی

در صورت درخواست فرد طلبکار از شخص ورشکسته، دادستان یا مدیر تصفیه با رضایت اکثریت طلبکاران، رسیدگی به جرائم ورشکستگی به تقلب و تقصیر صورت ‌می‌گیرد. مدیر تصفیه موظف است که همه اطلاعات لازم، اسناد و مدارک موردنیاز را به دادستان ارائه دهد.

در صورت اقدام دادستان به تعقیب ورشکسته، تمامی هزینه‌های دادرسی را دولت می‌پردازد و اگر مدیر تصفیه و یا طلبکاران درخواست تعقیب ورشکسته را داشته‌ باشند، هیئت طلبکاران موظف به پرداخت این هزینه‌ها خواهد بود. همچنین، اگر تنها یکی از طلبکاران خواستار تعقیب باشد، تمام هزینه‌ها را باید همان شخص طلبکار بپردازد.

ورشکستگی به تقلب و تقصیر

نتیجه‌گیری

همان‌طورکه گفته شد، در دنیای تجارت سه نوع ورشکستگی وجود دارد که ورشکستگی به‌صورت عادی و غیرعمدی، مجازات کیفری در پی نخواهد داشت. در صورت ورشکستگی به تقلب و تقصیر، فرد ورشکسته مجرم شناخته ‌شده و به مجازات قانونی محکوم می‌شود. در صورت بی‌گناهی و متهم شدن به ورشکستگی‌های دارای مجازات، باید از یک وکیل مجرب کمک بگیرید تا مشاوره و راه‌های حقوقی برای اثبات عدم وجود جرم یا کاهش مجازات را به شما ارائه کند. سایت کیاوکیل با استفاده از وکیل های حقوقی باتجربه می‌تواند شما را در این امر یاری کند.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *