مجازات عدم پرداخت نفقه توسط مرد

عدم پرداخت نفقه از سوی مرد، جرمی است که در قانون مدنی و مجازات اسلامی ایران به آن پرداخته شده است. در این مقاله به بررسی مجازات های این جرم در دو حیطه حقوقی و کیفری خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید نفقه چیست ؟

مجازات حقوقی

بر اساس ماده 1111 قانون مدنی، زن می تواند در صورت عدم پرداخت نفقه از سوی شوهر، به دادگاه مراجعه و تقاضای مطالبه نفقه کند. دادگاه پس از بررسی شرایط و وضعیت مالی زوج، حکم به پرداخت نفقه صادر خواهد کرد.

مجازات کیفری

طبق ماده 642 قانون مجازات اسلامی، هر مردی که با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن و یا فرزند خود را در صورت تمکین ندهد، مستوجب حبس تعزیری درجه شش (حبس از سه ماه و یک روز تا پنج ماه) خواهد بود.

مجازات عدم پرداخت نفقه توسط مرد

مجازات عدم پرداخت نفقه در قانون چیست؟ چه شرایطی این مجازات را احراز می‌کند؟ جهت پاسخ به سوالات خود مورد پرداخت نفقه با گروه وکیل آنلاین کیاوکیل همراه باشید.

مجازات عدم پرداخت نفقه توسط مرد در قانون

جهت اقدام نفقه،زوجه باید دادخواست ترک نفقه را مطرح کند.اگر چنانچه نفقه معوقه کمتر از بیست میلیون تومان باشد این دادخواست در شورای حل اختلاف مطرح می شود و اگر چنانچه بالای ۲۰ میلیون تومان باشد در دادگاه صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد.

در عقد دائم نفقه زن برعهده شوهر است وقابل اسقاط نیز نمیباشد،درعقد موقت زن حق نفقه ندارد مگر این که شرط شده باشد، اگر مردی که زن وفرزندی دارد وزن بدون دلیل ازهمسرش تمکین نکند و به منزل پدرش رفته ودرخواست نفقه کند حقی نخواهد داشت و مرد می‌تواند از دادن نفقه استنکاف کند اما فقط نسبت به زن یعنی مرد باید نفقه فرزند را بدهد و در صورت عدم پرداخت نفقه فقط نسبت به فرزند مسئولیت کیفری خواهد داشت.

تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است ودر صورت گذشت درهر زمان تعقیب جزایی موقوف خواهد شد. مجازات عدم پرداخت نفقه توسط مردی که با داشتن استطاعت مالی نفقه زن خود و سایر افراد واجب النفقه را در صورت تمکین او ندهد حبس تعزیری درجه 6 می‌باشد (6ماه و یک روز الی2سال).

اگر چنانچه فرزندان در اختیار مادر باشند و حضانت با وی باشد می تواند از جانب فرزندان نفقه فرزندان را در خواست کند .و جهت تعین میزان نفقه زوجه و فرزندان در شورای حل اختلاف کارشناس بر اساس تعین نوع زندگی زوجین که قبلا باهم زندگی میکردند نفقه را معین میکند و اگر چنانچه کسی به اظهار نظر کارشناس اعتراض داشته باشد ظرف مدت ۱۰ روز میتواند به نظریه کترشناسی اعتراض کند.

نکات مهم:

  • تمکین زن شرط استحقاق نفقه است. به عبارت دیگر، اگر زن از تمکین عام یا خاص شوهر خودداری کند، مستحق نفقه نخواهد بود.
  • عدم پرداخت نفقه فرزندان نیز جرم محسوب می شود و پدر به مجازات حبس تعزیری درجه شش محکوم خواهد شد.
  • در صورت عدم تمکن مالی مرد، زن می تواند از طریق دادگاه، نفقه خود را از اموال شوهر توقیف کند.
  • زن می تواند در صورت عدم پرداخت نفقه، از حق حبس خود استفاده کند و از تمکین شوهر خودداری کند.
  • در صورت تکرار جرم عدم پرداخت نفقه، مجازات مرد تشدید خواهد شد.

راهکارهای پیشگیرانه:

  • قبل از ازدواج، زوجین باید در مورد مسائل مالی و تعهدات خود به یکدیگر به توافق برسند.
  • در صورت بروز مشکل در پرداخت نفقه، زوجین می توانند از طریق مشاوره و گفتگو، مشکل را حل کنند.
  • در صورت عدم حل مشکل، زن می تواند از طریق مراجع قانونی اقدام کند.

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم عدم پرداخت نفقه:

دادگاه خانواده مرجع صالح برای رسیدگی به جرم عدم پرداخت نفقه است.

نتیجه:

عدم پرداخت نفقه جرمی است که sowohl دارای مجازات حقوقی و هم کیفری است. زن می تواند با مراجعه به مراجع قانونی، حقوق خود را در این زمینه مطالبه کند.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *