یکی از مهم‌ترین مواردی که نقش کلیدی در زندگی ما ایفا می‌کند، اینترنت است که طی سال‌های اخیر بیش از پیش رشد داشته است. از جمله حوزه‌هایی که توسط اینترنت توسعه چشمگیری داشته است، کسب‌وکارها و فروشگاه‌های اینترنتی بوده است.

اینترنت همان‌قدر که می‌تواند مفید و کاربردی باشد، همان‌قدر هم می‌تواند موجبات کلاهبرداری و مشکلاتی از این قبیل را فراهم آورد. به همین جهت در این مطلب قصد داریم در مورد نحوه شکایت از فروشگاه اینترنتی صحبت کنیم تا با این کار هم تولیدکنندگان بهترین خدمت خود را ارائه دهند و هم شما بتوانید خریدی خوب را تجربه کنید.

طریقه شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی

شکایت از طرف مشتریان

در این دوره که اغلب خدمات و محصولات به شکل اینترنتی توسط فروشگاه‌های اینترنتی ارائه می‌شود بسیار محتمل است که کاربران تجربه خوبی از خرید خود نداشته باشند یا از آنها کلاهبرداری شده باشد. بنابراین لازم است روش‌هایی برای شکایت از افرادی که از این بستر سوءاستفاده می‌کنند وجود داشته باشد.

شما به سه روش می‌توانید از فروشگاه‌های اینترنتی متخلف ثبت شکایت کنید که شامل:

  • شکایت به‌واسطه سامانه نماد اعتماد الکترونیکی
  • شکایت به‌واسطه پلیس فتا
  • شکایت به‌واسطه مرجع قضائی

بسته به اینکه شما چه روشی را برای شکایت انتخاب می‌کنید، مراحل آن مختلف خواهد بود؛ بنابراین در ادامه در مورد نحوه شکایت به هر کدام از این سه روش به تفکیک صحبت خواهیم کرد.

شکایت بهواسطه سامانه نماد اعتماد الکترونیکی

شکایت از فروشگاه اینترنتی

تجارت الکترونیک به حدی پیشرفت کرده است که بر تمام جوانب زندگی افراد تأثیر گذاشته است. افرادی از در این بخش دارای کسب‌وکار هستند لازم است از نماد اعتماد الکترونیکی برخوردار باشند تا بتوانند به‌صورت قانونی به فعالیت خود ادامه دهند.

بدین ترتیب در ارتباط با تخلف فروشگاه‌های اینترنتی اولین راهی که به نظر می‌رسد شکایت از طریق سامانه نماد الکترونیکی یا سایت اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی به آدرس اینترنتی enamad.ir است. این سایت تنها مختص به شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی است.

تنها نکته‌ای که باید در این مورد مدنظر داشته باشید این است که برای شکایت به این روش حتماً لازم است فروشگاه اینترنتی مورد نظر شما دارای نماد اعتماد الکترونیکی یا مجوز از سوی اتحادیه باشد.

 برای مثال در صورتی که از فروشگاه اینترنتی خرید کرده‌اید که آن از تحویل کالا و خدمات خریداری شده از سوی شما امتناع می‌کند یا دیگر خدمات قانونی مانند درخواست‌های مرجوعی و دیگر خدمات پس از فروش را ارائه نمی‌دهد می‌توانید با ورود به سامانه نماد اعتماد الکترونیکی و انتخاب گزینه ثبت شکایت، نسبت به شکایت از فروشگاه اینترنتی مورد نظر خود اقدام نمایید.

شکایت بهواسطه پلیس فتا

نحوه شکایت از فروشگاه اینترنتی

روش دومی که برای ثبت شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد، شکایت از طریق پلیس فتا است. این سازمان به‌طور تخصصی بر جرائم رایانه‌ای فعالیت می‌کند و زمانی که شما از فروشگاه‌های اینترنتی شکایت می‌کنید مقدمات اولیه از سوی پلیس فتا انجام می‌شود. سپس برای ادامه روند کاری پرونده را به دادسرای مربوط به جرائم رایانه‌ای ارجاع می‌دهد و در آخر نتایج تحقیقات انجام شده را برای مراجع ذی‌صلاح می‌فرستد.

مراحلی که باید برای ثبت شکایت به این روش طی کنید به این صورت است که ابتدا باید وارد صفحه پلیس فتا شوید، سپس گزینه ثبت گزارش مردمی را انتخاب کنید و در آخر نسبت به شکایت از کسب‌وکار اینترنتی مورد نظر خود اقدام نمایید. به یاد داشته باشید تنها در صورتی که فروشگاه اینترنتی تخلفی انجام داده باشد که در قانون کشورمان جرم محسوب شود و فروشگاه اینترنتی مجرم تلقی گردد می‌توانید شکایت خود را به انجام برسانید مانند کلاهبرداری اینترنتی.

شکایت بهواسطه مراجع قضائی

همانطور که پیش‌تر گفته شد سه روش برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد که سومین روش برای انجام این کار شکایت از طریق مراجع قضائی است. در این روش لازم است مراحل بیشتری نسبت به دو روش قبلی طی کنید، با این وجود به‌دلیل اینکه امکان اخذ حکم قضائی وجود دارد بسیار کارآمدتر از دو روش قبلی است. بنابراین برای ثبت شکایت به این روش لازم است مراحل زیر را طی کنید:

در مرحله اول باید با داشتن مدارک لازم مانند کارت ملی و رسید وجه واریزی و غیره به یک دفتر خدمات قضائی مراجعه نمایید سپس شکایت خود را ثبت کنید. شکایت شما از سوی این دفتر برای دادسرای جرائم رایانه‌ای فرستاده می‌شود.

پس از انجام مراحل گفته شده شکایت شما به شعبه دادسرا ارجاع داده می‌شود و شعبه مذکور برای انجام تحقیقات اولیه به پلیس فتا دستور می‌دهد. پس از اینکه تحقیقات مورد نظر انجام شد چنانچه جرمی اتفاق نیفتاده بود حکم منع تعقیب از فروشگاه اینترنتی صادر می‌شود. اما در صورتی که جرم اتفاق افتاده بود، با صدور قرار جلب به دادرسی، پرونده قضائی به دادگاه کیفری دو ارسال می‌شود. پس از این مرحله دادگاه هر دو طرف را احضار می‌کند و دلایلی که موجب به وقوع پیوستن جرم شده را مجدداً بررسی می‌کند و حکم کیفری صادر می‌شود.

البته پس از صدور این حکم تا 20 روز امکان تجدید نظر در دادگاه تجدید نظر استان وجود دارد. و در آخر نکته‌ای که باید آن را در نظر داشته باشید این است که این روش شکایت از فروشگاه اینترنتی فقط برای اعمالی که در قانون کشور جرم محسوب می‌شود، قابل انجام است. برای مواردی که شما شاکی هستید، اما جرم محسوب نمی‌شود می‌توانید به شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی مراجعه نمایید و مشکل خود را از این طریق حل کنید.

نتیجهگیری

همانطور که می‌دانید اینترنت و فروشگاه‌های اینترنتی یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی بشر مدرن شده است. برخی فروشگاه‌های اینترنتی در این زمینه ارائه خدمات مرتکب تخلف می‌شوند که در این مطلب در مورد نحوه شکایت از فروشگاه اینترنتی صحبت کردیم و راه‌های مختلف آن را شرح دادیم.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

این نوشته در حقوقی ارسال شده و با برچسب گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *