تهمت زدن به همسر در حالت کلی تهمت زدن هنگامی‌ صورت می‌گیرد که هر فردی، عمل قبیح و زشتی را به شخص دیگری که آن را انجام نداده است نسبت دهد. این کار را در دین اسلام عملی بسیار زشت و ناپسند می‌دانند. تهمت زدن به همسر (افترا به همسر) با ایجاد گمان‌های منفی در فرد یا به دنبال بروز اختلافاتی در بین زوجین اتفاق می‌افتد.

انجام این کار ناپسند و زشت در قانون جرم بوده و برای آن مجازات‌هایی در نظر گرفته‌شده است. احتمال دارد سوالاتی مانند مجازات تهمت زدن به همسر چیست؟ ذهن شما را به خود مشغول کند. پس پیشنهاد می‌دهیم برای آگاهی از پاسخ سوالات خود تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. وکیل خانواده کیا وکیل می‌تواند شروع خوبی برای اعاده حیثیت و حل و فصل مشکلات چنین در آرامش باشد.

مجازات تهمت زدن به همسر چیست؟

اگر کسی به همسر خود تهمت زده و اتهامی را به او وارد کند و همچنین توانایی اثبات صحت و درست بودن آنها را نداشته باشد، کار وی جرم تلقی شده، شامل مجازات تهمت زدن به همسر می‌شود و می‌توان شکایت و رسیدگی را در دادگاه انجام داد. ازآنجایی که این جرم به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد، شرایط و نحوه انجام آن در چگونگی مجازات تهمت به همسر تاثیر خواهد داشت. از انواع این جرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنگامی‌که مرد، تهمت هم‌خوابی همسر با فرد دیگر و برقراری رابطه نامشروع را می‌زند. به‌عبارت‌دیگر برقراری رابطه نامشروع بدین معناست که زن با مردی به‌جز همسر خود ارتباط کلامی، بوسیدن، گرفتن دست، هم‌آغوشی، رفتارهای عاشقانه و کارهای دیگری انجام دهد. بر اساس ماده 697 قانون مجازات اسلامی، برای انجام این کار جرم افترا در نظر گرفته می‌شود.
  • هنگامی‌که مرد تهمت برقراری رابطه زنا را به همسر خود نسبت داده یا زن به همسر خود نسبت لواط دهد. به‌عبارت‌دیگر، هریک از طرفین تهمت زناکار بودن را به همسر خود نسبت دهند. درواقع جرم داشتن رابطه نامشروع با جرم انجام زنا تفاوت دارد که در عمل زنا، دخول آلت تناسلی مرد به اندام جنسی زن صورت می‌گیرد و بر اساس ماده 245 قانون مجازات اسلامی، جرم آن قذف است.
  • احتمال دارد هر یک از زوجین، همسر خود را متهم به انجام جرایم دیگری مانند دزدی یا سرقت کنند که در صورت پیگیری این تهمت، می‌توان نسبت به این تهمت اعاده حیثیت و درخواست مجازات کرد.

تهمت زدن به همسر و ناتوانی در اثبات ادعا

مجازات قانونی تهمت زدن به همسر

با توجه به انواع جرم تهمت زدن به همسر، مجازات مختلفی نیز برای آنها در نظر گرفته می‌شود که از جمله رایج‌ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با توجه به ماده 697 قانون مجازات اسلامی، هنگامی که شخصی تهمت برقراری رابطه نامشروع را به همسر خود وارد نماید، محکوم به مجازات افترا می‌شود. به‌عبارت‌دیگر افترا به معنای تهمت زدن به دیگری بدون اثبات صحت آن است. به‌عنوان‌مثال اگر مرد به همسر خود تهمت برقراری رابطه نامشروع را نسبت دهد و توانایی اثبات آن را نداشته باشد، به مجازات افترا محکوم می‌شود. این مجازات افترا شامل 74 ضربه شلاق تعزیری یا حبس از 1 ماه تا 1 سال می‌شود.
  • همچنین با توجه به ماده 245 قانون مجازات اسلامی، اگر هریک از زوجین تهمت برقراری رابطه جنسی را به همسر خود بزنند و توانایی اثبات ادعای خود را نداشته باشند، محکوم به مجازات جرم قذف می‌شوند. برای این مجازات حدی، 80 ضربه شلاق حدی در نظر گرفته می‌شود. اگر ادعای لواط یا زنا با علم قاضی یا شهادت شهود اثبات شود و یا خود شخص ادعا را تایید کند، حکم اجرا می‌شود.
  • هنگامی‌که هر یک از طرفین جرایمی دیگری را به همسر خود نسبت دهند، با توجه به قانون مجازات اسلامی، طرف مقابل توانایی شکایت و پیگیری آن را دارد. برای این نوع تهمت نیز مجازات افترا در نظر گرفته می‌شود که مجازات آن بین 1 تا 12 ماه حبس یا 74 ضربه شلاق است.

جرم تهمت زدن به همسر و انواع مجازات آن

چگونگی شکایت از همسر در هنگام تهمت

در قسمت‌های قبل مجازات تهمت زدن به همسر را به شما معرفی کردیم. چگونگی شکایت از شخص تهمت‌زده مانند سایر جرایم است. به‌طورکلی فرد شاکی می‌تواند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، شکایت خود را نسبت به جرم قذف یا افترا ثبت کند. برای شکایت می‌توانید نمونه شکواییه را ارائه دهید. با پرداخت هزینه‌های مربوط به انجام این کار در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، برای تنظیم و تهیه شکواییه اقدام کنید.

توجه داشته باشید که شاکی باید مدارک و اسناد خود را ضمیمه شکواییه کند. به‌عنوان‌مثال اگر جرم قذف صورت گرفته باشد و افرادی با شنیدن آن توانایی شهادت دادن را دارند، فرد می‌تواند برای شکایت به جرم تهمت همسر اقدام کند. سپس در دفتر خدمات قضایی با ارجاع شکواییه به مراجع ذی‌صلاح، می‌توان با رعایت تشریفات آیین دادرسی کیفری، به آن رسیدگی کرد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

تهمت زدن به همسر و چگونگی شکایت و پیگیری آن در دادگاه

نحوه رسیدگی به جرم تهمت زدن به همسر

هنگامی‌که جرم صورت گرفته قابل‌گذشت باشد، رسیدگی به این جرم با شکایت شاکی آغاز می‌شود و این شخص می‌تواند در هنگام رسیدگی به جرم، گذشت کرده و از ادامه پیگیری آن صرف‌نظر کند. پس از انجام این کار پرونده مختومه شده و دادستان قرار موقوفی تعقیب را صادر می‌کند.

نحوه رسیدگی به جرم مجازات تهمت زدن به همسر این است که پس‌ازآنکه شکایت به‌وسیله دفاتر خدمات الکترونیک طرح شود با ارجاع به دادسرا، تعیین وقت و رسیدگی مقدماتی به پرونده، صورت می‌گیرد. در مرحله بعد با بررسی مقامات دادسرا، رسیدگی و تحقیقات مقدماتی برای جرم قذف و افترا انجام می‌شود. در صورتی که ارائه مدارک و دلایل که برای اثبات جرایم کافی باشد، پرونده را به دادگاه کیفری برای صدور رای ارسال می‌کنند.

بررسی شواهد و مدارک ارائه‌شده به دادگاه و صدور حکم نهایی

در صورت ناقص بودن شواهد و مدارک ارائه‌شده به دادسرا، قرار منع تعقیب صادرشده که در دادگاه قابل‌اعتراض است. همچنین اگر پرونده ارسال‌شده یا قرار منع تعقیب صادرشده، موردقبول دادگاه واقع شود، قاضی دادگاه به جرایم قذف یا افترا رسیدگی می‌کند. درصورتی‌که قاضی با بررسی شواهد و مدارک به حقیقت جرم پی ببرد، محکومیت متهم را صادر خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به بررسی مجازات تهمت زدن به همسر و نکات مهم آن بپردازیم. همانگونه که ذکر شد یکی از کارهای نادرست و زشت، تهمت زدن به شخص دیگر به‌ویژه همسر است. به‌طورکلی جرم تهمت زدن به همسر انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع آن و ناتوانی در اثبات ادعای خود، فرد محکوم به مجازات افترا و قذف می‌شود. برای مجازات افترا 73 ضربه شلاق و 1 تا 12 ماه حبس در نظر گرفته‌ شده است و برای قذف 80 ضربه حدی صادر می‌شود.

سلام ممنون بابت وقتی که گذاشتید من مهدی مشهدی هستم خوش حال میشم نظرتون درباره این محتوا بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *